Saturday, 30 August 2014

LUNCH HARI JUMAAT.......SEMUA REQUEST DARI KAKAK.....

Setiap hari kalau whatsapp...
Kakak mesti cakap kata dia nak balikkkkkk.....!!!!!
Bila mak aku atau Achik post kan gambar makanan....
Kakak mesti kata dia nak balikkkkk.........!!!!!!
Bila mak aku atau Achik tanya kakak ada event ke...ada test ke..ada kuliah ke...?
Kakak mesti cakap kata dia nak balikkkkkk....!!!!
Makanya setelah sebulan x balik....
Hari Jumaat kakak pun balikkkkkkk...
Air Tembikai...minuman yang kakak nak sangat nih....Bulan puasa minuman ni la yang selalu sangat mak aku buat untuk iftar....Selalu bila post kat whatsapp kakak mesti merajuk punyalah sebab hampir setiap hari mak aku buatkan Air Tembikai ni...
So..bila kakak balik..bukan sahaja 3 gelas tu je mak aku buatkan.....Haaaaaaa penuh 1 jug.....Minum puas2...!!! Mula2 makan buah tembikai yang kat molot gelas tu dolu ya...!!!
Haaaa..mak aku kalau buat Air Tembikai...suka sangat letak biah tembikai yang dipotong segi 3 tu kat molot gelas...!!!
Kata mak aku dia buat camtu sebab dolu2 masa sekolah mak aku ada belajar SRT & ERT...
SRT tu apa..?
Mak aku kata SRT tu ..Sains Rumah Tangga ...belajar masa tingkatan 1,2 dan 3....
Oooooo....
ERT plak..?
ERT tu Ekonomi Rumah Tangga....mak aku kata salah satu subjek yang mak aku belajar masa kat college...


Oooo...so,apa kaitannya dengan isi tembikai di molot gelas tu...?
Kata mak aku masa dia belajar tu...cikgu & pensyarah subjek tu pesan...supaya kalau jus atau minuman buah-buahan...letakkan sepotong buah yang kita guna untuk buat jus tu kat mulut gelas...
Tujuannya supaya selain sebagai hiasan,ia juga sebagai cara memberitahu tetamu yang dihidangkan minuman tu tahu bahawa minuman tu dibuat dari buah tersebut..
Maksudnya..jika jus tembikai letaklah sepotong kecil tembikai...jika jus mangga letakkan mangga..jika oren..letakkan oren...kalau jus tomato letakkan sepotong tomato...
So..kalau ada tetamu yang memang suka xsuka air tertentu..dia akan tahu la itu jus apa sebenarnya.. ...
Contohnya Jus Tomato...jika x diletak sepotong tomato..mungkin tetamu ingat tu Jus Tembikai...lalu diminum seteguk & rupanya itu Jus Tomato yang dia x suka...
Tentu tetamu tu serba salah..nak teruskan minum..tekak x terima...nak tinggalkan xsopan pulak...
So,jika letak sepotong buah yang digunakan untuk buat jus tersebut...masalah dapat diatas...
Haaaaaaaa....mak aku kalau dah bercakap....memang x lepas la "microphone "....hahahaha
Tadah je lah telinga....hahahahaha
Tempe Goreng....
Sblm balik kakak ada masej mak aku yang dia nak sangat makan Tempe Goreng.....Kakak memang suka sangat Tempe Goreng...!!!!
Hari Khamis tu,mak aku dah siap belikan 2 bungkes besar tempe untuk kakak....
Tak tau la apa yang best sangat...tapi kalau kakak ikut gi bli barang dapur mesti dia amik tempe..
Kalau gi makan kat-mana-mana..Kalau ada tempe..memang itu yang akan kakak amik dulu..
Nenek aku pun sama....suka sangat makan tempe...
Mak aku kata tempe tu asalnya makanan orang Jawa...tapi nenek bukan orang Jawa pun....hehehehe
Agaknya nenek & kakak tu perasan orang Jawa kot...hahahaha
Ikan Keli Bercili.....Ni pun request kakak juga....Tapi mak aku kata x sempat nak gi beli iakn keli kat pasar..Makanya mak aku beli je yang dah siap masak...2 ekor je sebab hanya aku ngan kakak yang makan ikan keli ni..Mak aku x makan ikan keli..
Hahahahaa..dalam banyak-banyak makannan yang pelik2 pun mak aku makan...tapi boleh ikan keli yang x pelik ni ,,mak aku x makan...hahahaaaa
Sebenarnya mak aku kata dolu2 dia memang makan ikan keli ni...sebab masa tu kata mak aku ikan keli tu atuk @ nenek tangkap dari sawah..mak aku kata ikan keli sawah warnanya cerah & pendek sikit dari ikan keli yang dibela sekarang..Ikan keli macam kat atas ni & yang dijual kat pasar tu mak aku kata itu kebanyakkannya  Keli Afrika...
Hah..biar betik...patut la keli tu kurus panjang & gelap macam orang Afrika.. hahahaha
Tapi...
Tapi...
Kakak kata dia nak juga Ikan Keli Bercili yang mak aku masak sendiri ...
Kata kakak yang ni x sama dengan yang mak aku masak...
Hmmm..memang la x sama...sebab lain-lain orang yang masak..hheee
Selain tu mak aku juga masakkan Asam Pedas Ikan...Hmmmm kali yang ke-4 dalam masa 2 minggu mak aku masak asam pedas yang ada belimbing buluh ni..Mak aku kata lauk Asam Pedas ni mak aku masak malam tu sebab dah tau esoknya kakak mesti sampai waktu tengahari .Mak aku kata masak siap2 ,,,nanti kakak balik panaskan je sebab kakak mesti tengah lapar..Kalau dah kakak naik bas pkl 9 pagi..mesti kakak belum sarapan & masa aku ngan mak aku amik kakak kat bus-stand tu memang kakak terus tanya mak aku dah masak ke belum sebab kakak lapar & x sabar nak makan...!!! hehehee

