Sunday, 17 August 2014

CARA BUAT JERUK PETAI..JERUK MANDAII...JERUK RAMBUTAN..TEMPOYAK DURIAN

Sejak balik dari kampung lepas raya mak aku asyik mengawet je..hahahaha..bukan awet muda...tapi awet makanan...Haaa..cam bagus je belajar sains..pengawetan makanan...Apa tujuan makanan di awet?
Untuk mengelakan mikro organisme membiak & merosakkan makanan tersebut..senang cakap ..supaya makanan tu tahan lama...contohnya menggaram...menjeruk..mengering..mendingin beku..
Kat atas ni ada 2 balang namanya Jeruk Mandai....
Mandai tau...bukan memandai-mandai...hahahaha
Mak aku kata Jeruk Mandai dibuat daripada kulit cempedak...Hmmm nenek ada isikan 7 biji buah cempedak yang nenek kait dari pokok dekat kampung...Isinya mak aku buat Cempedak Goreng...
Ingat tu...bukan Goreng Cempedak tau...tapi Cempedak Goreng..belajar BM sikit hari ni...:-)
Pastu kulit dan rambu-rambanya akan digukan untuk buat Jeruk Mandai  a.k.a Jeruk Kulit Cempedak..tapi kulit yang berduri hijau tu harus dikupas...
Tengok mak aku buat...macam pelik je..sebab x pernahpun aku tengok sebelum ni...x pernah makan pun kulit cempedak ni...& seriously...memang aku xtau yang kulit cempedak pun boleh makan..Selalu kat kampung tengok nenek buang je

Pastu mak aku potong-potong kulit cempedak tu & masukkan dalam balang...Tambah air masak & garam..Agak banyak juga mak aku masukkan garam...
Bila tanya..mak aku kata selama ni pun memang mak aku pun x pernah makan & x pernah buat..Nenek pun x pernah makan & x pernah buat...Tapi mak aku kata dia buat sebab memang tau pasal jeruk ni ..cuma x pernah buat..Tapi sejak bulan puasa hari tu Achik asyik post dalam whatssaps gambar Cempedak Goreng & buah cempedak yang banyak kat kampung...Sebab x pernah makan..makanya mak aku kata kena la buat supaya tau...Kalau nak harap orang bagi..siapa yang nak bagi kan..hee
Tengok tarikh tu..mak aku buat pada 1 Ogos 2014..
Setelah 2 hari dijerukkan...makanya tibalah masa untuk makan....hehehe..mak aku kata Jeruk Mandai orang x makan macam jeruk mangga...tapi dijadikan lauk untuk dimakan bersama nasi...Mak aku kata sebab x pernah masak jeruk ni makanya...menggoogle la...jumpa la cara untuk masak Jeruk Mandai ni..
Antara bahan yag digunakan umtuk masak Jeruk Mandai ni:
-Jeruk kulit cempedak
-Bawang besar
-Cili padi & cili hijau
- Ikan bilis
-Minyak masak..

1. Jeruk kulit cempedak tu dicuci untuk kurangkan masin & dipotong nipis..bahan lain yang digukan...
2. Panaskan minyak agak-agak macam nak goreng ikan...
3. Goreng ikan bilis sampai garing..Angkat
4. Goreng Jeruk Mandai yang dah potong nipis sampai garing..
5. Bila nampak Jeruk tu garing,masukkan bawang besar mayang,cili padi & cili hijau pitong & ikan bilis yang dah goreng tadi.
6. Siap..angkat & hidangkan dengan nasi
Camni la rupa Jeruk Mandai Goreng Cili & Bawang...versi 3 Ogos 2014
Ni versi 1 Ogos 2014..masa jeruk tu belum jadi jeruk sangat pun...
Mak aku kata ini bukan lah makanan yang biasa mak aku buat & makan tetapi nak mencuba..mak aku memang aku tau sangat suka mencuba makan yang pelik-pelik..
Betullll....mak aku kata hidung lembu pun mak aku pernah makan...yerkkkk...!!!!

Asalnya aku langsung xnak mencuba makan lauk ni tetapi sebab dah banyak kali sangat mak aku masak...aku cuba la...
Yessss...memang aku rasa sedap...bau cempedak dia harum & xde la bau yang pelik...Rasa rangup -rangup & ada bahagian yang rasa liat-liat macam daging..hmmmm...senang cakap memang sedap la ..patut la mak aku selalu sangat goreng lauk ni...

JERUK PETAI

Ni petai bawa dari kampung...Dah bagi pada jiran..yang tinggal ni mak aku kata xtau nak buat apa..mak aku tanya kalau-kalau aku nak makan sambal petai..tapi kali ni aku x teringin plak nk makan ...
Sebabnya  esok lusa tu kan dah nak sekolah...takut mulut bau petai..hahahaha
 Makanya mak aku awetkan..hehehe..bahasa sains sikit...senang cakap jadikan Jeruk Petai...
Kat kampung nenek banyak petai ni...Jeruk Petai pun banyak..Nenek kata sebab petai banyak nenek jadikan jeruk & simpan dalam botol...

