Saturday, 29 October 2016

CUACA DAN LAGU








Cuaca dan lagu..
Kadang-kadang ada persamaan dengan hati kita

Thursday, 27 October 2016

KUIH TEPUNG BUNGA

Kuih Tepung Bunga...
Minum petang semalamnyer...
Memang betul-betul petang la sebab dah dekat nak maghrib baru minum
Heeeee



Kuih Tepung Bunga ni mak aku kata kuih tradisional negeri Kelantan..
Loh...aku ingatkan kuih Indon...hihihi
Ops...tu pelakon la yang kat Indon tu..
Bunga Cinta Lestari..
Hihihi...


Aku suka kuih ni
Lagi-lagi bika tergigit gula tu..
Lemak manis & liat-liat macam chewing gum..
mak aku cakap tu bukan liat...tapi tu namanya kenyal...
Walaupun rupa kuih ni nampak budus jer,tapi memang sedap...
Macam  nenek selalu cakap la.."don't judged book by the cover"...
Hahahaha...kellas  nenek...
Tapi tu nenek Francis Ligh  yang cakap..heeee
Mak aku dah selalu juga masak kuih ni tapi dah habis ngap baru ingat nk snap pic..
So,yang tinggal hanya Bunga Piring..
Kuih Tepung Bunga dah habis!!!

KUIH TEPUNG BUNGA..mak aku
1Cawan tepung pulut
1/2  cawan santan@air
Secubit garam
1 sudu gula pasir
1 biji telur
Minyak untuk goreng

 1. Capur tepung pulut ,santan dan garam..uli hingga menjadi doh..

2. Bulat-bulatkan sebesar buah melaka


3. Pecahkan telur dalam mangkuk lain & kacau

4. Leperkan bebola tepung pulut tadi & celup dalam telur

5.Goreng dalam minyak panas hingga garing...

6. Angkat kuih & toskan.Susun dalam piring kuih & taburkan gula pasir..
Siap dihidangkan bersama kopi 0 @ teh 0...
Nyum3...







Wednesday, 26 October 2016

SAMBAL BILIS BELIMBING BULUH


Sambal Bilis Belimbing Buluh...
Masakan pertama mak aku selepas masalah sink dapur tersumbat...


Stok buah belimbing buluh kat dapur..
Dalam peti ais ada lagiiiiii...
Agaknya musim belimbing kot...
Tapi bel8mbing buluh bermusim kerr?
Mmmm...entah
Belimbing tu bukan pokok sendiri..
Tapi aku dah boleh agak mesti Miss Mastura yang bagi..
Sebab tu regular suplier tu..
Hahaha...
Agaknya ada ladang belimbing kot..
Tapi bukan kena beli pun..
Dapat free jer...
Sedekah
Kalau mak aku bawa balik belimbing banyak tu...
Memang sah Miss Mastura yang bagi
Banyak pahalanyaaa...

Sambal Bilis Belimbing Buluh ni asalnya aku xnak makan pun...
Bila mak aku cakap nak masak Sambal Bilis Belimbing Buluh...
Aku minta mak aku goreng telur jer untuk aku...
Tapi mak aku gorengkan ikan pekasam & ayam untuk aku...


Tapi bila tengok mak aku makan Sambal nidengan penuh seleranya ...
Aku pun try sikit...
Sedappp..
Try lagi sikit...
Lagi sedapp...
Try lagi banyak...
Makin sedappppp
Maching jer ngan ikan pekasam goreng
Akhirnya aku hanya makan lauk sambal n8 ngan ikan pekasam jer...
Berpeluhhhh do...
Pedas berapi tapi sedapppp
Mak aku kata pedas sebab guna cili api

SAMBAL BILIS BELIMBING BULUH..mak aku
1 cawan bilis-bersihkan
20 biji belimbing buluh
1/2 cawan minyak
Garam & sikit gula

Bahan Blend:
1 cawan cili padi
1 bawang besar

1. Belimbing buluh dihiris panjang & buang biji & pulurnya(pulur tu bahagian keras ditengah buah)
2. Panas minyak & goreng bilis hingga garing..angkat
3. Dalam minyak yang sama tumis bahan blend.
4. Terus masukkan belimbing & biar mendidih hingga cili garing & bel8mbing lembut
5. Bila sudah naik minyak tambah lagi 1 cawan air & terus masak hingga naik minyak sekali lagi..
(Penting supaya belimbing mengeluarkan masamnya & menjadi sedap)
6. Masukkan garam,sikit gula & bilis goreng
7. Sesuaikan rasanya & angkat..

