Wednesday, 25 May 2016

ACAR IKAN MASIN



Acar Ikan Masin...
Projek masak mak aku hari Sabtu..
Aku rasa la kan...
Mesti mak aku tengah stress...
Sebab ..biasanya kalau mak aku memang duduk kat dapur jer..
Masak macam-macam tu..
Confirm mak aku tengah stress...
Kali ni x tau la mak aku stress apa pulak sebab sepanjang hari Sabtu tu mak aku kat dapurrrrrrr jer..





Belum pukul 10 pagi...mak aku dah masak 3 makanan special dah...
Awal pagi bangun jer mak aku dah siap masak Pulut Bunga Telang yang warna biru tu..
Pastu tengok plak mak aku buat Homemade Kaya..
Baru sedah sarapan dengar lagi tungtang..tung..tang kat dapur...
Masa tu aku x tengok kat dapur sebab aku tengan sarapan sambil layan TV..
Bila dah makin lama ...satu rumah ada bau macam mak aku masak lauk...
Bila tanya mak aku kata dah siap masak Acar Ikan Masin...
Aku x sempat nak amik gambar step by step sebab mak aku pun x panggil aku pun..
Selalu mak aku akan panggil aku amik gambar..
Mmmmm...memang mak aku stress giler kot...sampai xnak pannggil aku..
Huhuhuhuhu..

 Kata mak aku..Acar Ikan Masin ni mak aku nak pos hantar balik kampung untuk Achik & Nenek..
Ish...x basi ke,,???
Haaa...mak aku kata in sha Allah x basi sebab Acar Ikan Masin ni ada guna cuka sebagai pengawetnya..
Macam juga     ACAR IKAN TALANG kat sini.....
Oooooo....
Tapi mak aku kata Acar Ikan Talang tu sedikit manis & banyak buah jeruk..
Acar Ikan Masin yang ni banyak guna Bawang Putih & Cili Padi...
Walaupun banyak Cili Padi...jangan x tau...cili padi tu x pedas sangat...


 Yang dalam botol tu mak aku kata nak pos..
Yang dalam mangkuk tu mak aku kata untuk makan tengahari nanti..
Tapi kata mak aku lagi..kalua simpan 2,3 hari lagi sedap sebab bahan dia dah sebati...
Mmmmm....betul lah...sebab esok tu masa hari Ahad...aku ngan kakak makan nasi bertambah-tambah sebab sedap...
Aku ingatkan ni makanan orang-orang tua jer...
tapi seriously sedapppp...
Kakak siap request suruh mak aku buat lagi nak bawa balik kolej untuk makan waktu sahur bulan puasa nanti...
Eh....dah nak puasa yer...????
Haa ahhh larrrr...
Hari nipun dah 25 March 2016 ...dah 15 Sya'ban1437Hijrah...
Hahahaha...aku bukan hafal pun..tapi aku tengok kalender...heee


ACAR IKAN MASIN...mak aku 
1cawan ikan talang masin(potong dadu & goreng garing)
2cawan minyak masak
1/2 keping gula nissey
sikit garam
1 1/2 cawan cuka makan
15 bawang merah( belah 2)
30 ulas bawang putih (jika besar kerat 3)
2 ketul halia(potong halus panjang2)
1cawan cili padi panjang(patah2kan)
1 sudu besar halba campur(yang buat tumis kari tu)
1 1/2 cawan cili kisar

1. Rebus bawang merah,bawang putih & halia dengan cuka hingga mendidih.Biarkan sejuk
2. Panaskan minyak & bila panas tumiskan halba campur.
3. Masukkan cili kisar & masak hingga terbit minyaknya.
4. Masukkan ikan masin goreng,semua bawang2 rebus dengan cukanya sekali..
5. Biar mendidih & naik bau acarnya..Rasa garam gulanya bagi seimbang..
    ( Jangan risau jika mula2 memang akan rasa agak masam...tapi nanti selepas dah sejuk & jika dibiar lama nanti rasa akan jadi seimbang sebab masin dari ikan akan keluar & rasa dari bahan lain akan sebati)

6. Masukkan cili padi yang dipatah2kan & kacau sebentar supaya rata & tutup api.
7. Biar sejuk dulu baru simpan dalam botol...
8. Kalau dibekukan lagi lama boleh simpan..