Camana nak buat Jeruk Petai..?
Jap ye...nak tanya mak aku ..hehehehe
1. Mula-mula patah-patahkan papan petai tu supaya senang nak masuk dalam periuk...Pastu masak air dalam periuk hingga mendidih .Masukkan petai yang dah patah-patahkan tu & biar hingga kulitnya berubah warna..
2. rebus sekejap sahaja hingga kulitnya agak lembut..Mak aku kata nak tau kulit dah lembut..amnil satu & cuba picit supaya isinya keluar..Jika masa picit tu senang je isinya keluar kira dah masak la tu...terus tutup api..Kata mak aku kalau rebus terlalu lama nanti masa buat jeruk isi petai tu x berapa sedap..
3. Keluarkan semua isi petai dengan cara memicitnya..dah siap..basuh bersih.
4. pastu masukkan dalam botol yang bersih & tambah air masak hingga isi petai tenggelam..Tambah garam agak-agak sederhana masin..Macam mana nak tau sederhanan tu..?
Haaa..dah masukkan garam,kacau..rasa la sikit air tu..Kalau elok je masinnya ok la tu..Jika terbih masin nanti x sedap...Jika garam yang digumnakan terlalu sikit...isi petai akan jadi lembik macam reput..& rosak serta x tahan lama..Kan belajar dalam Sains..larutan garam tu yang akan mengawet makanan & menghalang mikro organisme dari membiak..
Air mesti tenggelam isi petai tu..Jika  guna air sikit & isi petai x tenggelam sepenuhnya nanti isi petai yang x tenggelam tu akan berubah jadi warna gelap & rosak..

5. Simpan tempat kering...

***** AMARAN..
Kalau dah simpan lama...masa buka botol Jeruk Petai tu...awas dengan baunya...hahahaha
Kalau dah makan dengan nasi..awas dengan bau mulut ya....gosok gigi...
Flash tandas selepas kinci
Kasihan dengan orang yang nak cuci tandas & orang yang terpaksa cium bau petai..hahahaha

Mak aku kata dulu masa sekolah rendah lagi nenek dah ajar mak aku masak & buat Jeruk Petai ni..Sekarang mak aku plak ajar aku...
Hmmm..tapi x tau ler aku boleh ikut ke tak...takut x ingat...
Haaaa.....mak aku kata...  tu la  tujuannya mak aku suruh simpan resipi & apa sahaja yang mak aku ajar dalam blog ni..senang nak rujuk...dolu-dolu xde internet..mak aku kata segala resipi tulis dalam Buku Resipi & banyak juga resipinya mak aku kata dia save dalam kepala jew...hahahaha

 Jeruk Mandai & Jeruk Petai...Dah ada dua makanan yang sedang menjalani proses pengawetan..hahaha..cam bagus je ayat..

TEMPOYAK DURIAN

Ni lagi satu makanan yang dah diawet.. Tempoyak....
Tempoyak ni Pakcik yang bagi masa balik raya..Pakcik kata sepanjang puasa banyak kali beli durian & banyak la pakcik buat tempoyak...Pakcik bagi 1 balang...
Mak aku kata tempoyak ni cuma asingkan isi durian dari bijinya..Tambah sikit garam & masukkan dalam botol & simpan dalam peti ais..Asalnya orang x simpan dalam peti ais pun..Hanya simpan dalam botol..pasu..tempayan & peram..Garam tu dah jadi pengawet..Tapi mak aku kata dia simpan dalam peti ais sebab xnak bagi masam sangat..& nak bagi tahan lama
 Ni plak Jeruk Rambutan...Mak aku kata asalnya orang menggunakan rambutan yang agak masam untuk dijeru..Tapi yang ni mak aku kata dia gunakan Rambutan Gading yang warna kuning tu...Sekadar untuk cuba..
Buah rambutan dibasuh bersih & tidak dibuang kulit..Biarkan dengan kulitnya..Masukkan dalam botol bersih & tambahkan garam agak-agak lebih sikit sebab rambutan ni berkulit..isikan dengan air masak hingga rambutan tenggelam.Simpan ditempat kering..
 Bila dah simpan beberapa hari kulit rambutan akan berubah warna dari kuning menjadi agak gelap
Isinya juga akan sedikit kecut & warna isinya x la jernih macam rambutan fresh..Tapi masih ada rupa rambutan la... rasanya manis + masin...



11 comments:

  1. mak kata...ilmu kena kongsi...hehehe

    ReplyDelete
  2. Baru nak belajar cr buat petai jeruk ni hah 😝

    ReplyDelete
  3. jangan pernah berhenti untuk terus belajar...hee

    ReplyDelete
  4. tak pernah pulak pula cuba..tq for the info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba time petai murah...
      Sekarang petai mahal..4 papan sepohenggit..huhuhu

      Delete
    2. Kt kmpg sy rm40-50 bleh dpt 100 kping 😊

      Delete
    3. Kt kmpg sy rm40-50 bleh dpt 100 kping 😊

      Delete
  5. Nk cuba dgn kulit skli bt jeruk. Ok ke? Kena rebus juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kitet dah tanya mak...
      Mak kiter cakap betul ada orang buat jeruk petai ngan kulit sekali..
      Petai dikerat sebiji- sebiji
      Mak kater memang kena celur jer..
      Celur tu rebus sekejap jer..

      Delete