Hmmmm...pasni x perlu hairan jika hari-hari lauk mak aku masak akan ada belimbing lagi..
Huhihihi..

SINK DAPUR TERSUMBAT...

Huh....
Lega tengok air dalam sink mengalir laju..
Dah dekat  seminggu mak aku x masak sebab sink dapur tiba-tiba jem...
Tersumbat...
Sejak hari Rabu..
Yang kesiannya nenek lah...
Sebab seminggu kat rumah banyak makan makanan beli jer
Tapi best jugak dapat makan macam-macam
Hari Sabtu beli Nasi Ambeng
Malam beli Grill Lamb
Hati Ahad makan Asam Pedas kat Segamat..
Hari Isnin makan Nasi Ayam Penyet
Malam makan Mee Kolok...
Tapi seminggu makan makanan beli...
Aku dah mula sakit kepala...
Huhuhu...

Hari Jumaat mak aku kata dah call plumber..
Tapi masa balik petang tu..tengok x settle lagi..
Xde perubahan...

Dengan semangatnya nenek pun citer...
Nenek kata plumber tu datang...
Tapi dia cakap nak tebuk dinding..
Nak ubah saluran sink ke bilik mandi
Memang mengarut la...
Sink yang tersumbat..
Kenapa dinding yang nak ditebuk
Apa salah dinding tu...
Nak diperlakukan sebegitu zalim
Hahahaha..
Pastu upkan harga...
Nak dekat RM300
Nasib baik nenek x setuju...
Dia igt nenek aku tu x sekolah kot...
Huh...dia x tahu...
Nenek tu bilik air & toilet kat kampung nenek buat sendiri tau..!

Hari Selasa malam..nenek dah balik kampung
Esoknya nenek call ...
Nenek kata pasal sink tu pakcik pesan suruh DIY jer...
Kata nenek pakcik pesan suruh:

1. Mula-mula kuarkan semua air yang bertakung dalam sink...cedoklah...dah sink tu tersumbat kan..heee

2. Pastu tengok bawah sink bowl tu..buka tempat penyambung paip tu

3. Pastu amik hose getah yang panjang & jolok dalam lubang tu..
Jolokkkkk jer seberapa panjang hose tu boleh masuk...

4. Satu lagi hujung hose disambung pada paip air.. supaya nanti air boleh mengalir masuk dalam lubang yg dijolok tadi..

5. Buka air supaya air mengalir melaui hose tu dan akan masuk kedalam saluran yang dijolok tu.

6. Sambil air mengalir tu jolok-jolokkan lagi lubang tu ..jika ada air yang dimuntahkan tadahkan sahaja dengan baldi...

7. Teruskan menggerakkan hose yang dijolok supaya kekotiran yang terumbat dapat mengalir hingga tiada lagi sisa yang dimuntahkan & air yg disalurkan dalam lubang tu menalir lancar menandakan saluran dalamnya sudah bersih..

8. Tutup air...cabut hose...pasang semula sambungan bawah sink & jangan lupa lap semula lantai yang dah basah...

Huh...
Tengok mak aku buat...
Rasanya x la susah sangat pun...
Yang sanpai plumber tu nak tebuk dinding tu..what the hack....!!


Pastu mak aku videokan sink tu & upload dlm family group...
Untuk tunjuk pada Achik & nenek
& Suruh tunjuk kat pakcik
Suruh ucap tq kat pakcik
Sebab pakcik yang bagi  idea tu..
Selamat duit RM300
Selamat dinding bilik air...
Kakak respon cakap pakcik hero...
Kereta accident call pakcik
Lampu rosak tunggu pakcik datang
Kakak nak register university pakcik yang  hantar & uruskan
Abang nak masuk collage pakcik yang daftarkan..
Pakcik ngan Achik la....
Huhuhuhu....







Tuesday, 25 October 2016

KE JOHOR.....

