Monday, 25 August 2014

KARIPAP ROTI SARDIN....BEKAL HARI SELASA

Hmm dah lam ajuga aku x masukkan entry Bekal Ke sekolah...Bukan aku x bawa bekal tapi sebab banyak bawa bekal yang hampir sama je dengan entry bekal sebelum ni..Paling kerap aku bawa pasta la terutama Spagetti Sardin..Spagetti Tuna & Nasi Goreng..Banyak kali juga hanya bawa Bekal Dobo-dobo je...hahaha..nugget la...chicken pop corn la...semua yang frozen..
Semalam pun bawa nugget je..



Ni bekal hari ni.. Karipap Roti Sardin...
Hahaha...kenapa dah Karipap...Roti Sardin plak..?
Hee ..sebab macam karipap tapi roti sardin...heee
Bekal  pun Karipap Roti Sardin...Sarapan pun yang ni la jugak...
& mak aku kata ....sahurpun mak aku makan Karipap Roti Sardin ni la jugak...
Nak isi lebih dalam bekas bekal aku ni tapi memang 3 je muat..xtau la bekas aku yang kecik atau karipap tu yang besar...Tapi apapun baki lagi 3 ketul tu tetap aku bawa dalam plastik sebab mak aku memang x bawa bekal sebab puasa..Kalau ikut aku memang malas nak bawa banyak-banyak..Tapi mak aku suruh bawa juga yang lebih tu bagi je pada kawan...
Hmmmm...... selamat sikit bekal aku hari ni..Kalau x..memang bff & bff aku tu akan pau bekal aku...Memang kitorang kongsi-kongsi makan bekal tapi selalunya bekal aku memang akan kena pau lebih sikit la dari orang lain...Bukan la sebab apapun..Cuma kalau yang bawa bekal Nasi Goreng susah la nak pau...Yang lain plak selalu bawa nugget...fries...wadges & roti,memang jarang la orang nak pau sebab kat kantin pun ada jual...

Resipi beserta pesanan-pesanan a.k.a petua ni cam biasalah..itu kerja mak aku....

KARIPAP ROTI SARDIN
10 keping roti slice Gardenia
1 tin kecil sardin
Lada sulah
1 telur- untuk gam
minyak

1. Stim kan roti supaya lembut..Tujuan stim juga supaya mudah digelek & masa goreng roti tidak terlalu serap minyak.
2. Stim kan beberapa minit sahaja.
3. Gelekkan setia keping roti hingga nipis..Bila dah stim roti lebih senang untuk digelek..
4. Letak sedikit inti sardin...
Intinya adalah isi sardin(buang kuahnya) yang sudah dilenyek..
Boleh juga pelbagaikan cara buat inti seperti ditumis bersama bawang besar dadu,cili untuk pedas @ campur kentang seperti inti karipap.
5. Beruskan tepi-tepinya dengan telur supaya lekat & tidak bocor semasa menggoreng nanti...
6. Lipat segi 3
7. Untuk lebih kemas...potong kulit tepi-tepinya..
8. Tekan-tekankan dengan garfu ditepi-tepinya...
9. Boleh juga dijadikan bentuk segi 4 dengn melipat begini...
10. Buat hingga selesai....
 
11. Panaskan minyak yang banyak sederhana panas & goreng hingga garing kedua-dua belahnya..
Siap untuk bekal & sarapan...Yang bentu segi 3 xde dalam gambar sebab mak aku kata ,mak aku dah terngap masa kelam kabut nak bersahur sebab dah hampir azan subuh..hahaha..
Karipap ni sedap makan masa panas-panas sebab rangup kulitnya terutama tepi-tepi dia memang best la...Bila makan waktu rehat,kulit dia x la garing rapuh macam masa panas-panas..tapi masih still sedap la sebab mak aku yang buat kan.... mana berani nak cakap xsedap..kang mak aku merajuk x masak bekal kang...hahahaha....tapi memang sedap pun...

** Mak aku kata kalau nak buat untuk tetamu ke..boleh je simpan dalam peti ais selepas dah isi inti.Tapi jangn digoeng dahulu.Bila tetamu dah sampai ke atau kalau nak buat bekal waktu pagi..boleh aje buat siap-siap waktu makam & goreng waktu pagi...

No comments:

Post a Comment