Mak aku kata ..masa masak mak aku x sukat pun bahan-bahan tu...Tapi mak aku kata sukatan tu sebagai panduan sahaja untuk aku atau kakak nak masak bila dah tua nanti..
Hahahahaha....ayat power mak aku tu..
Selalu camtu la..bila mak aku kata untuk aku masak..memang aku akan kata aku x akan masak kot sebab nampak susah...&....&...&....lagipun kan mak aku ado.....heeee
Tapi cam biasa la mak aku akan kata kot nanti dah tua-tua macam mak aku....masa tu kot kitorang akan rasa nak makan tapi xde jual..
Atau pun mana lau tau ada rezeki aku nak study kat oversea ke...teringin nak makan acar ni...
Boleh masak...heeeeee......





HOMEMADE JAMU...


Ibu-ibu...ayuh minum jamu ya....
Hari ini saya mau jual jamu ya...
Segar-segar...baru dibuat nih...
Hahaha....
Mana ada aku jual jamu......

 Ni haaaa.....
Mak aku suruh aku minum jamu ni..
Kata mak aku jamu ni baik untuk kesihatan terutama untuk orang perempuan dewasa  dan remaja macam aku..

Mak aku bagi setengah gelas untuk aku..
Tapi aku hanya minum seteguk jer..
Tu pun selepas mak aku puas memaksa aku minum..
Kata mak aku kalau diamalkan minum jamu ni nanti boleh ubati senggugut..
Waaahhhhh.....(syyyy..ni citer orang pompuan)
Tapi tekak aku masih belum dapat terima lagi lar jamu ni...


Mak aku selamber jer minum segelas..
Kata mak aku kalau x kerana takut mudharat..(mudharat tu apa..??) mak aku kata mak aku akan minum begerles-gelas lagi..Sebab mak aku kata sedap....
Whatttts..???


Nampak kan 2 botol jamu tu..
Yang dah tinggal separuh tu yang mak aku beli..
Sebotol tu mak aku kata harganya 25 henggit..
Yang botol penuh tu mak aku buat sendiri...
Haaa..... jangan xtau..
Kata mak aku dah berbotol dah mak aku beli...
Tapi sebab susuh nak dapat stok ...
Makanya mak aku kata terpaksa buat sendiri...
Mak aku suruh rasa dua2 botol tu...
Aku rasa sama jer rasanya..
Haaaa..kata mak aku kalau rasanya sama ...ini sudah cukup bagus...
Sebab resipi ni kata mak aku dari Indonesi yang terkenal dengan jamu....
Menurut kata mak aku..
jamu ada macam-macam jenis dan tujuannya...
Ada yang sebagai ubat demam..ubat nak bagi selera makan dan macam-macam..
Yang ni mak aku kata sesuai untuk perempuan..
Bila aku tanya lagi..
Mak aku kata untuk kesihatan..
mmmmm...macam ada yang mak aku xnak cakap jer...


BAHAN UNTUK BUAT JAMU

1 ketul ibu kunyit (Kunyit yang paling besar pada pokok tu)
1 cekak temu kunci ( tu kat gambar yang panjang2 tu)
1 ketul besar halia
1 genggam ubi kencur/cekur
1 sudu kecil garam kasar
1 sudu besar asam jawa di perah bersama 5 cawan air
1/2 kepng gula melaka( gula nissey klate nih...)

1.  Halia,cekur,halia,kunyit temu kunci dikikis kulitnya & bersihkan.




2. Halia,cekur,halia,temu kunci diblend bersama 2 cawan air hingga halus.
 **** SEPATUTNYA kunyit pun kna blend bersama..
          Tapi mak aku kata sebab sayang blender baru tu takut ada kesan kunyit..makanya kunyit tu mak aku
           tumbuk guna lesung batu...heeeee

3. Perah semua campuran tu & campur bersama air asam jawa,garam & gula melaka.Rebus hingga mendidih & biar sejuk baru dimasukkan dalam botol kaca & simpan dalam peti ais .

4. Peraturan meminumnya settiap pagi sebanyak 1/2 cawan iaitu sebelum sarapan pagi...dalam keadaan perut kosong.

Untuk sukatan di atas mak aku kata boleh dapat dalam 3 botol ni..

Banyak kali mak aku pesan suruh aku belajar minum jamu ni untuk hilangkan senggugut..
Tapi aku x janji tau...heeeee


Tuesday, 24 May 2016

HOMEMADE KAYA (COCONUT & EGG JAM)

Homemade Coconut & Egg Jam..
Hahahaaa...senang cakap ...homemade Kaya la...
Mak aku masak masa nak makan ngan Pulut Bunga Telang..



