Saturday, 30 August 2014

LUNCH HARI JUMAAT.......SEMUA REQUEST DARI KAKAK.....

Setiap hari kalau whatsapp...
Kakak mesti cakap kata dia nak balikkkkkk.....!!!!!
Bila mak aku atau Achik post kan gambar makanan....
Kakak mesti kata dia nak balikkkkk.........!!!!!!
Bila mak aku atau Achik tanya kakak ada event ke...ada test ke..ada kuliah ke...?
Kakak mesti cakap kata dia nak balikkkkkk....!!!!
Makanya setelah sebulan x balik....
Hari Jumaat kakak pun balikkkkkkk...
Air Tembikai...minuman yang kakak nak sangat nih....Bulan puasa minuman ni la yang selalu sangat mak aku buat untuk iftar....Selalu bila post kat whatsapp kakak mesti merajuk punyalah sebab hampir setiap hari mak aku buatkan Air Tembikai ni...
So..bila kakak balik..bukan sahaja 3 gelas tu je mak aku buatkan.....Haaaaaaa penuh 1 jug.....Minum puas2...!!! Mula2 makan buah tembikai yang kat molot gelas tu dolu ya...!!!
Haaaa..mak aku kalau buat Air Tembikai...suka sangat letak biah tembikai yang dipotong segi 3 tu kat molot gelas...!!!
Kata mak aku dia buat camtu sebab dolu2 masa sekolah mak aku ada belajar SRT & ERT...
SRT tu apa..?
Mak aku kata SRT tu ..Sains Rumah Tangga ...belajar masa tingkatan 1,2 dan 3....
Oooooo....
ERT plak..?
ERT tu Ekonomi Rumah Tangga....mak aku kata salah satu subjek yang mak aku belajar masa kat college...


Oooo...so,apa kaitannya dengan isi tembikai di molot gelas tu...?
Kata mak aku masa dia belajar tu...cikgu & pensyarah subjek tu pesan...supaya kalau jus atau minuman buah-buahan...letakkan sepotong buah yang kita guna untuk buat jus tu kat mulut gelas...
Tujuannya supaya selain sebagai hiasan,ia juga sebagai cara memberitahu tetamu yang dihidangkan minuman tu tahu bahawa minuman tu dibuat dari buah tersebut..
Maksudnya..jika jus tembikai letaklah sepotong kecil tembikai...jika jus mangga letakkan mangga..jika oren..letakkan oren...kalau jus tomato letakkan sepotong tomato...
So..kalau ada tetamu yang memang suka xsuka air tertentu..dia akan tahu la itu jus apa sebenarnya.. ...
Contohnya Jus Tomato...jika x diletak sepotong tomato..mungkin tetamu ingat tu Jus Tembikai...lalu diminum seteguk & rupanya itu Jus Tomato yang dia x suka...
Tentu tetamu tu serba salah..nak teruskan minum..tekak x terima...nak tinggalkan xsopan pulak...
So,jika letak sepotong buah yang digunakan untuk buat jus tersebut...masalah dapat diatas...
Haaaaaaaa....mak aku kalau dah bercakap....memang x lepas la "microphone "....hahahaha
Tadah je lah telinga....hahahahaha
Tempe Goreng....
Sblm balik kakak ada masej mak aku yang dia nak sangat makan Tempe Goreng.....Kakak memang suka sangat Tempe Goreng...!!!!
Hari Khamis tu,mak aku dah siap belikan 2 bungkes besar tempe untuk kakak....
Tak tau la apa yang best sangat...tapi kalau kakak ikut gi bli barang dapur mesti dia amik tempe..
Kalau gi makan kat-mana-mana..Kalau ada tempe..memang itu yang akan kakak amik dulu..
Nenek aku pun sama....suka sangat makan tempe...
Mak aku kata tempe tu asalnya makanan orang Jawa...tapi nenek bukan orang Jawa pun....hehehehe
Agaknya nenek & kakak tu perasan orang Jawa kot...hahahaha
Ikan Keli Bercili.....Ni pun request kakak juga....Tapi mak aku kata x sempat nak gi beli iakn keli kat pasar..Makanya mak aku beli je yang dah siap masak...2 ekor je sebab hanya aku ngan kakak yang makan ikan keli ni..Mak aku x makan ikan keli..
Hahahahaa..dalam banyak-banyak makannan yang pelik2 pun mak aku makan...tapi boleh ikan keli yang x pelik ni ,,mak aku x makan...hahahaaaa
Sebenarnya mak aku kata dolu2 dia memang makan ikan keli ni...sebab masa tu kata mak aku ikan keli tu atuk @ nenek tangkap dari sawah..mak aku kata ikan keli sawah warnanya cerah & pendek sikit dari ikan keli yang dibela sekarang..Ikan keli macam kat atas ni & yang dijual kat pasar tu mak aku kata itu kebanyakkannya  Keli Afrika...
Hah..biar betik...patut la keli tu kurus panjang & gelap macam orang Afrika.. hahahaha
Tapi...
Tapi...
Kakak kata dia nak juga Ikan Keli Bercili yang mak aku masak sendiri ...
Kata kakak yang ni x sama dengan yang mak aku masak...
Hmmm..memang la x sama...sebab lain-lain orang yang masak..hheee
Selain tu mak aku juga masakkan Asam Pedas Ikan...Hmmmm kali yang ke-4 dalam masa 2 minggu mak aku masak asam pedas yang ada belimbing buluh ni..Mak aku kata lauk Asam Pedas ni mak aku masak malam tu sebab dah tau esoknya kakak mesti sampai waktu tengahari .Mak aku kata masak siap2 ,,,nanti kakak balik panaskan je sebab kakak mesti tengah lapar..Kalau dah kakak naik bas pkl 9 pagi..mesti kakak belum sarapan & masa aku ngan mak aku amik kakak kat bus-stand tu memang kakak terus tanya mak aku dah masak ke belum sebab kakak lapar & x sabar nak makan...!!! hehehee

Jeruk Mandai Goreng Cili & Bawang....ni lauk mak aku...sebab hanya mak aku sowang jew yang makan lauk ni...Aku ngan kakak belum "bran...." nak cuba...!!!!hahahahaha
Kelakar aku tengok... Separuh pinggan tu Tempe Goreng untuk kakak...Separuh lagi Jeruk Mandai untuk mak aku...Kata mak aku sebab goreng Jeruk Mandai tu sikit je..maka tumpangkan aje kat pinggan tempe...jimat pinggan...jimat sabun basuh pinggan...hahahahaha
Kakak memang makan giler-giler la.......



No comments:

Post a Comment