Saturday, 8 October 2016

KUIH LENGAT PISANG...

Kuih Lengat Pisang..
Dah banyak kali mak aku buat kuih ni..
Tapi x perasan ada ke tak akuvtulis entri pasal kuih ni...
Mak aku kata dolu-dolu nenek selalu buat kuih ni...terutama bulan puasa...
Sebab arwah atuk tanam banyak pokok pisang...
Kata mak aku lagi...form 1 pun mak aku dah pandai masak kuih ni..
Mmmm...yer lah...
Aku lum pandai masak kuih ni...
Huhuhuhu...



Kuih Lengat Pisang....
Walaupun rupamu tidak kukenal...tatapi lobang hidungmu tetap menjadi pujaan hatikuuuuu......
Heee..dialog  Ajis tengah screen test depan tuan director dalam citer Seniman Bujang Lapok...hahaha
Xde kaitan pun dengan ini kuih...
Tapi nak bagitau ...
Kuih Lengat Pisang ni memang x ayu menawan macam pavlova or blackforest tapi.....
Sedapppp....
Wa cakap lu....


Kuih Lengat Pisang...
Mmmm...naper namanya lengat ek..?
mmmmm....jap nak tanya my mom....
Bla...bla....bla.....bla.....
Panjang plak mak aku citer...
Hahaha...
Ok..ok...aku pendekkan...
Heeeee
Menurut kata mak aku...
Lengat tu macam kukus la...
Tapi kalau nenek masak kuih ni dolu-dolu..
Mak aku kata nenek guna kuali..
Kuali..?
Mmm...mak aku kata nenek akan isi air dalam kuali tu agak-agak 1/4 penuh..
Pastu nenek letak pulak gegelang dari tin yang dikerat ..jadi macam gelang...terendam dalam air dalam kuali yang mendidih ty
Atas gegelang tu baru letak loyang  a.k.a pelengat...
Pastu tuttup permukaan kuali dengan dulang supaya wap x dapat keluar
Cara masak tu dinamakan melengat kuih..
Loyang kuih tu plak nenek panggil pelengat...
Kalau ikan kembung yang disusun berlapis-lapis dan direbus dengan garam dan sedikit air tu pun nenek panggil ikan lengat...
Mmmmm...
Kancdah cakap...
Mak aku citer panjang...
Tu pun aku dah ringkaskan...


Pisang ni la yang mak aku buat Kuih Lengat Pisang tu..
Asal beli 10 biji...
4 biji mak aku buat kuih lengat pisang semalam...
2 biji aku dah makan...
& baki 4 biji tulah mak aku buat lagi Kuih Lengat Pisang hari ni nyer...

KUIH LENGAT PISANG..mak aku
4 biji pisang yang besar
1 1/2 cawan tepung beras(Mesti tepung beras)Kalau tepung gandum kuih akan keras & liat
1/2 cawan santan pekat (1/2 kotak kecik santan kotak)
Sikit garam
2 sudu gula

1. Blend pisang & santan.
2. Masukkan garam,gula & tepung beras..kacau rata..
3.Adunan agak cair..tapi jangan risau..bila dikukus elok jer..
4. Sapu minyak pada loyang kecil & tuangkan adunan & kukus hingga masak anggaran 1/2 jam.

Untuk adunan dalam resipi ni mak aku kata elok-elok jer guna bekas makanan ni..
Ni la mak aku guna untuk ganti loyang sebab loyang kat rumah ni besar-besar...nakmakan hanya betdua ngan mak aku jer...

5. Biar sejuk baru dipotong kuihnya..

Ni pesanan penaja dari mak aku...:

i. Guna hanya TEPUNG BERAS..sebab kalau guna tepung gandum kuih akan keras dan liat...

ii. Kalau guna pisang emas lagi sedap tapi kena tambah sikit lagi santan sebab pisang emas isinya padat & pisang cavendish macam yang mak aku guna ni agak berair.

iii. Kuih ni kena agak tebal baru cantik..so,kalau loyang besar gandakan adunan...
(Resipi di atas sesuai sesuai untuk 3-4 orang makan) mak hanya guna bekas kecil sebab hanya 2 orang jer nak makan..

iv. Potong dengan pisau plastik supaya cantik..

v. Kalau nak hidang cepat pun kuih ni x banyak songeh...angkat biar dalam 10 minit masa suam-suam pun dah boleh potong & sedap juga dihidang suam-suam panas..

No comments:

Post a Comment