Saturday, 16 August 2014

RAYA KE-3 ....INDAHNYA KAMPUNG ................

 Pagi raya ke-3...nenek ajak balik kampung awal sebab takut ada sedara nenek yang datang beraya sebab hari ni baru raya ke-3...Tapi mak aku yang lambat..Pukul 10 lebih baru gerak dari rumah Achik...Sepanjang perjalanan dari rumah Achik nak balik kampung nenek ...aku ngan Haikal amik la gambar dari dalam kereta....Banyak sawah padi la.....tapi aku suka sebab rasa best sangat,,,,
 Padi masih hijau lagi sebab belum masak...
 Tapi ada sesetengah yang dah mula masak & dah mula kuning...
Yang sayup-sayup jauh tu  la Gunung Jerai...Gunung tertinggi di Kedah
 Udara yang segar sebab masih pagi & belum panas sangat..
 Dah masuk jalan kampung....Mak aku drive x laju bagi peluang amik gambar...
Ni padi juga ke..?
Ni tiang letrik...hahahahaha
 Rasa macam nak turun je dari kereta & masuk dalam parit tu....tentu ada ikan sebab aku pernah memancing kat parit dengan kawan-kawan kat kampung masa cuti hujung tahun hari tu
Rumah Di Tepi Sawah...tapi bukan rumah nenek...belum sampai kampung nenek..Ni kampung yang berjiran dengan kampung nenek
 Pokok getah di tepi jalan...
 Sawah padi je...sepanjang jalan
 Sawah padi lagi...tapi bukan tanam padi....ni dorang tanam tembikai
 Waaa..cantik pokok kelapa ni...macam lukisan je,,,,,
 Sampai hujung jalan besar...ada jalan kecik...Mak aku kena berhenti dulu....
 Sebab jalan tengah sawah tu kecik je..kalau xde kereta lain baru jalan...Kalau ada kereta sedang melalui jalan tu..kena biar kereta tu sampai hujung sini dulu baru boleh jalan...kelakar kan...
 Hmmm...nampaknya line clear....ok...boleh teruskan perjalanan...

 Padi sedang menguning .....dah x jauh dah dengan kamoung nenek...
 Dah sampai kampung nenek....Ni kedai rucit di simpang 4 kampung nenek..aku panggil Kedai Pak Lang...nama Pak Lang tu aku x tau..panggil Kedai Pak Lang je..Kat sini la tempat nak beli air batu...tepung ,ais krim bagai...selalunya aku ngan kakak akan datang kedai ni naik motor je...
 Anak siapa la jalan sengsorangn tepi hutan ni...tak gi raya ke.....ntah siapa budak ni aku x kenal...agaknya dia nak gi kedai Pak Lang tu kot...

 Dah nak sampai rumah nenek...
Ni la rumah Tok Ketua tu...Ketua Kampung....Cantik rumah dia...kereta dia pun banyak....kat rumah ni aku dapat duit raya 3 henggit...
 Ni plak waktu petang hari raya ke-3..

Biasa la mak aku drive sambil berbual ngan Achik...Aku amik gambar...Ni masa on the way nak gi Alor Setar....Sebabnya mak aku nak nabiskan Baucer Buku yang akan expired pada 31 Julai...maknya esok la ....
Baucer Buku tu mak aku dapat RM 250.00 masa bulan April lagi..Haaaa...pelikkan camana mak aku dapat Baucer Buku...Hmmmm x pelik pun sebab tahun lepas pun mak aku dapat juga..Sebabnya mak aku tu student lagi...Mak aku kata kalau kakak dipanggil Mahasiswa....Tapi sebab mak aku dah dewasa dipanggil Mahasitua...hahahaha
Tapi da sampai Alor Setar..kedai tu tutup..ye la orang masih raya..yang kitorang sibok nak beli buku ..siap suruh kan..? hahahaha

 Nampak ada orang bawa apa ntah ni....Mak aku kata tu petani sedang meracun padinya....
Hah...racun padi..?
Haaaaaa. petani tu meracun rumput-rumput & serangga yang merosakkan padinya....
Ooooooo.....camtu....


 Pastu Achik ajak balik ikut jalan lama....Jem....sementara layan jem kereta x boleh nak cilok...apa lagi...amik gambar la..Nampak 2 orang budak lelaki ni tengah memancing...hmmmm mesti best kan..
Aku ingat dorang memancing dalam parit...Rupanya, mak aku kata tu bukan parit...Asal usulnya itu adalah terusan yang dinamakan Terusan Wan Mat Saman..Kata mak aku lagi mengikut Sejarah Negeri Kedah...terusan tu adalah tali air atau sungai yang di korek untuk mengalirkan air ke sawah padi..Kata mak aku lagi seorang hartawan Kedah yang bernama Wan Mat Saman yang mengupah orang untuk menggali terusan yang panjang tu... kata mak aku dorang  korek guna cangkul je sebab masa tu mana ada jentera lagi...hebat kan...Sebab itu dinamakan Terusan Wan Mat Saman...Tetapi sekarang terusan tu hanya berfungsi sebagai parit & longkang sahaja & sudah semakin sempit..

Huhh...panjang lebar mak aku cerita...

Pastu kitorang meronda lagi untuk tengok sunset sebab esok pagi dah nak balik KL...

 Malam tu tidor umah achik sebab senang nak bertolak awal esok pagi.. Malam tu juga main bunga api puas2 nak habiskan stok bunga api yang pakcik beli...Yang bestnya aku ngan Haikal boleh main bunga api puas2 sebab Aqil budak montel ni x kacau..Dia hanya main mercun pop-pop je..Sebabnya...masa kat kampung malam raya tu dia dah terpegang batang bunga api yang masih berapi...melucur tangan dia...!!!!!
Sebab tu dia dah serik xnak main bunga api...hahahahahaa... gelak jahat..!!!!!
 Makanya bunga api yang banyak tu aku ngan Haikal la main puasa-puas........


No comments:

Post a Comment