Monday, 25 August 2014

CUCUR KEMBUNG CICAH KARI & PUDING CERAMEL


Semalam mak aku masak Kari Ikan Tongkol...Tapi sebab mak aku puasa,aku hanya makan nasi dengan lauk kari ni sengsorang je lah..Tu pun dah dekat pukul 5 petang baru aku makan.Semalam kan ada kelas tambahan ...sampai rumah dah pukul 4.Lepas mandi baru aku makan..Ada lauk Kari Ikan Tongkol ni dengan ikan goreng jew...
I
Ikan tongkol ni mak aku kata masak sekor je..Itupun besar sikit je dari ikan kembung..Lagipun nak makan aku ngan mak aku je...5 ketul je semuanya..2 ketul aku dah makan..Yang 2 ketul ni mak aku nak makan untuk buka pusa & ada lagi seketul dalam periuk..Sebab mak aku kata resipi kari ni sama je macam selalu,maka resipi kari ni aku copy paste dari Kari Ikan Bawal Emas,entry yang lepas..Tukar ikan je jadi ikan tongkol..

KARI IKAN TONGKOL
1 ekor ikan bawal emas (potong-potong)
3 sudu serbuk kari ikan (mak aku suka guna jenama Baba's)
1camt halba campur( ada dalam botol kat kabinet dapur mak aku..hehehe)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
setangkai daun kari(tp aku tak nampak mak aku bubuh pun)
1/2 camt pes asam jawa- mak aku guna pes asam jawa Adabi
2biji tomato(jika suka)
3 cawan santan-
sayur bendi/keladi cina/terung ( ikut mana yang suka- x bubuh pun xpe)
minyak,garam,gula

1. Mula-mula panas minyak dalan 1/2 cawan.
2. Pastu tumis bawang-bawangan,daun kari & halba campur.
3. Boh plak serbuk kari yang dah bancuh ngan air.
4.Mak aku pesan lagi...Kacau dengan api kecik sampai naik minyak  ( eh, kalau gajah naik minyak bahaya tau)..Maksudnya sampai jadi satu lapisan minyak naik kat atas ..ntah la x paham aku..
5.Masuk ikan,asam,garam & sikit gula (sikit je tau dalam secubit je) kang jadi pengat plak.
6.Bubuh santan & segala sayu kalau guna.. Tunggu sampai didih & sayur empuk..
7. Pastu rasa la tengok cukup tak rencahnya...tiru macam dalam Master Chef..hehehe



Tapi apa kaitan dengan Cucur Kembong Cicah Kari?
Haaaa...ni mak aku kata asalnya untuk buka puasa mak aku kata nak makan nasi ngan kari & ikan goreng je..Tapi pastu masa nak berbuka aku nampak ada macam cekodok plak atas meja...
Bila tanya,mak aku kata ni namanya Cucur Kembong...Oooo patulah kembung-kembong macam perut masuk angin jew..hehehe
Rupanya macam cekodok pisang je..Tapi dalam dia berlobang-lobang macam roti...Rasa dia  ada la lemak-lemak manis..sebab aku x cicah ngan kari tu
Cucur Kembong ni plak tidaklak duduk bersendirian...Sebaliknya bertemankan seketul Kari Ikan Tongkol...
Masa ni mak aku ah  nak berbuka puasa dah pun.Hari ni mak aku kata waktu Maghrib & waktu berbuka puasa la tu..adalah pada pukul 7.26 malam...maknanya lagi 5 minit la tu..
Bila tengok mak aku makan masa buka puasa tu aku x rasa nak makan pun sebab kenyang lagi makan nasi pukul 5 tu...Tapi bila tengok mak aku makan cam selera sangat...Terus aku pun joint skali...hehehehe....
Bila dah makan ..baru aku perasan...Kalau balik kampung selalu makan cekodok a.k.a Cucur Kembong ni cicah kari...hmmmm..cedap3....
Mak aku kata ni makanan peberet dia masa kanak-kanak..Kata mak aku kalau nenek ada masak kari...sarapan pagi mesti Cucur Kembong Cicah Kari...
Oooo..
Aku tanya mak aku...Tak sakit perut ke makan kari pepagi..?
Tau apa mak aku jawab...?
Kata mak aku...Habis yang korang sarapan Roti Canai Mamak pepagi tu x takut sakit perut pulak ye...!!!
Hahahaha..hambik kau...sapa suruh tanya...!!!!

Apapun sebab aku x tengok pun mak aku masak Cucur Kembung ni..tapi resipi mantain mak aku tuliskan..

CUCUR KEMBUNG
2cawan tepung gandum
2 cawan air suam(boleh adjust)
2 sudu gula
sikit garam
1/4 sudu teh mauripan
minyak

1. Campur tepung,gula garam & mauripan dalam bekas.
2. Perlahan-lahan bancuh dengan air suam hingga mendapat adunan  yang pekat..Airnya boleh adjust.
3. Biarkan 1/2 jam
4.PAnaskan minyak yang banyak & jemput-jemputkan ke dalam minyak panas ikut saiz yang disukai.
5. Blik-balikkan hingga garing & angkat & toskan..Makan la dengan cara cicah dengan kuah kari tu..hehehe

 Selain tu mak aku juga ada buatkan Ceramel....Hmmm ni peberet kakak nih...Mak aku siap pesan jangan memandai postkan dalam whatapps plak...Sian kakak nanti kalau dia tengok Puding peberet dia ni..hahahaha
Aku makan 2 ketul &  mak aku pun makan 2 ketul juga...Selebihnya simpan dalam peti ais untuk makan esok-esok pulak...
Mak aku buat besar la juga..Memang x habis la nk makan 2 orang je...Hmmm,x pe..esok balik sekolah boleh makan sejuk-sejuk...ermmmmmm...dah boleh bayang la sejuk je lalu ikut tekak..ish....

PUDING CERAMEL
10 biji telur
1 tin susu pekat
1 tin air ( sukat guna tin susu)
1 sudu teh esen vanila
4 sudu gula pasir

1. Buat gula hangus.TAbur gula dalam kuali panas dengan api yang paing kecil
2. Biar gila mencair & jangan sampai hangus.
3.Tuangkan gula hangus yang panas tu sebagai dasar loyang..
4.Kalau suka boleh juga tambah 2 sudu air panas dalam gula tu & kacau hinngga larut..Biarkan agak pekat baru tuang dalam loyang.
5. Kacau telur.Jangan pukul..sekadar kacau supaya bercampur sahaja keran jika dipukul kembang ,akan ada lubng2 kecil masa puding masak nanti.
6. Sementara tu tuangkan 1 tin susu pekat & 1 tin air dalam periuk & masakkan hingga naik wap,tapi jangan sampai mendidih
7.Dengan hati2 tuangkan campuran susu panas tu kedalam telur & jangan henti mengacaunya hingga nampak agak berkrim & sedikit pekat.
8. Tuangkan dalam loyang berisi gula hangus & kukus lebih kurang 15 minit.
Kata mak aku jangan kukus lama sangat supaya tekstur puding cantik & rasanya creamy....
9. Bila dah masak & sejuk terbalikkan dalam bekas supaya jadi up-down side...baru nampak gulanya yang cantik tu...nym3...
 

No comments:

Post a Comment