Jeruk Mandai Goreng Cili & Bawang....ni lauk mak aku...sebab hanya mak aku sowang jew yang makan lauk ni...Aku ngan kakak belum "bran...." nak cuba...!!!!hahahahaha
Kelakar aku tengok... Separuh pinggan tu Tempe Goreng untuk kakak...Separuh lagi Jeruk Mandai untuk mak aku...Kata mak aku sebab goreng Jeruk Mandai tu sikit je..maka tumpangkan aje kat pinggan tempe...jimat pinggan...jimat sabun basuh pinggan...hahahahaha
Kakak memang makan giler-giler la.......



Friday, 29 August 2014

LAKSA KUAH LEMAK UTARA...& MACAM-MACAM PASAL LAKSA...!!!

Ni menu mak aku buka puasa semalam...hari Khamis....Masa ni aku dah kekenyangan sebab aku x puasa pun..Lepas je mak aku masak aku terus minta maka ku bubuh untuk aku semangkuk..Pastu dah habis semangkuk aku tambah sendiri pulak lagi semangku...Jadinya masa mak aku berbuka ni 2 mangkuk laksa sedang menjalani proses penghadaman dalam perut aku ...hahahahaha
Ni sampah sarap dia...hahahaaa..Aku x suka bubuh semua ni dalam laksa sebab kacau aku nak makan...Aku hanya makan laksa & kuah je..Kalau ada telur  rebus baru aku tambah..
Mak aku kata ni bahan sampingan atau aksasori dia la....untuk dimakan bersama laksa..


Aku tau mak aku selalu masak laksa ni...tapi x pernah plak aku tau nama dia..
Mak aku kata ni namanya Laksa Kuah Lemak Utara...
Hmmm...kenapa mesti ada utara...?
Kenapa bukan selatan ke..timur ke...barat ke..barat daya ke timur laut ke..tenggara ke..?
Hahahahaa..banyak songeh  kan...?
Haaa...mak aku kata sebab laksa ini ada banyak versi...
Kalau yang biasa kita jumpa jual kat pasar malam tu mak aku kata tu orang Panggil Laksa Asam..ada yang panggil Laksa Penang...
Tapi kalau yang Cina panggil Laksa Asam..kuahnya hampir sama dengan laksa Penang tapi bau dia lagi kuat...
Laksa Perlis mak aku kata kalau makan kat Kuala Perlis tu hampir sama je dengan laksa Penang tapi kuahnya tidak berapa pedas & ada yang dimakan bersama pulut panggang atau pulut udang..
Waaa mesti sedap kan sebab aku suka pulut udang macam yang pakcik selalu beli dulu-dulu..
Kalau kat Perak mak aku kata terkenal dengan Laksa Kuala & laksanya dibuat dari tepung gandum..
Kalau Kelantan pulak mak aku kata kuahnya lemak juga tapi warna putih sebab x gunakan cili..Mak aku kata macam kuah laksam tu...
Oooo Laksam aku tau sebab mak aku pernag buat & selalu juga beli..
Mak aku juga bagitau dia pernah tengok rancangan masakan yang ada tunjukkan salah satu laksa yang agak unik di sesetengah tempat di Trengganu iaitu laksa kuahnya lemak putih & tidak perlu dimasak..hanya  campur semua bahan kuah & terus boleh makan ngan laksa..
Ish...biar betik...xkan makan ikan mentah...sadis tu..!!!
Tapi mak aku kata ikan tu direbus la dulu...!!!
Oooo..huh,terkezut aku..!!!
Mak aku kata ..mak aku pun pernah makan laksa yang kuahnya tidak dimasak ni & rasanya sedap..
Hmmmm...xtau la aku kalau jumpa aku nak makan ke tak...hehehe
Kalau Johor plak ada Laksa yang lain sikit..sebab walaupun dipanggil laksa tapi menggunakan spagetti & kuahnya lagi pekat sebab ada campur isi ikan,ikan masin,isi udang & lain-lain lagi..
Kalau Laksa Sarawak plak memang aku ingat sebab masa gi Sarawak memang banyak gerai kat Food Court yang ada jual Laksa Sarawak yang kuahnya macam kari & dimakan dengan mihun...
Kalau Singapura plak mak aku kata ada Laksa Kari Nyonya  yang kuahnya ada udang & macam mee kari
Kalau Thailand plak ada Laksa Siam yang  kuahnya lemak juga tapi warnanya kekuningan
Waaaaa...banyak la plak mak aku jawab.....
Aku tanya sikit jew...!!!!
Mak aku itupun bukan semua info mak aku tau sepenuhnya..apa yang mak aku bagitau adalah apa yang pernah dimakan & pernah dibaca...
Bila aku tanya ..apa versi laksa yang mak aku pernah makan...
Mak aku kata semua dia dah pernah makan kecuali...Laksa Singapura !!!
Hahaha...tau dah...mak aku ni memang suka mencuba berbagai jenis makanan ..bukan takat laksa ..makanan lain yang pelek2 pun mak aku makan..tapi yang halal la...heee


