Tuesday, 26 August 2014

ASAM PEDAS IKAN KEMBONG DENGAN BELIMBING BULUH....BELIMBING LAGiiiiiiiiiiiii

Huh...minggu lepas 2x mak aku masak Belimbing Buluh ...
Hari Rabu....Masak Lemak Cili Api Ayam Dengan Belimbing Buluh....
Hari Jumaat... Asam Pedas Ayam Dengan Belimbing Buluh...
 Semalam....Asam Pedas Ikan Kembung Dengan Belimbing Buluh pulak.........

Ni la penyebabnya...heee
Sebab stok Belimbing Buluh ni ada lagi.....
 Tapi aku rasa Asam Pedas Ayam hari tu lagi best....
Mak aku kata bahannya sama je...cuma ganti ayam tu dengan ikan je..
Tapi aku rasa x sama...Agaknya sebab hari tu makan bertiga dengan abang...
Hari semalam aku makan sorang je sebab abang xde...mak aku pulak puasa...
Huh..kalau abang dengar..vangga dia sebab aku cakap cam ni...

Sebab mak aku kata bahan dia sama aku pun copy paste je lah bahan & cara buat tu...


ASAM PEDAS IAKN KEMBUNG DENGAN BELIMBING BULUH..

Dah namanya Asam Pedas Ikan Kembung...kena la ada ikan kembung..
2 ekor ikan kembung..
Asalnya ada 4 ekor...
Tapi 2 ekor mak aku buat ikan goreng...1 untuk mak aku...1 lagi untuk aku...
hahaha..macam bagi harta dalam citer Nujum Pak Belalang la...!!!

Bahan lain mak aku kata sama je macam Asam Pedas Ayam hari tu...aku copy je..


 
 20 cili kering
1 kunyit segar
sikit lengkuas
5 bawang putih-bawang putih tu nampak hitam sebab  mak aku kata itu adalah bawang putih salai dari India
1 bawang besar
sikit belacan
Buah Belimbing Buluh..ni jangan lupa sebab kalua lupa lauk ni hanya akan jadi Asam Pedas Ikan Kembung
2 asam keping - boleh juga asam jawa
garam,sikit gula & minyak- memang xde dalam gambar tu
Cili padi tu plak sajer je tersesat....x guna pun

 Cuma mak aku kata tambah ni.. 1 biji buah tomato potong baji & daun kesum...Belimbing tu dah sebut..

1.  Rebus dulu cili kering.
2. Blend cili kering dengan belacan,bawang besar,bawang putih,lengkuas & kunyit.Blend sampai halus
3. Panaskan agak2 la 1/2 cawan minyak & tumis bahan yang dah blend sampai garing dan naik minyak
4. Masukkan ayam & biar sampai 1/2 masak.Masukkan juga serai ketuk
5. Masukkan air asam jawa cair @ 2 keping asam keping,belimbing buluh,garam,sikit gula..Kalau x guna air asam jawa..Masukkan air agak2 tenggelam ayam tu.Pastu masukkan buah tomato
6. Biar mendidih hingga ayam empuk & belimbing lembut .
7. Sebelum angkat baru masukkan daun kesum supaya timbul bau asam pedas tu...
 Siaplah Lauk Asam Pedas Ikan Kembung Dengan Belimbing Buluh...Tapi masa ni aku dah kenyang..Ni mangkuk Asam Pedas mak aku tengah tunggu nak buka puasa.....

Ikan Goreng pun aku dah makan sekor & hanya tinggal sekor untuk mak aku....
Ikan Goreng tu memang aku suka,tapi sebab mak aku belum makan ,maka aku tinggalkan lah sekor untuk mak aku....Kalau nak makan habis...takut pulak plak mak aku kempunan macam Mak Melur  & Pekan dalam cerita ...... Batu Belah Batu Bertangkup.....hahahaha






No comments:

Post a Comment