Dairy hari Ahad....
Ketika sang mentari tinggi segalah..
Hamba mengembara bersama Hang Tuah...
Bersama rombongan diraja...
Untuk meminang Puteri Gunung Ledang...
Kononnya Puteri Gunung Ledang tu sangatlah jelita...
Sultan Melaka sudah jatuh hati kepada Puteri Gunung Ledang...
Makanya hamba dan Hang Tuah bersama dayang-dayang dan inang diperintahkan ke Gunung Ledang..
Maka berangkatlah hamba bersama rombongan menuju ke Gunung Ledang...
Perjalanannya sangat jauh..
Laluannya berliku..
Setelah beberapa purnama berlalu...
Berpenat meredah bukit bukau  ...
Sampailah kami di kaki Gunung Ledang...
Ahli rombongan berhenti di sebatang anak sungai yang jernih...
Semua bersetuju untuk bermalam di kaki Gunung Ledang dan akan menyambung pendakian ke Istana Puteri Gunung Ledang yang terletak di puncak gunung itu..
Hang Tuah duduk di atas seketul batu sambil memerhati dayang-dayang dan inang mengeluarkan bekalan yang di bawa
Aku sekadar bersiar-siar sambil memetik bung-bunga yang tumbuh sungai itu...
Aku nampak Hang Tuah melambai tangan ke arahku...
Dengan malu-malu  menuju ke arahnya..
Hang Tuah tersenyum lagi....sambil mempelawa aku duduk di atas batu di hadapannya...
Ketika aku hendak duduk di atas batu itulah
Kakiku tergelincir..dan hampir jatuh..
Nasib baik Hang Tuah sempat menyelamatkan  aku...
Jika tidak...entahlah apa akan terjadi kepada ku...
Aku tersenyum malu sambil mengucapkan terima kasih..
Tiba-tiba.....
Muncul dayang yang bernama Dahlia..
Dahlia memang sudah lama cemburukan aku kerana dia sukakan  Hang Tuah
Dahlia terus meluru ke arahku lalu menolak kepalaku...
Aduh...!!
Kepalaku terhantuk ke batu..
Sakitttt do...
Hamba pengsan...
Sayup-sayup terdengar namaku dipanggil...
Hmmm...mungkin Hang Tuah memanggilku...
Aku cuba membuka mata tapi terasa berat...
Kepalaku  juga masih sakit...
Namun kugagahi membuka mata...
Eh...mana Hang Tuah ni...
Yang ada cuma seorang dayang istana dan Mak Inang sedang memandangku...
Dayang dan Mak Inang meminta aku hulurkan kad Smart-Tag...
Eh, nak masuk Istana Puteri Gunung Ledang kena guna Smart -Tag ker...?
Sungguh advance negeri ini.....
Hihihihihi
Aku menggosok mata...
Alamakkkk....

Hamba bermimpi rupanya...
Hihihi....
Kepala hamba sakit bukan terhantuk ke batu..
Tapi kepala kakak hamba yang sedap terlena tu terlentuk di kepala hamba...huhuhu
Suara yang memanggil nama hamba itu bukan Hang Tuah la...
Itu suara dayang dan inang...
Eh...
Itu suara mak aku ngan nenek la...
Mak aku tengah panggil aku suruh amikkan Smart-tag la....
Dah sampai Tol Tangkak....
Hamba tertidur rupanya...
Dari Seremban hingga ke Tangkak...
Hihihi...
Dah sampai negeri Johor dah pun....
Mmmm....
So..hanya papan iklan tu jer pic yang aku amik...

Pastu sambung tido lagi sampai Segamat...
Pergi lunch..
Lepas lunch kakak nak gi One Segamat nak beli barang....

Tengah tunggu keretapi melintas....nak ke One Segamat
Pastu sampai bilik kakak Aku ngan nenek tolong lak kakak kemas barang..
Mak aku plak tido sebab penat..
Petang mak aku nk drive lagi balik KL plak..
Esoknya xleh nk ponteng sebab tengah axam...
Sampa KL dah malamm...
Penatttt do....
x study pun nak axam esok.....huhuhuhu
Demikianlah catatan diary aku hari Ahad...

