Tuesday, 26 August 2014

KERABU DAUN PEGAGA GAJAH...ULAM DAUN SAMBUNG NYAWA,DAUN PANDAN,DAUN KARI,MANGGA MUDA,BELIMBING BULUH..

Haaaa...hambik panjang berjela tajuk kat atas tu...Itupun ada lagi yang belum sebut...hahahaha

  Ni lah semua bagai yang tertulis di atas tuh...Nak bagi panjang cerita...kita asingkan semua tu....

PEGAGA GAJAH..
Ni daun Pegaga ye...
Bukan Lady Gaga yang suka pakai pelek2 tuh...!!!
Mak aku kata Pn Rohanita bagi sebab dia tau mak aku suka ulam..Mak aku kata Pn Rohanita bagitau yang dia memang tanam Pokok Pegaga Gajah ni kat rumah dia..
Kenapa panggil Pegaga Gajah?
Kata maka ku sebab daun dia besar-besar kot..Tak macam pegaga biasa yang dijual kat pasar atau pegaga yang daun bulat-bulat kecik je kat Taman Sains sekolaha ku tu...

Hmmm... bila tengok saiz daunnya memang logik la panggil Pegaga Gajah kerana memang besar & lebar...
Orang lain x tahulah percaya ke tidak...Tapi aku memang percaya sebab aku tengk sendiri...

Haaaaa...sama lebar dengan tapak tangan mak aku tu...Tapak tangan mak aku ye...!!!!
Bukan tapak kaki gajah ye...hehehehe
Sian Gajah...Asal benda tu besar je disamakan dengan gajah yang x berdosa tu..?
Siapa cakap Gajah x berdosa..?
Gajah pun berdosa la sebab selalu rosakkan tanaman orang-orang kampung macam selalu tengok kat TV...
X tau la apa kaitannya dengan cerita ni..hehehee



Daun Pegaga Gajah tu, mak aku buat Kerabu.....
Mak aku kata sepinggan Kerabu Pegaga Gajah ni hanya menggunakan separuh sahaja daripada Daun Pegagag Gajah yang Pn Rohanita bagi tu...
1 ikat tu bukan banyak sangatpun...dalam 30 helai je..tapi sebab daunnya lebar....mak aku kata guna 1/2 ikat tu dalam 15 helai dah dapat sepinggan kerabunya...
 Lagipun yang nak makan kerabu tu..Mak aku jew sorang...Aku x nak pun..
Tapi jangan percaya...sebab akhirnya aku makan juga sebab nampak mak aku makan dengan selera je...Rasa teringin la pulak...tapi sayangnya masa tu dah nak habis...Mak aku kata nanti mak aku buatkan lagi sebab ada separuh lagi dalam peti ais...heee

KERABU PEGAGA
1/2 ikat Pegaga Gajah - setelah dipotong dapat semangkuk hirisan daun beserta tangkainya.
1 ekor ikan kembung - panggang @ goreng & ambil isi
5 cili padi
1/2 bawang besar- dadu halus
2 sudu kelapa parut putih
1/2 biji limau nipis
sikit garam & sikit gula

1. Hiris daun pegaga.Boleh mayang halus-halus macam bunga rampai.Boleh hiris kasar2
2. Campur isi ikan yang sudah ditumbuk @ dicarik kasar bersama bawang dadu,cili padi hiris,kelapa ,sikit garam & sikit gula.
3. Gaulkan bersama daun pegaga hiris & perahkan limau nipis & sesuaikan rasanya...



Kata mak aku ni namanya Daun Sambung Nyawa..
Hahahaha...cam kelakar je nama dia..
Bila tanya kenapa nmaanya camtu..mak aku pun x tau.
KAta mak aku Achik Sariah yang bagi.....
Tapi kata mak aku...daun ni boleh dijadikan ubat beberapa jenis penyakit..
Ooooo...sebab tu la agaknya dipanggil Daun Sambung Nyawa...
Apapun daun ni hanya maka ku je yang makan buat ulam...
Yang ni memang aku betul-betul x makan & x ingin nak mencuba....
Bila tanya lagi kat mak aku..Adakah daun ni boleh menyambung nyawa orang yang nyawa-nyawa ikan atau orang yang dah mati?
Mak aku marah...Mak aku kata mana ada orang boleh sambung2 nyawa kerana nyawa tu hanya Allah je yang tau..
Laaaaaaaa.....aku tanya jew....huhuhuhuhu


 Ni plak Daun Kari....Hmmm yang ni memang aku tau sangat la sebab bau di je dah tau itu bau kari...
Kalau dah daun tu bau kari xkan la nama dia Daun Masak Lemak Cili Api plak kan....heee
Kat kampung banyak pokok kari nenek tanam..Nenek kata pucuknya pun boleh dibuat ulam...Tapi akku paling suka kalau Achik Goreng Koropok Bodoh letak daun ni..
Haaaa...Keropok Bodoh tu sebenarnya ada orang panggil Kuih Gunting atau Kerepek Gunting...Tapi Achi panggil tu Keropok Bodoh..
Hmmmm...Keropok juga yang Bodoh...!!!
Ni kalau dengar dekat cikgu, harus kena marah ni sebab kat sekolah memang pantang sebut perkataan "bodoh" ni...heee
 Daun pandan tu ambil dekat Taman Herba sebab mak aku kata nak masak bubur...Tapi x masak pun..huhuhu
Buah Mangga yang masih muda remaja tu plak,mak aku kata Achik Sariah juga yang bagi...
Yang ni pun mak aku sorang juga yang makan...Aku nampak mak aku makan cicah Kuah Rojak yang Mak Zamir bagi masa kakak masih kerja Petronas dulu.Mak aku simpan kat peti ais & hanya mak aku yang makan kalau ada buah yang sesuai..heeee..buah punkena sesuai tau..Kalau buah durian ...rasanya x sesuai kot nak makan dengan Kuah Rojak..hahahaha
Buah Belimbing Buluh Lagiiiiiiiiiiii.....Minggu lepas 2 kali mak aku masak belimbing buluh ni..Dari x tau nama sampai aku dah tau namanya & bezanya dengan belimbing besi...heee
Kata mak aku Belimbing Buluh ni Pn Mastura Hong Kong yang bagi...
Hah...Mastura Hong Kong..?
Yeee..mak aku kata sebab ada 2 Mastura...Sorang Puspa Mastura & sorang lagi Pn Mastura..Maka nak bezakan panggil la Pn Mastura Hong Kong...
Oooooo..tapi kenapa Mastura Hong Kong..?
Kan ke x baik gelar kan orang...

Kata mak aku seban Pn Mastura tu memang pernah menetap di Hong Kong....
Lagipun itu untuk bezakan je.. Bukannya gelaran yang x elok pun...
Pn Mastura pun tau orang panggil dia Mastura Hong Kong & dia x marah pun...
Kalau gelarkan orang dengan gelaran yang x elok memang berdosa
Apapun memang dia baik lah sebab dah 2x bagi mak aku buah Belimbing Buluh peberet mak aku nih...

Oooo..Mesti best kan ..dapat tinggal kat Luar Negara...
Aku pun nak tinggal kat Luar Negara jugalah...
Dapat tinggal kat Korea ke...ish... best kan...
Nanti orang akan panggil Cella Korea...
Hahahahahaa.... Marah orang Korea sebab kulit aku gelap..hahaha

Begitulah kisahnya daun-daun ni.... :-)





No comments:

Post a Comment