Laksa adalah salah satu makanan peberet Achik & Pakchik..Rasanya tiap kali balik kampung mesti ada Achik masak laksa...
Tapi Achik selalu masak Laksa Asam atau Laksa Penang yang macam selalu ada jual kat pasar malam tu..
Mak aku plak suka masak Laksa macam kat atas ni sebab x payah letak belacan..hahaha

LAKSA KUAH LEMAK UTARA..mak aku..
1 paket Laksa- rendam & rebus hingga lembut & toskan - tapi mak aku buat 1/2 paket je sebab x ramai kan.....

Kuah Lemak Utara:
1/2 kg ikan selayang
1 bungkus (2 sudu besar) rempah kari ikan
1 biji kelapa parut- perah santan pekat agak-agak 3 cawan..x perlu banyak sangat sebab nanti akan guna banyak air masa blend ikan
5 asam keping
garam & sikit je gula
daun kesum /bunga kantan pun boleh
sikit minyak untuk tumis
5 bawang kecil-hiris
2 bawang putih-cincang

Ulaman:
1 ikat daun selom- xde stok
1 timun - potong bentuk batang mancis
1 Bawang besar-belah 2 & hiris nipis
cili padi- jika suka potong2
Limau nipis- belah2 & buang tengahnya
1 ikat daun pudina -lupa beli
1 potong nanas-dicincang

1.  Ikan yang dah direbus diambil isinya & blend bersama air secukupnya.Ketepikan.
2. Blend kepala & tulang2 ikan hingga halus & tapis untuk ambil airnya...Ulang tambah air & tapis sisa tulang.
3.Panaskan anggaran 1/2 cawan minyak & tumis bawang kecil & bawang putih hingga garing
4.Masukkan rempah kari yang dah dibancuh  dengan 1 cawan air.Biar hingga garing & naik minyak
5.Masukkan isi ikan yang dah blend & air tapisan tulang-tulang ikan.
6. Tambah garam,asam keping ,bunga kantan & biar hingga mendidih beberapa minit.
7.Tambah santan pekat & daun kesum & biar mendidih sekejap sebelum ditutup api...
8. Bila sentiasa dipanaskan kuah akan semakin pekat..Boleh saja tambah air untuk sesuaikan pekatnya..

Kuah ni agak banyak juga & memang x habis untuk aku ngan maka aku makan..Tapi mak aku kata memang buat lebih sebab esoknya kakak nak balik...nanti boleh makan..cuma perlu rebus laksa je..



Wednesday, 27 August 2014

TANG YUEN...DESSERT BUKA PUASA


Dessert untuk mak aku buka puasa....Sejak lepas raya aku tengok rajin plak mak aku puasa..Hari tu bulan Syawal mak aku kata dia puasa 6...Tapi rasanya dah berbelas hari nampak mak aku puasa..Ish ni bukan puasa 6 ni..Ni puasa belas-belas...Bila tanya...mak aku kata saja nak puasa ganti & puasa sunat..
Ooooo...Tapi bila aku nak joint,mak aku kata tunggu lepas UPSR nanti...
Pulakkkkk..!!!
 Sebenarnya memang aku tengok mak aku masak dessert ni ,,tapi mula tu aku ingatkan mak aku nak buat Buah Melaka ataupun bubur yang warna-warni tu..rupanya meleset dong..!!!

Mak kata dessert ni namanya Tang Yuen...
Hah..Tang Yuen....Macam nama Cina je..
Hmm..mak aku kata memang nama Cina pun sebab ni asalnya makanan orang Cina..
Ooooo.....
Tapi kenapa pulak buat makanan orang Cina untuk buka puasa...?
Kata mak aku sebenarnya sebelum ni pun mak aku dah pernah buat ..cuma aku je yang x perasan kot....
Owh..ye ke...?
Yea la...rasa macam ingat..macam lupa pun ada..
tapi rasa mecam pernah tulis kot dalam blog ni..tapi aku sendiripun dah x ingat...