KISAH KLCC

Sambungan diary hari Sabtu...
Lepas gi cuci mata tengok orkid....
Aku ajak mak aku balik..
Jalan KL dah x bz macam dolu..
Sogo semua tu penuh ngan sedara mara Mas Joko & sedara Mujjibbur jer...
Kata mak aku ni semua pasal Pembentangan Bajet Negara semalam la ni...
xde berita gumbira kata mak aku
Semua mogok xnak kuar shopping
Hihihihi...aku bukan faham pung.....
Tapi macam faham..
Hahahaha
Tapi nenek kata nak gi bel;i tudung kat Jalan TAR..
Tapi akhirnya nenek xjadi
Haaaa..jangn x tau.. nenek aku memang kuat jalan
Kalau takat Jalan TAR tu nenek boleh jalan seharian kat situ dari pangkal sampai hujung..
Kalau gi mana-mana pun nenek akan tawaf berkali-kali baru beli..
Haaaa...stess ooo tokey-tokey tudung tu....
Ada nenek aku kisah..
Hahahaha...



Masa  kat depan KLCC tetiba aku teringat satu kisah...
Aku rasa nak ketawa golek-golek jew...
Kisahnya...
Ada sorang ni...
Baru ni first time gi KLCC
Amik gambar upload la...
Tapi macam dia dah sampai ke Planet Musytari lah....
Yang kelakar tu dia bahasakan orang KL
Konon dia dah sampai KLCC
Siap tanya orang KL dah sampai ke...




Memang lawaks laaaa......
Macam klu aku bergambar kat Bangunan DUN Sungai Sarawak ni...
Pastu siap bahasakan orang Kuching tanya kat warga Bandaraya Kuching...
I dah sampai sini....you all orang Kuching dah pernah sampai ke kat sini..?
Agak-agak apa orang Kuching rasa...
Opkos la dorang akan ketawakan aku..
Dah macam katak bawah tempurung..
So...moral of the story...
Klu kita baru jejak kaki kt Eiffle Tower ker...
Jangan la tunjuk x cerdik kat orang Paris...
Hihihi....


Monday, 24 October 2016

BUNGA ORKID

BUNGA ORKID..
BUNGA ANGGERIK..
apa bezanya..?
Mmm...ejaannyer...
Hihihihi....
Tapi bunga orkid a.k.a anggerik memang cantik la...
Aku suka....

Ni citer diary aku hari Sabtu...
Nenek ada..
Kakak pun balik hari Jumaat tu..
Hari Sabtu pagi...
Kuar sarapan kat luar
Lepas sarapan
Mak aku bawa teraphy mata..
Hahaha...bukan gi klinik..
Gi tengok bunga-bunga orkid yang sedang berkembang..
Bewarna-warni...


 Nenek kata nenek x minat bunga orkid..
Tapi aku suka sangattt
Sebab warnanya cantik & bentuknya macam-macam....
Nenek hanya suka bunga raya...
Ptriotiknyer nenek aku...
Hahaha


 Putih kekuningan...
Nampak bersih dan suci..
Tapi aku x tau nama...

 Purple keputih-putihan..
Warna favorite aku....


 Pink Purple...
Pun cantik....



Ni warna favourite mak aku..
Tapi rupa bunga ni kurus macam orang deit..



Anggerik yang pemalu...
Hihihihi...

 Best kan jadi bunga yang cantik...
Tapi aku xnak jadi bunga..
Aku nak jadi orang...
Sebab terpengaruh citer dongeng yang pernah aku baca masa sekolah rendah..
Kisah Tukang Batu..
Sebab penat dan panas Tukang Batu tu merayu untuk menjadi Hujan...
Bila hujan turun pokok-pokok segar dan dan sungai mengalir...
Tapi bila hari panas habis semua air sungai kering diserap oeleh matahari yang panas....
Tukang Batu kecewa lalu memohon untu
k menjadi Matahari..
Maka jadilah ia matahari yang bersinar menerangi seluruh alam...
Tiba-tiba angin bertiup kencang..
Awan tebal menutupi matahari...
Matahari x bersinar lagi...
Macam-macam lah Tukang Besi tu nak jadi...
Macam Nobita selalu minta kat Doraemon nak jadi itu dan ini...hihihi
Tapi akhirnya Tukang Kayu itu sedar bahawa menjadi manusia lebih baik dari menjadi benda lain..
Akhirnya dia meminta untuk kembali menjadi manusia dan meneruskan kerjanya sebagai Tukang Batu...
Demikianlah kawan-kawan...
Cerita saya untuk kali ini..
Moral of the story....
Kita hendaklah bersyukur kerana hanya Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita...
Sorry...
Tetiba plak aku nih....
Jom teruskan tengok bunga



Anggerik Kuning ni dah macam dalam pasu besar..
Sebenarnya tu tali rantai kuning pagar pokok tu...
Bukan pasu....