Lemak berkrim & manisssss...
Aku x boleh nak makan banyak sangat..
Tapi mak aku makan neria-ia sungguh..


Berkrimmm....sekarang masih ada separuh botol lagi dalam peti ais..
Kata mak aku..kena simpan dalam peti ais sebab homemade xde letak pengawet macam yang jual kat kedai..


HOMEMADE KAYA
4 biji telur ayam
1 keping gula melaka
3/4 cawan gula
2 daun pandan
1kotak santan / 1cawan santan pekat

1. Pecahkan telur  & kacau bersama gula,gula melaka ,daun pandan hingga gula hancur.



2. Tambahkan santan pekat & kacau hingga sebati

 3. Masak atas air mendidih (double boiler)...
    ** Mak aku kata nak senang...isi air dalam rice cooker & biar mendidih..
         Letak kuali yang berisi bahan kaya yang dah dicampur rata tadi & kacau tanpa henti hingga semakin pekat.


4. Kacau hingga pekat..

*** tekstur kaya ni ..masa ni x la berkrim sangat....ia akan jadi macam x berapa sebati sebab telur ni x campur tepung.Untuk dapatkan kaya yanng halus berkrim...bila dah sejuk blend & masak semula hingga mendidih...



 5. Mak aku kata tengok chanel 703 ... Bake With Anna Alson ....lepas masak homemade kaya ni biar sejuk & blend supaya jadi halus & berkrim....


6. Jika nak simpan dalam botol..cuci botol dengan air panas & lap hingga kering.
   
*** Mak aku kata resipi yang mak aku buat ni boleh dapat 1 1/2 botol jem ni...
So..lain kali kalau nak buat lagi.. double siap2 bahannya supaya dapat 3 botol...senang nak bawa balik kg ke..nak bagi jiran ke..bagi kawan ke...









Monday, 23 May 2016

PULUT BUNGA TELANG & HOMADE KAYA

Pulut Bunga Telang & Homemade Kaya...
Mak aku kata ada yang panggil Pulut Tetal
Ada yang panggil Pulut Tai-tai..
Ada yang Panggil Pulut Tekan..
 ??????

Sarapan hari Sabtu baru ni..
Mula memang aku pelik tengok pulut warna biru..
Selalu mak aku akan buat pulut warna putih ..
Kadang-kadang warna kuning..pulut kuning...


Tapi hari ni pelik do...
Mak aku masak pulut warna biru...
Mak aku kata xyah la nak pelik sangat sebab kan semalam tengahari tu aku sama2 ngan mak aku petik Bunga Telang..
Bunga Telang..???
Lahhh yang kutip kat pagar semalam tu...
Ooooooo....ingat..ingat..ingat....


Ni Bunga Telang namanya....
Pokok maca,m pokok kacang panjang..
Buah dia macam buah kacang pea...yang masak sayur cap cai tu..
Mmmm....lupa nak amik gambar pokok tu sebab masa tu mak aku x cakap plak bunga ni boleh makan..



Pulut Bunga Telang ni mak aku kata kalau kat Melaka panggil Pulut Tetal...
Mmmm..entah..aku x pernah dengar..
Yang aku ingat ..Achik pernah upload Pulut ni kat Group Family masa Achik gi Pasar Terapung kat Thailand..
Achik kata  Achik x lalu nak makan sebab x tau sapa yang masak...
Tapi yang ni mak aku yang masak tau..
So ...makanlah tanpa was2...

 Pulut ni makan ngan Homemade Kaya..
Kaya yang mak aku masak sendiri...
Makan tanpa was2..
Tapi...tapi...tapi..
Jujurnya....
Aku hanya makan pulut tu seketul je cicah ngan kaya sebab manis..
Aku lagi feel layan Pulut Kuning Rendang Daging...
Heeee...
Mak aku yang beria-ia makan dari pagi sampai petang sebab aku ngan kakak x minat....
Mak aku kata ni makanan tradisional dolu-dolu..

PULUT BUNGA TELANG

2 cawan beras pulut- rendam semalaman dengan air bunga telang
20 kuntum bunga telang + 1cawan air panas
1 cawan santan pekat + 1/2 sudu teh garam & 1 sudu teh gula
1 daun pandan


1. Rendam bung telang dengan air panas & biar sejuk



2. Cuci & rendam pulut dengan air bunga telang...tambah air hingga pulut tenggelam





3. Kukus pulut hingga masak & gaul dengan santan pekat bercampur garam & sikit gula.
4. Jika nak tahan lama ..kukus lagi sekali setelah digaul santan.