Tapi tang namanya memang kelakar la sikit...
Mak aku sebut je nama Tang Yuen....Aku terus teringat sorang cikgu sekolah aku..
Namanya Teacher Yuen...
Hahahahaha...nama penuh Teacher Yuen ialah Yuen Tze Ling...ajar English masa aku Tahun 4...
Teacher Yuen ni cantik & slim tapi dia punya pelat Cina dia memang pekat jugak la.. 
Mungkin Teacher Yuen pernah makan dessert Tang Yuen ni agaknya sebab dia memang orang Cina

Kata mak aku...dia tergerak hati nak masak Tang Yuen lagi....sebab tengok ASTRO 703 Asian Food Chanel 2 hari lepas..
Ooooo..baru aku ingat..sebab aku pun sempat juga tengok tapi separuh jalan je sebab rancangan tu cakap bahasa Manderin..Mak aku memang boleh layan je bahasa apapun kalau pasal masakan..Bukan sebab maka ku pandai banyak bahasa tapi tengok translation la..hahaha
 Rancangan tu pengacaranya Jason ..waa  aku siap sebut  nama tu ...hehee...sebab ada tulis kat situ...Dia buat penggambaran di Klang..Banyak la gerai yang jual Tang Yuen ni dia kunjungi  & dia juga ceritakan tentang asal usul dessert Tang Yuen ni..
Mengikut cerita penjual-penjual dessert ni yang memang kebanyakan dari kalangan wanita-wanita Cina yang dah tua la..Tapi yang aku sempat tengok tu masa dorang tengah makan kat gerai-gerai tu je...Pastu aku terus masuk bilik buat homework..
Cuma bila mak aku ceritakan semula baru aku ingat..
Mak aku kata dalam rancangan tu..dia ada ceritakan asal usul Tang Yuan ni yang kononnya dimasak oleh penduduk China disatu kawasan pada musim sejuk..Dessert ini dimakan untuk memanaskan badan kerana mereka menggunakan banyak halia dalam kuah sirapnya.Selain daripada itu pembuatan bebola daripada tepung pulut tu dilakukan beramai-ramai kerana pada musim sejuk kebanyakan berada di rumah. Dengan menggentel bebola tu beramai-ramai secara tidak langsung ianya mengeratkan hubungan keluarga seperti juga majlis makan bersama sehari sebelum Tahun Baru Cina..
Ooooo camtu..menarik juga kisahnya..
Tapi.....
Haaaa.ada tapinya ye...
Dalam rancangan tu penjual-penjual Tang Yuen ni bagutau yang budaya tu dah makin hilang.Ramai orang muda Cina sendiripun dah x membuatnya lagi.Jika hendak makan mereka hanya kan mengunjungi gerai yang menjualnya atau hanya membeli bebola Tang Yuen  ni ayang ada dijual di super market dibahagian sejuk beku....
Hmmmm...memang ada pernah jumpa la kat Giant....kat bahagian yang ada jual karipap beku...& macam-macam makanan beku tu..
Mak aku mula lah membebel pada aku...
Kata mak aku ..memang budak2 sekarang x suka nak masak...x macam zaman dolu2..Budak perempuan 10 tahun pun dah pandai masak nasi & lauk..
Hmmm...dengar je la...hehehehe

TANG YUEN...mak aku nyer..
2 cawan tepung pulut
air secukupnya
sedikit pewarna pink

Sirapnya:
2 keping gula Melaka (guna gula nissey Kelantan)
1 ketul halia tua - dikupas kulit & ketuk
2 helai daun pandan
3 cawan air.

Mula- mula masak sirapnya:
Masukkan semua bahan sirap dalam periuk & masak hingga gulanya larut & mendidih...
*** Kalau ikut cara dalam rancangan tu..peniaga Tong Yuen menggunakan halia Bentong yang bermutu tinggi & halia tu ditumbuk & diperah airnya supaya rasa halia tu kuat & memberi rasa pedas kepada kuahnya..


Kemudian Buat Bebola Tepung Pulut:


1. Bancuh tepung pulut dengan air hingga agak-agak boleh dibentuk..Macam play dough la..
2. Bahagikan kepada 2 bahagian..1 bahagian plain & 1 bahagian lagi warnakan pink..
4. Masak air yang banyak dalam periuk hingga mendidh.Sambil tu gentelkan tepung pulut tadi hingga habis & rebus hingga timbul...Angkat & rendam dalam air sejuk supaya tidak melekat
**** Kalau nak terus dimakan x perlu rendam dlam air sejuk..Terus masukkan dalam sirap panas..
         Yang ni sebab baru pukul 6 lebih..Nak buka puasa pukul 7.26 malam..kena la rendam dulu.