 Ni bukan bunga orkid tapi ni bunga apa ntah..
Mak aku kata Kemboja Merah...
Bunga ni pun mak aku kata ada macam-macam colour...putih...pink...kuning...purple..merah...


 Kakak sedang kutip Bunga Kemboja Putih yang gugur ke bumi...

Kemboja Pink Purple...
Mmm...x snap plak pokoknya yang berbunga...


 Aku pun seronok kutip Bunga Kemboja putih yang cantik ni...
Baunya harum...
Tapi nenek kata orang selalu tanam bunga ni atas kubur jer...
Hihihi....
Seremmmmmmm.....

 Ni pun cantikkk..
Purple is my favourite colour...


Mak aku suka bunga ni..
Mak aku kata unik...
Ntah apa yang unik x tau lar...


Pokok ni mak aku kata macam pokok kacang tanah...
Aku lum pernah tengok pokok kacang tanah...
Tapini pokok hiasan xde kacang tanahnyer...
Dah penat tengok bunga aku ajak mak aku balik...










Friday, 21 October 2016

SAMBAL SARDIN BELIMBING BULUH

Sambal Sardin Belimbing Buluh...
Lauk ni masak hari Selasa...
Hari Isnin mak aku x masak sebab mak aku kata ada kursus apa ntah..Maghrib baru mak aku sampai rumah.
Aku pun x gi sekolah sebab xde transport..
Tapi x la bosan sebab nenek datang..
Pagi Isnin mak aku gi amik nenek kat TBS..
Nenek yang masak hari Isnin tu...
Nenek masak kari ikan..
Hari Selasa tu mak aku masak untuk dinner..
Sardin Belimbing Buluh ni..


DAH PERNAH MASAK KAT SINI....

Sambal Sardin Belimbing Buluh ni ada geng lain lagi..
Ikan Masak Kicap
Ikan Pekasam
Ikan Goreng
Ulam..


Tapi Sambal Sardin Belimbing Buluh ni yang jadi tajuk...hihihi


SAMBAL SARDIN BELIMBING BULUH
2 tin sardin (tin besar)
1kg belimbing buluh(agak-agak  dalam 2 mangkuk )
1 cawan minyak masak
15 buji cili padi-patah-patahkan
Garam & sikit gula

Bahan Blend:
15 cili merah( boleh capur cili padi kalau nak pedas)
2 bawang besar

1. Belimbing dipotong kedua2 hujungnya & basuh bersih.
2. Panaskan minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak.
3. Masukkan belimbing & 1 cawan air.Biar mendidih agak lama hingga belimbing nampak lutsinar & empuk.
4. Masukkan sardin bersama sosnya..serta cili padi yang dipatah-patahkan
5. Masukkan garam & sikit gula untuk seimbang rasa masam masinnya..

Wednesday, 19 October 2016

KUIH TALAM PANDAN RESIPI NENEK

Kuih Talam Pandan..
Sedapppp
Bawahnya harum dan  manis
Atasnya lemak dan berkrim..
mmmmm....
Nyum..nyum..nyum...



Aku ni kan penggemar kuih-kuih tradisional..
Mak aku aku kata Kuih-Kuih Orang Tua..
Sebab selalunya kuih-kuih cenggini...
Hanya orang-orang tau
Macam mak-mak & nenek-nenek jer yang suka...
Tapi dah aku suka..
Paling aku suka KUIH TEPUNG BUNGKUS..
Nak plak yang bulat dalam dia tu guna tepung pulut hitam...

MACAM YANG MAK AKU BUAT KAT SINI....

