Monday 10 October 2016

PULUT KUKUS IKAN MASIN

Pulut Ikan Masin..
Kopi O....
Sarapan hari minggu
Kalau hari minggu sarapan mesti berat & lain macam sikit
heeeee


Jangan ingat orang tua jer minum kopi O
Aku pun suka tau
Sebab kalau makan dengan  Pulut Ikan Masin ni macam ngam jer...
Walaupun aku dilahirkan di KL tapi selera aku boleh menjelajah seluruh Malaysia & dunia
Haaaaa,.... DAHSAT KAN..!!!!
Aku suka makanan semua negeri...
& semua negara...
Selagi makanan tu kena dengan tekak aku & HALAL..
Ada juga la yang tekak aku   memang xleh terima
Contohnya Blue Cheese...
Hihihihi
Tapi lagi banyak yang aku suka dari x suka

Pulut ni  kalau kat umah aku memang sentiasa ada stok
Mak aku siap ada 2 tong beras do...!!!!
1 Tong Beras Biasa
1 lagi Tong Beras Pulut
Dalam tong beras pulut tu ada macam-macam lagi beras...
- Beras basmathi
- Beras Nasi Dagang
- Beras Perang
-Beras Wangi
- Beras Nasi Impit
Haaaaaa....ni bukan copy paste tau...!!!
Aku memang kenal beras-beras tu...
Bukan beras je...
Banyak lagi bahan masakan lain yang aku dah terror la kalau nak banding ngan kengkawan aku..
Sebabnya...
Kan aku ni PA mak aku
Merangkap Tukang Tolak Trolly
time mak aku beli barang dapur...
Hahahahaha...


Pulut sedang dikukus....
Guna Rice Cooker jer pun...
Sebab nak makan berdua jer
x perlu periuk kukus yang besar pun


Haaaaa....kan aku dah kata guna rice cooker jew....



Ikan Masin pun sekor jer...
Ni aku x ingat namak ikan ni..
Sampai kena tanya mak aku semula...
Mak aku kata namaya Ikan Talang Padi..
Kenapa Talang Padi..
Bukan Talang jer ke..?
Hmmm...mak aku kaya yang kecik ni namanya Talang Padi
Spesis yang besar   tu dipanggil Talang jer...
mmmm......


PULUT IKAN MASIN
2 cawan pulut- rendam semalaman
1 mangkuk kelapa putih+ sikit garam
1 ekor ikan Talang Masin @ ikan masin lain 

1. Kukus pulut hingga lutsinar & masak
2. Goreng ikan masin
3. Hidangkan bersama kelapa parut putih bergaram


**** Mak aku kata ada juga Pulut versi tanak
         iaitu pulut ditanak & bukan kukus
        Tapi tanak pulut ada caranya supaya pulut cantik & tidak lembik

CARA TANAK PULUT.... nenek ajar

2 cawan pulut
4 cawan air ( air ni banyak--baca cara masak sampai habis & fahamkan)


1. Cuci beras &buang airnya
2. Masak air dalam  periuk biasa @ rice cooker hingga mendidih
3. Masukkan beras pulut yang sudah dicui & kacau.
4. Tutup periuk & biar mendidih 
5. Bila beras mula mendidih ..JANGAN KACAU...terus sahaja angkat periuk & tuangkan air yang tengah mendidih tu hingga agak kering..( kalau guna rice cooker off dulu)
6. On kan semula rice cooker & biar hingga masak
   - Jika guna dapur biasa letakkan semula periuk atas dapur & kecilkan api & biar hingga pulut masak..




No comments:

Post a Comment