 5. Bila nak makan..Panaskan sirap & isikan bebola & terus tuangkan sirap panas kerana dessert ni dimakan panas-panas..

 ** Ni Tong Yuen tu yang mak aku suruh aku makan masa baru dimasak...Mak aku kata sebab aku tengah 'senggugut' elok minum kuah Tong Yuen tu kerana ada halia..boleh kurangkan sakit perut..
Tapi jujurnya....
jujurnya...
jujurnya...
Aku hanya mampu makan 3 biji bebola tu & minum beberapa sudu kuah sirap yang panas tu..
Sebabnya tekak aku memang x boleh nak terima sangat bau & rasa halia tu...walaupun mak aku hanya isikan dalam mangkuk kecik je..memang x habis...sowiiii..!!

Ni mangkuk mak aku... untuk buka puasa..
Huh...pelik aku...!!!!
Mak aku boleh makan sampai habis semangkuk & mak aku kata sedap sangat...
Nampak berpeluh mak aku hirup...hmmmm..memang selera orang dewasa camtu kot ..suka bau & rasa halia..hehehehe
Itulah panjangnya cerita Tong Yuen ni...
Tapi seriously....
Tiap kali sebut Tang Yuen aku ingat Teacher Yuen....hahahahaha..sowi teacher..!!!








Tuesday, 26 August 2014

ASAM PEDAS IKAN KEMBONG DENGAN BELIMBING BULUH....BELIMBING LAGiiiiiiiiiiiii

Huh...minggu lepas 2x mak aku masak Belimbing Buluh ...
Hari Rabu....Masak Lemak Cili Api Ayam Dengan Belimbing Buluh....
Hari Jumaat... Asam Pedas Ayam Dengan Belimbing Buluh...
 Semalam....Asam Pedas Ikan Kembung Dengan Belimbing Buluh pulak.........

Ni la penyebabnya...heee
Sebab stok Belimbing Buluh ni ada lagi.....
 Tapi aku rasa Asam Pedas Ayam hari tu lagi best....
Mak aku kata bahannya sama je...cuma ganti ayam tu dengan ikan je..
Tapi aku rasa x sama...Agaknya sebab hari tu makan bertiga dengan abang...
Hari semalam aku makan sorang je sebab abang xde...mak aku pulak puasa...
Huh..kalau abang dengar..vangga dia sebab aku cakap cam ni...

Sebab mak aku kata bahan dia sama aku pun copy paste je lah bahan & cara buat tu...


ASAM PEDAS IAKN KEMBUNG DENGAN BELIMBING BULUH..

Dah namanya Asam Pedas Ikan Kembung...kena la ada ikan kembung..
2 ekor ikan kembung..
Asalnya ada 4 ekor...
Tapi 2 ekor mak aku buat ikan goreng...1 untuk mak aku...1 lagi untuk aku...
hahaha..macam bagi harta dalam citer Nujum Pak Belalang la...!!!

Bahan lain mak aku kata sama je macam Asam Pedas Ayam hari tu...aku copy je..


 
 20 cili kering
1 kunyit segar
sikit lengkuas
5 bawang putih-bawang putih tu nampak hitam sebab  mak aku kata itu adalah bawang putih salai dari India
1 bawang besar
sikit belacan
Buah Belimbing Buluh..ni jangan lupa sebab kalua lupa lauk ni hanya akan jadi Asam Pedas Ikan Kembung
2 asam keping - boleh juga asam jawa
garam,sikit gula & minyak- memang xde dalam gambar tu
Cili padi tu plak sajer je tersesat....x guna pun

 Cuma mak aku kata tambah ni.. 1 biji buah tomato potong baji & daun kesum...Belimbing tu dah sebut..

1.  Rebus dulu cili kering.
2. Blend cili kering dengan belacan,bawang besar,bawang putih,lengkuas & kunyit.Blend sampai halus
3. Panaskan agak2 la 1/2 cawan minyak & tumis bahan yang dah blend sampai garing dan naik minyak
4. Masukkan ayam & biar sampai 1/2 masak.Masukkan juga serai ketuk
5. Masukkan air asam jawa cair @ 2 keping asam keping,belimbing buluh,garam,sikit gula..Kalau x guna air asam jawa..Masukkan air agak2 tenggelam ayam tu.Pastu masukkan buah tomato
6. Biar mendidih hingga ayam empuk & belimbing lembut .
7. Sebelum angkat baru masukkan daun kesum supaya timbul bau asam pedas tu...
 Siaplah Lauk Asam Pedas Ikan Kembung Dengan Belimbing Buluh...Tapi masa ni aku dah kenyang..Ni mangkuk Asam Pedas mak aku tengah tunggu nak buka puasa.....