Pergh....
Sedap do..!!!!
Tapi mak aku kata kena sabar tunggu kuih-kuih tu betul-betul sejuk baru hasilnya akan cantik dan licin.
NI semua mak aku kata versi x sabar..Kuih masih suam-suam mak aku dah cungkil..
Makanya jadilah kuih tu macam permukaan bulan..
Mmmm....kalau aku yang masak..rasanya lagi la aku x sabar..
Panas-panas pun aku akan cedok makan..hihihihi
Mak aku ni suka bercerita sambil masak..
Kata mak aku dolu-dolu lapisan bawah kuih tu dipanggil "badan"
Lapisan atas dipanggil "kepala"
Ni klu dalam Komsas...dipanggil unsur-unsur "personifikasi" ni...
Memanusiakan benda-benda lain..
Hihihi

Kuih Talam Pandan ni pun sedap...
Aku suka...
Kata mak aku masa mak aku form 1 lagi nenek dah ajar buat macam-macam kuih..
Tapi mak aku kata kalau dolu..kuih-muih yang kukus ni hanya dibuat waktu bulan puasa jer..
Kata mak aku masa tu sebab Bazar Ramadhan hanya ada kat bandar-bandar besar macam KL jer..
Kat kampung memang xde la..
Semua rumah akan masak sendiri kuih-muih & lauk-pauk
Lagipun mak aku kata kalau musim menanam padi atau menuai padi ...
Nenek akan akan berada di sawah dari pagi hingga petang walaupun puasa..
Petang ...dah dekat nak berbuka baru nenek akan balik..
Sebab tu lah form 1 pun mak aku dah pandai masak kuih & lauk..
Mak aku kata semua itu...
KERNA TERPAKSA...
So..
So....
So......
Bukan la salah aku kan...
Kalau x pandai nak masak kuih-kuih ni..
Sebab untuk aku TIADA PAKSAAN..
hihihihihi...
Tapi mak aku kata dolu-dolu nenek panggil kuih ni TEPUNG TALAM..
Dimasak dalam loyang yang nenek panggil PELENGAT..
Sudah sejuk..kuihnya akan dipotong bentuk diamond..
Mak aku kata ....
Satandard la semua kuih-kuih dolu potongannya sepesen jer..
x boleh nak potong cara lain..
Menderhaka namanya..!!!
Hahahaha...
Dahsatttt...!!!!
Sebenarnya ....mak aku kata kuih-kuih dolu tu dipotong cenggitu ssupaya mudah nak adjust, xmembazir & cantik serta kemas..
Mak aku pal suka buat kuih-muih kukus guna cup merah yang kecik tu untuk  senang nak adjust sebab nak masak sikit jew...berdua jew nak makannya pun...
Tu la alasan yang selalu mak aku ulang pada aku..
Dah boleh hafal ayat tu..!!
hihihihihi...
Kata mak aku lagi..sekarang ni dah senang nak masak boleh google jer resipi..
Ada macam-macam pilihan yang sedap-sedap dan menarik..
Tapi yang ni mak aku versi yang nenek ajar...
Bahan asas..


KUIH TALAM PANDAN..mak aku
Lapisan hijau:
1 cawan tepung beras
Secubit kapur dibancuh dengan 1/2 cawan air
1/2 cawan gula
2 cawan santan cair
1/2 cawan air daun pandan(5 daun pandan)
2 titis pewarna hijau

Lapisan putih:
1/2 cawan tepung beras
2 1/2 cawan santan pekat
1/2 sudu teh garam



1. Campur semua bahan lapisan hijau dalam periuk & kacau atas api hingga nampak sedikit pekat.Sudukan separuh penuh dalam cawan-cawan kecil yang sudah dipanaskan dalam pengukus.

    * Jika dibuat dalam loyang..Setelah adunan dimasukkan dalam loyang  ,masukkan dalam pengukus.K
       Jangan tutup pengukus..Kacau dahulu adunan dalam loyang hingga nampak pekat baru ditutup 
       pengukusnya..
- Tujuannya supaya tepung dan cecair akan bercampur sama rata & mengelakkan tepung mendap kebawah semasa proses kukus..Jika tepung mendap..kuih akan keras didasarnya & lembil diatasnya

2. Sementara mengukus lapisan hijau,campurkan semua bahan lapisan putih hingga sedikit pekat
3. Setelah lapisan hijau beku,sudukan pula lapisan putih & kukus lagi hingga masak.Lebih kurang 15 minit..
Sejukkan sebelum dicungkil keluar daripada acuannya.