Saturday, 16 August 2014

KENANGAN RAYA 2014...

Hari ni dah 2o Syawal dah pun....Tapi masih raya lagi kan....
Aku paling suka time nak balik kampung untuk raya..feel dia memang xleh nak citer lah...
Tahun ni raya jatuh pada hari Isnin tapi pagi Jumaat awal2 pagi kitorang dah bertolak balik kampung..Patutnya sekolah lagi hari Jumaat tu tapi aku x gi sekolah sebab mak aku dah amik cuti nak balik hari Jumaat...Sebabnya masa tu kaki abang belum baik lagi lepas operate..
Tiap tahun,kerja pasang pelita raya ni Pak Njang akan buat...Pak Njang tengah alter pe[ita raya...Nenek dah pasang tapi Pak Njang cabut & tukar sebab Pak Njang buat lagi kemas..
Dah ciap...Pak Njang dah gantikan tiang pelita & dah isikan minyak tanah...Nanti malam baru nyalakan api sambil main bunga api ngan Haikal & Aqil..
Siapa amik gambar siapa,,,? 
Hahahaha..kakak tengah bergaya dengan camera Achik...Sebelum kakak amik gambar aku,,aku amik dulu gambar kakak...Yeaaa...menanggggg
Masa ni keliling rumah nenek dah terang sebab Pak Njang dah mesin semua rumput keliling rumah..
Rumput yang panjang yang terselamat ni sebab ia tumbuh jauh dari rumah nenek,,,hahahaa..Sib baik rumput ni kat tepi jalan nak masuk umah nenak..Kalau tidak..hmmm,sah la rumput ni x smpat beraya..hahahaha
 Juadah di pagi raya....Lemang...Ketupat Palas...Nasi Himpit...Serunding ...Ayam Mask Merah...Kuah Kacang & Kari Daging Nenek Yang Best.......Semua ni aku suka....
Ketupat Palas,serunding & Kari Daging nenek yang buat...Nasi Himpit,Kuah Kacang,Kuah Lodeh,Ayam Masak Merah & Kuih Raya mak aku yang masak...Lemang,Daging,Ayam & barang-barang nak masak Pakcik yang beli...
Achik..?
Haaaaa.....semua baju raya tahun ini ditaja oleh Achik..!!!!
Baju family Achik..baju raya nenek..baju raya abang..baju raya kakak,baju raya aku..baju raya mak aku semua Achik yang sponser..!!!!!!

Sebelum pergi surau,,,semua orang kena makan dulu...Haikal ada bagitau aku  kalau Hari Raya Puasa,sunat untuk kita makan dahulu sebelum pergi solat sunat hari raya...Kalau Hari Raya Haji sunat untuk kita pergi solat sunat hari raya dahulu sebelum makan,,,Ala..Haikal tu kan anak ustaz..hehehe..
Lepas solat raya..kitorang semua akan beratur depan surau sebab macam biasa la lepas solat raya semua kanak-kanak akan dibagi duit raya..Duit raya tu dorang kutip dari semua orang dewasa yang datang solat..Pastu sedekah pada kanak-kanak yang datang surau,,Dulu2 aku malu nak beratur,tapi sejak 3 tahun lepas ..sejak aku kawan ngan Mayah & The Gang..hmm memang aku ikut je apa dorang buat & ikut je mana dorang gi beraya,,
Tahun ni kat surau,dapat sorang 5 henggit..dapat je duit kat surau aku ikut kawan-kawan beraya ..banyak rumah kitorang pergi sampai rumah Tok Ketua..Biasanya tiap rumah bagi singgit je..Tapi rumah Tok Ketua ,dia bagi 3 henggit sorang...hmmmm berbaloi la..hahahaha
Semua pakai baju Achik sponser kecuali aku ..Sebab aku nak pakai maxi yang kainnya mak aku beli kat Vietnam hari tu..Masa tengah beraya kat rumah Tok Ketua ,abang datang amik suruh balik dulu sebab dah tengahari,,panas & Achik suruh balik semua untuk sesi amik gambar untuk semua...
Ni turn famili aku..Achik yang amikkan gambar ni..Masa turn Achik kakak amikkan...Masa turn semua sekali,ada kawan abang tolong amikkan gambar...
Kakak kata ramai kanak-kanak datang beraya masa aku xde..Ramai kanak-kanak lelaki la...perempuan pun ramai juga tapi aku xde gambar dorang..Achik banyak amik gambar orang datang beraya umah nenek tapi tumb drive  yang pakcik save kan gambar semua tu,mak aku kata kena virus..langsung x boleh buka...huhuhuhu
Ni sesi bergambar untuk Nenek & Cucu-cucunya...hahahaha..6 orang semuanya...Budak Aqil tu xnak pakai baju Melayu sebab panas..Dia hanya nak pakai baju Upin Ipin je...hohohoho


Aku beraya keliling kampung sampai petang je sebab Achik dah pesan kena balik awal sikit sebab lepas Asar nak gi beraya rumah Tok Lang..Tpk Ngah  & sedara nenek yang lain..


Ni kat rumah Tok Lang..Makan Mihun Sup & kuih & ketupat..
Aku ngan kakak ikut Achik,Pakcik & nenek naik kereta Pakcik..Abang gi beraya ngan kengkawan dia naik motor.Mak aku x ikut sebab mak aku kata dia nak jaga rumah ..kang kalau tetamu datang xde orang mesti la xbest kan...
Ni kat Rumah Tok Ngah....Mak aku dah pesan suruh amik gambar banyak-banyak sebab mak aku kan x ikut..jadi dia nak tengaok dalam gambar je la..Tapi aku malas nak amik gambar banyak...Aku nak raya je...hehehhe
Kitorang beraya sampai malam...Pastu baru balik sebab mak aku tinggal sorang kat umah nenek...Pakcik kata esok xboleh bawa beraya sebab ada sedara sedara pakcik semua nak datang...
Alaaaaaaaaa...nak raya lagiiiiii....huhuhuhuhuhu



No comments:

Post a Comment