Ikan Goreng pun aku dah makan sekor & hanya tinggal sekor untuk mak aku....
Ikan Goreng tu memang aku suka,tapi sebab mak aku belum makan ,maka aku tinggalkan lah sekor untuk mak aku....Kalau nak makan habis...takut pulak plak mak aku kempunan macam Mak Melur  & Pekan dalam cerita ...... Batu Belah Batu Bertangkup.....hahahaha






BEKAL DOBO-DOBO...CHICKEN POP CORN JEW..!!!

Semalam mak aku buat Karipap Roti Sardin untuk bekal....
Hari ni bawa bekal segera je..
Bekal Dobo-dobo

Bekal ni amka aku buatkan sebab aku yang nak bawa Chicken Pop Corn ni....Petang semalam masa ikut mak aku gi beli barang dapur....aku sempat rembat Chicken sepaket masuk dalam troli...
Ooooiiitttt... aku bukannya curi la...
Aku cuma amik & letak senyap-senyap dalam troli...Masa mak aku tengah sibok pilih buah tomato..aku ambik la Chicken Pop Corn tu letak dalam troli.Kalau mak aku nampak memang dia akan bising sebab sebelum tu aku dah hambik Vitagen 5 botol...& Air Root Beer..upah tolak troli...
Ala ...selalu pun kalau gi beli barang dapur...memang kerja aku kena tolak troli pun...huhuhu
Tapi masa mak aku nak bayar tu...mak aku x bising pun...Agaknya sebab mak aku puasa kot..hehehe
Ni la Chicken Pop Corn tu...Dah tinggal separuh..Mak aku kata masa sahur tadi pun mak aku makan ni juga...Pastu mak aku goreng lagi untuk aku pulak bawa bekal...
Aiks...selalunya mak aku xnak...
Minggu lepas dah beli sepekat..Masa mak aku goreng hanya aku ngan abang je yang makan sebab mak aku xnak...Yang ni mak aku nak makan plak..
Bila tanya,mak aku kata sebab x sampai hati nak rebut ngan aku & abang...hahahaha
Tapi kan.....sedis tau....bila hari Ahad tu aku nak goreng Chicken Pop Corn tu...tengok2  dalam peti ais xder...huwaaaaaa....macam nak nangis aku...
Ni mesti kerja abang nih....Mesti dia goreng & makan sengsorang masa aku gi skolah...huhuhuhu
Nasib baik abang dah balik kampung...Kalau tidak...kalau tidak...yang baru beli ni aku akan sorok kan supaya abangn x boleh makan..hahahaha
 Hari ni aman aku makan sengsorang....Boleh bawa bekal penuh lagi....x yah kongsi ngan kakak..xyah kongsi ngan abang...hahahahaha..gelak jahat
Tapi kan...
Tapi kan...
Tapi kan...
X best la plak makan sengsorang...
Aku pun xtau..kenapa bila makan rebut2 rasa dia macam sedap sangat....
Bila makan sengsorang...rasa dia lain...x sama..x sedap macam makan rebut-rebut....walupun makanan tu sama jew......huhuhuhu
Hari ni aku x minum susu sebab nak makan Pop Corn tu untuk sarapan sekali...Semalam pun lupa nak bawa susu kat peti ais tu..campur yang ni..hmmm cukup la stok susu aku sampai minggu depan...


KERABU DAUN PEGAGA GAJAH...ULAM DAUN SAMBUNG NYAWA,DAUN PANDAN,DAUN KARI,MANGGA MUDA,BELIMBING BULUH..

Haaaa...hambik panjang berjela tajuk kat atas tu...Itupun ada lagi yang belum sebut...hahahaha

  Ni lah semua bagai yang tertulis di atas tuh...Nak bagi panjang cerita...kita asingkan semua tu....

PEGAGA GAJAH..
Ni daun Pegaga ye...
Bukan Lady Gaga yang suka pakai pelek2 tuh...!!!
Mak aku kata Pn Rohanita bagi sebab dia tau mak aku suka ulam..Mak aku kata Pn Rohanita bagitau yang dia memang tanam Pokok Pegaga Gajah ni kat rumah dia..
Kenapa panggil Pegaga Gajah?
Kata maka ku sebab daun dia besar-besar kot..Tak macam pegaga biasa yang dijual kat pasar atau pegaga yang daun bulat-bulat kecik je kat Taman Sains sekolaha ku tu...

Hmmm... bila tengok saiz daunnya memang logik la panggil Pegaga Gajah kerana memang besar & lebar...
Orang lain x tahulah percaya ke tidak...Tapi aku memang percaya sebab aku tengk sendiri...