 5. Masukkan dalam acual kecil-kecil & tekan hingga padat.
HIdangkan dengan kaya....

   ** Seeloknya tekat padat macam buat nasi impit.










Wednesday, 11 May 2016

BUBUR KANJI LEMAK



 Bubur Kanji..
Minggu lepas nyer..
Aku balik Sekolah lambat hari Selasa..
Ajak mak aku singgah mamak sebab dah lapar..
Mak aku kata dah suruh kakak masakkan Bubur Nasi..


Sampai rumah ..kakak dah masakkan bubur nasi.
Mak aku tanya nak makan ke..
Tapi aku nak mandi dulu..


 Bubur Nasi wajib la ada ni kannnn...
Ustaz x pernah cakap pun...heeee
Telur masin & daun sup ni





Lagi satu yang ni..
Eh,bukan lagi 1...lagi dua....






Bila dah siap mandi aku tengok Bubur Nasi dah jadi lain..
Tadi kakak masak kosong jer
 Sekarang nampak camni plak..
Rupanya mak aku kata masa aku mandi,mak aku alter bubur nasi tu jadi Bubur Kanji..
Heee....bukan bubuh tepung kanji yang buat gam tu
Cuma tambah santan & beberapa bahan lain
Kata mak aku...orang utara panggil ni Bubur Kanji
Selalunya Bubur Kanji popular pada bulan puasa..
Oooo...Bubur Lambuk ke..???
Mak aku kata bukan Bubur Lambuk tapi macam bubur lambuk juga la..
Tapi Bubur Kanji biasa dimakan begitu sahaja tanpa lauknya kerana biasanya dicampur udang kering
mmmmm...apa-apa la...
Yang penting aku nak makan sebab dah lapar..

Ni mangkuk mak aku...
Heeee
Mangkuk aku hanya ada bubur,telur masin,daun sup  & ikan bilis..
Aku x suka kacang
Sudah mandi tengah sejuk...makan pulak bubur panas ni..
mmmmmm...sedappppp
Kakak lagi lag lar..
Sampai 3 mangkuk kakak makan..
Mmmmmm...habis la...nanti buka sem baru...kena kutuk ngan kawan la...


BUBUR KANJI LEMAK.....mak aku
1 cawan beras wangi
10 cawan air ( ikut pekat)
1 cawan santan pekat
Garam secukupnya

Rencahnya:
1 batang serai-ketuk
1 ketul halia muda - cincang halus
2 bawang merah-hiris
1 sudu teh lada hitam tumbuk
beberapa tangkai kucai( dikerat pendek)

Taburan:
daun sup-cincang
Kacang tanah goreng
Telur masin rebus
Ikan bilis goreng


1. Cuci beras & rebus dengan 5 cawan air hingga mendidih(Guna rice cooker)
2. Masukkan serai ketuk,halia & bawang.
3. Sambil tu,jerang air panas (jerang penuh pun tak apa biar sentiasa panas mendidih)
4. Bila beras mendidih dan kering airnya sentiasa lah tambah air panas & kacau .Ulang tambah air panas hingga beras hancur & ikut pekat yang disukai.
5. Sebelum angkat,tuang santan pekat,lada hitam & garamnya.
6. Hidangkan dengan taburannya..

FRIED MEATBAL

Fried Meatball With Jalapeno Cheese & Mayoniese.
Dinner malam cuti Hari Buruh hari tu...
Sebenarnya ni reques daripada abang..
Abang la nak sangat makan meatball goreng ni...
Mak aku pun layan jer...
Ye lah abang kan jarang dapat makan kat rumah..
Tahun 2016 ni baru 2 kali abang balik..
Hari tu masa cuti Thaipusam sekali & ni cuti Hari Buruh sekali...



Hidangan makan malam untuk aku...abang & kakak....
Eh...mana untuk mak aku..?
Mak aku x makan sebab mak aku kata dah kenyang...
Tapi aku nampak kat dapur ada lagi 1 pinggan yang mak aku tu..
Lastly mak aku hanya makan 2 biji & selebihnya aku ngan abang habiskan...


Meatball ni beli yang instant je...brand Ramly
Petang tu dalam hujan lebat giler masa alik dari Alamanda ngan abang..kakak & mak aku...
Abang terus drive  ke Bandar Tun Razak nak beli meatball ni kat Ramly  Halal Mart




Ni gambar aku cillok je dari web ramly.com
Tapi memang kitorang beli kat sini pun..
Abang la nak jugak-jugak meatball goreng..
Masa kuar gi ALamanda abang ngan aku dah makan Roti John...
Kakak makan Yong Taufu..
Mak aku makan Crispy Popia
& semua kitorang beempat minum air tembikai
Masa balik tu memang hujan lebat giler..tapi abang drive juga gi Bandar Tun Razak sebab nak meatball.
Mak aku kata kalau tau tadi baik kita semua makan je kat Ramly ni..