Haaaaa...sama lebar dengan tapak tangan mak aku tu...Tapak tangan mak aku ye...!!!!
Bukan tapak kaki gajah ye...hehehehe
Sian Gajah...Asal benda tu besar je disamakan dengan gajah yang x berdosa tu..?
Siapa cakap Gajah x berdosa..?
Gajah pun berdosa la sebab selalu rosakkan tanaman orang-orang kampung macam selalu tengok kat TV...
X tau la apa kaitannya dengan cerita ni..hehehee



Daun Pegaga Gajah tu, mak aku buat Kerabu.....
Mak aku kata sepinggan Kerabu Pegaga Gajah ni hanya menggunakan separuh sahaja daripada Daun Pegagag Gajah yang Pn Rohanita bagi tu...
1 ikat tu bukan banyak sangatpun...dalam 30 helai je..tapi sebab daunnya lebar....mak aku kata guna 1/2 ikat tu dalam 15 helai dah dapat sepinggan kerabunya...
 Lagipun yang nak makan kerabu tu..Mak aku jew sorang...Aku x nak pun..
Tapi jangan percaya...sebab akhirnya aku makan juga sebab nampak mak aku makan dengan selera je...Rasa teringin la pulak...tapi sayangnya masa tu dah nak habis...Mak aku kata nanti mak aku buatkan lagi sebab ada separuh lagi dalam peti ais...heee

KERABU PEGAGA
1/2 ikat Pegaga Gajah - setelah dipotong dapat semangkuk hirisan daun beserta tangkainya.
1 ekor ikan kembung - panggang @ goreng & ambil isi
5 cili padi
1/2 bawang besar- dadu halus
2 sudu kelapa parut putih
1/2 biji limau nipis
sikit garam & sikit gula

1. Hiris daun pegaga.Boleh mayang halus-halus macam bunga rampai.Boleh hiris kasar2
2. Campur isi ikan yang sudah ditumbuk @ dicarik kasar bersama bawang dadu,cili padi hiris,kelapa ,sikit garam & sikit gula.
3. Gaulkan bersama daun pegaga hiris & perahkan limau nipis & sesuaikan rasanya...



Kata mak aku ni namanya Daun Sambung Nyawa..
Hahahaha...cam kelakar je nama dia..
Bila tanya kenapa nmaanya camtu..mak aku pun x tau.
KAta mak aku Achik Sariah yang bagi.....
Tapi kata mak aku...daun ni boleh dijadikan ubat beberapa jenis penyakit..
Ooooo...sebab tu la agaknya dipanggil Daun Sambung Nyawa...
Apapun daun ni hanya maka ku je yang makan buat ulam...
Yang ni memang aku betul-betul x makan & x ingin nak mencuba....
Bila tanya lagi kat mak aku..Adakah daun ni boleh menyambung nyawa orang yang nyawa-nyawa ikan atau orang yang dah mati?
Mak aku marah...Mak aku kata mana ada orang boleh sambung2 nyawa kerana nyawa tu hanya Allah je yang tau..
Laaaaaaaa.....aku tanya jew....huhuhuhuhu


 Ni plak Daun Kari....Hmmm yang ni memang aku tau sangat la sebab bau di je dah tau itu bau kari...
Kalau dah daun tu bau kari xkan la nama dia Daun Masak Lemak Cili Api plak kan....heee
Kat kampung banyak pokok kari nenek tanam..Nenek kata pucuknya pun boleh dibuat ulam...Tapi akku paling suka kalau Achik Goreng Koropok Bodoh letak daun ni..
Haaaa...Keropok Bodoh tu sebenarnya ada orang panggil Kuih Gunting atau Kerepek Gunting...Tapi Achi panggil tu Keropok Bodoh..
Hmmmm...Keropok juga yang Bodoh...!!!
Ni kalau dengar dekat cikgu, harus kena marah ni sebab kat sekolah memang pantang sebut perkataan "bodoh" ni...heee
 Daun pandan tu ambil dekat Taman Herba sebab mak aku kata nak masak bubur...Tapi x masak pun..huhuhu
Buah Mangga yang masih muda remaja tu plak,mak aku kata Achik Sariah juga yang bagi...
Yang ni pun mak aku sorang juga yang makan...Aku nampak mak aku makan cicah Kuah Rojak yang Mak Zamir bagi masa kakak masih kerja Petronas dulu.Mak aku simpan kat peti ais & hanya mak aku yang makan kalau ada buah yang sesuai..heeee..buah punkena sesuai tau..Kalau buah durian ...rasanya x sesuai kot nak makan dengan Kuah Rojak..hahahaha
Buah Belimbing Buluh Lagiiiiiiiiiiii.....Minggu lepas 2 kali mak aku masak belimbing buluh ni..Dari x tau nama sampai aku dah tau namanya & bezanya dengan belimbing besi...heee
Kata mak aku Belimbing Buluh ni Pn Mastura Hong Kong yang bagi...
Hah...Mastura Hong Kong..?
Yeee..mak aku kata sebab ada 2 Mastura...Sorang Puspa Mastura & sorang lagi Pn Mastura..Maka nak bezakan panggil la Pn Mastura Hong Kong...
Oooooo..tapi kenapa Mastura Hong Kong..?
Kan ke x baik gelar kan orang...