 
 Beli sepaket jer....tapi atas ni gambar dari google.


 Ni yang mak aku beli..dah kuar dari paket biar la hilang beku dolu.
Dalam tu ada banyak juga..lebih daripada 50 bebola
Macamana aku tau..?
Sebab mak aku goreng  40 biji...sorang 10 la kunun..hee
Pastu mak aku suruh simpan baki dalam freezer
Aku kira lebih dari 10 lagi bakinya..
Mak aku kata nanti nak buat Bakso
Yesssssss.....
I like it

Mas mak aku goreng tu..
mmmmm....x sabar nak makan

Pastu mak aku goreng juga fries...
Bancuh sebuk jalapeno cheese & picit mayonis..
Nyum..nyum...








Sunday, 8 May 2016

UBI GADUNG KUKUS

Ubi Gadung Kukus Bersama Pulut

 Ubi Gadung..
Tak tau Ubi Gadung?
Ya..like me..
Memang sebelum ni aku x tau Ubi Gadung ..
Nanti mak aku tulis citer dari mak aku
Tapi ni seingat aku dah kali ke-3 mak aku masak Ubi Gadung..
Tapi aku cuma cubit sikit jer rasa..
Mmmm...x tau lah macam mana rasa dia sebab aku cubit sikt sangat..
Tapi mak aku kata sedap sangat..


 Mak aku makan Ubi Gadung Kukus ni dengan pulut gaul kelapa,garam & gula.
Bersama secangkir Kopi O Panas..
Haaa...baru tadi belajar perkataan cangkir tu..
Cangkir tu cawan la...

Pernah tengok Ubi Gadung?
mmmm...aku tengok yang dah siap je..
 Mak aku kata kat kampung nenek ada Ubi Gadung ni.
Tapi dalam semak..& aku x pernah tengok pun.


Ni gambar  aku Google dari  http://herbadantumbuhan.blogspot.my/2014/06/ubi-gadung.html
 


 
 Ubia dia pun semacam jer..
Ngeri aku nengok..




Kata mak aku Ubi Gadung ni sejenis ubi yang beracun.
Binatang pun x makan Ubi Gadug ni sebab beracun..
??????????
Habis tu x bahaya ke manusia makan?
Yang dari pokok aku x pernah tengok..
Nak prosesnya mak aku sangat rumit kerana banyak proses



 Kata mak aku nak cerita cara prosesnya sangat panjang..
Maka untuk senang nak faham SINI ADA CERITA PANJANGNYA.....



Ni Ubi Gadung yang dah siap  proses..Mak aku kata nenek beli dari orang kampung  yang memang buat untuk jual.
Rupa ubi tu patutnya slice yang nipis..Tapi yang tu mak aku frozenkan dah lebih setahun.
Whatt????


Bila dah hilang beku camni rupa Ubi Gadung tu



Bila dipisahkan nampak la slice yang nipis-nipis


Slice Ubi Gadung tu di campur pulut (yang sudah direndam selama 1 jam)
Ratio Pulut & Ubi Gadung ikut sesuai.Biasanya 1:1
Kemudian dikukus sehingga masak .BIla nampak pulut dan ubi jadi berkilat & lutcahaya



Masa mak aku kukus tu bau macam pulut..
Tapi mak aku kata bau macam tu sebab mak aku dah campur pulut..


Bila dah masak..Ubi Gadung Slice  yang lembik tadi akan jadi keras berkeping-keping & pulut akan berkilat


Digaul bersama kelapa parut bercampur garam & sikit gula


Biasaya dihidang bersama Kopi O panas
Kata mak aku ada juga yang hanya mengkus Ubi Gadung Tanpa Pulut..
Rasa Ubi Gadung lebih original
Ada yang tidak campur gula tetapi hanya kelapa bergaram & dimakan bersa ikan masin
Kata mak aku lagi selain di Kedah...negeri lain yang ada makanan ni ialah Kelantan & Trengganu..
Negeri lain....mmmm mungkin ada..mungkin tidak

Tapi aku belum rasa nak makan lagi...aku hanya cubit sikit..
Mak aku kata  masih ada bali dalam freezer..