Kata mak aku seban Pn Mastura tu memang pernah menetap di Hong Kong....
Lagipun itu untuk bezakan je.. Bukannya gelaran yang x elok pun...
Pn Mastura pun tau orang panggil dia Mastura Hong Kong & dia x marah pun...
Kalau gelarkan orang dengan gelaran yang x elok memang berdosa
Apapun memang dia baik lah sebab dah 2x bagi mak aku buah Belimbing Buluh peberet mak aku nih...

Oooo..Mesti best kan ..dapat tinggal kat Luar Negara...
Aku pun nak tinggal kat Luar Negara jugalah...
Dapat tinggal kat Korea ke...ish... best kan...
Nanti orang akan panggil Cella Korea...
Hahahahahaa.... Marah orang Korea sebab kulit aku gelap..hahaha

Begitulah kisahnya daun-daun ni.... :-)





Monday, 25 August 2014

KARIPAP ROTI SARDIN....BEKAL HARI SELASA

Hmm dah lam ajuga aku x masukkan entry Bekal Ke sekolah...Bukan aku x bawa bekal tapi sebab banyak bawa bekal yang hampir sama je dengan entry bekal sebelum ni..Paling kerap aku bawa pasta la terutama Spagetti Sardin..Spagetti Tuna & Nasi Goreng..Banyak kali juga hanya bawa Bekal Dobo-dobo je...hahaha..nugget la...chicken pop corn la...semua yang frozen..
Semalam pun bawa nugget je..



Ni bekal hari ni.. Karipap Roti Sardin...
Hahaha...kenapa dah Karipap...Roti Sardin plak..?
Hee ..sebab macam karipap tapi roti sardin...heee
Bekal  pun Karipap Roti Sardin...Sarapan pun yang ni la jugak...
& mak aku kata ....sahurpun mak aku makan Karipap Roti Sardin ni la jugak...
Nak isi lebih dalam bekas bekal aku ni tapi memang 3 je muat..xtau la bekas aku yang kecik atau karipap tu yang besar...Tapi apapun baki lagi 3 ketul tu tetap aku bawa dalam plastik sebab mak aku memang x bawa bekal sebab puasa..Kalau ikut aku memang malas nak bawa banyak-banyak..Tapi mak aku suruh bawa juga yang lebih tu bagi je pada kawan...
Hmmmm...... selamat sikit bekal aku hari ni..Kalau x..memang bff & bff aku tu akan pau bekal aku...Memang kitorang kongsi-kongsi makan bekal tapi selalunya bekal aku memang akan kena pau lebih sikit la dari orang lain...Bukan la sebab apapun..Cuma kalau yang bawa bekal Nasi Goreng susah la nak pau...Yang lain plak selalu bawa nugget...fries...wadges & roti,memang jarang la orang nak pau sebab kat kantin pun ada jual...

Resipi beserta pesanan-pesanan a.k.a petua ni cam biasalah..itu kerja mak aku....

KARIPAP ROTI SARDIN
10 keping roti slice Gardenia
1 tin kecil sardin
Lada sulah
1 telur- untuk gam
minyak

1. Stim kan roti supaya lembut..Tujuan stim juga supaya mudah digelek & masa goreng roti tidak terlalu serap minyak.
2. Stim kan beberapa minit sahaja.
3. Gelekkan setia keping roti hingga nipis..Bila dah stim roti lebih senang untuk digelek..
4. Letak sedikit inti sardin...
Intinya adalah isi sardin(buang kuahnya) yang sudah dilenyek..
Boleh juga pelbagaikan cara buat inti seperti ditumis bersama bawang besar dadu,cili untuk pedas @ campur kentang seperti inti karipap.
5. Beruskan tepi-tepinya dengan telur supaya lekat & tidak bocor semasa menggoreng nanti...
6. Lipat segi 3
7. Untuk lebih kemas...potong kulit tepi-tepinya..
8. Tekan-tekankan dengan garfu ditepi-tepinya...
9. Boleh juga dijadikan bentuk segi 4 dengn melipat begini...
10. Buat hingga selesai....
 
11. Panaskan minyak yang banyak sederhana panas & goreng hingga garing kedua-dua belahnya..
Siap untuk bekal & sarapan...Yang bentu segi 3 xde dalam gambar sebab mak aku kata ,mak aku dah terngap masa kelam kabut nak bersahur sebab dah hampir azan subuh..hahaha..
Karipap ni sedap makan masa panas-panas sebab rangup kulitnya terutama tepi-tepi dia memang best la...Bila makan waktu rehat,kulit dia x la garing rapuh macam masa panas-panas..tapi masih still sedap la sebab mak aku yang buat kan.... mana berani nak cakap xsedap..kang mak aku merajuk x masak bekal kang...hahahaha....tapi memang sedap pun...

** Mak aku kata kalau nak buat untuk tetamu ke..boleh je simpan dalam peti ais selepas dah isi inti.Tapi jangn digoeng dahulu.Bila tetamu dah sampai ke atau kalau nak buat bekal waktu pagi..boleh aje buat siap-siap waktu makam & goreng waktu pagi...