Tuesday, 17 April 2018

AGAR- AGAR SANTAN TRADISIONAL


Agar-agar Santan Tradisional
Haa...naper namanyaAgar-agar santan Tradisional...
Apa yang tradisionalnya..?
Haaa...mak aku cakap namanya tradisional sebab ni Agar-agar Santan Versi Ori
Ada versi tiruan ker??
Hmmm...mak aku kata kalau Agar-agar Santan versi sekarang ni santan tu dicampur dengan telur supaya lapisan santannya nampak tebal.
Kalau Agar-agar Santan Tadisional ...santannya memang pure santan xde campur denga telur...
Ooooo.... ada beza ker??
Mmmm mak aku cakap ada bezanya....
Jom tengok!!!




Haaaa...ni versi Agar-agar Santan Tradisional
Lapisan santan dia mak aku cakap akan padat dan nampak berkrim
Semakin pekat santan yang kita guna,
Semakin tebal lapisan putih santan tu
Kalau guna santan sikit jer ..
Lapisan putih atasnya akan jadi nipis lah




Ni Agar-agar Santan versi santannya dicampur telur..
Haaa...aaaaah laaa...
Aku dah nampak bezanya..!
Mak aku cakap kalau versi campur telur lapisan putih atas tu akan nampakcorak pecah-pecah macam marble sebab santan dah dicampur telur..
Bila dicampur dalam agar-agar yang panas...campuran telur akan berkeladak dan membentuk corak putih yang akan timbul dan berkumpul dilapisan atasnya
Sebab campuran telur akan masak dan beku ...dia akan timbul dan memebentuk lapisan di atasnya...
Tapi lapisan putinya TIDAK SEKATA  kalau nak banding dengan lapisan Agar-agar Santan Tradisional yang memeng guna pure santan tanpa campur apa-apa..
Rasa dia..?
Mmm aku suka jer both of them..!
Tapi mak aku cakap mak aku lagi suka versi Tradisional
Mak aku cakap selai lebih kemas...
Rasa Santan juga lebih menyerlah
Haaa....bahasa apa tu mak aku guna...
Apapun selera manusia x smaa kan..
Contohnya aku suka durian
Abang suka Pegedil
hahahaha....x dekaitan langsung bandingan tu..!
Untuk AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA versi guna telur...boleh tengok sini...



Ni Agar-agar santan Trdisional ni mak aku kata versi PANDAN
Biasanya kalau agat-agar santan..
Mak aku kata oarang tua-tua dahulu suka guna 2 flavour jer
Sama ada  palm sugar flavour  or Pandanus Flavour
Mmmm...kalau versi Gula Melaka mak aku cakap lagi sedap
Tapi aku suka versi Pandan macam ni..
Sedap dan harummmm...!!


Aku suka sangat kalau tengok mak aku potong agar-agar guna zig zag tu
Nampak la kuih akan jadi bergerigi macam gergaji..
Tapi aku dah cuba guna tapi x jadi..
Hehehehe..

AGAR-AGAR SANTAN TRADISIONAL
1 paket agar-agar strip( 20gm)
1.5 liter air ( 3 botol air mineral yang 500ml)
1/4 cawan air pandan pekat + sikit pewarna hijau
1 cawan santan pekat( betul-betul pekat)
( kalau guna santan kotak = 1 kotak kecil)
1 cawan gula- ikut manis
1 sudu kecik garam halus
2 helai pandan - simpul

1. Basuh dan rendam agar-agar supaya cepat larut bila dimasak nanti
2. Boleh juga basuh dan terus masak bersama 1.5 liter air hingga mendidih dan agar-agar larut sepenuhnya.( hati-ahati sebab bila mendidih agar-agar mudah meruap)
Jika meruap ..cepat-cepat kecilkan api)
3. Bila agr-agar sudah larut,masukkan pandan simpul,garam dan gula.Biar gula larut
4. Masukkan perahan pandan + sikit pewarna hijau supya dapat warna hjau terang
5. Tambah santan pekat dan sentiasa kacau supaya santan tidak meruap
6. Selepas masukkan santan masak lagi agak-agak 5 minit
7. Basahkan loyang supaya nanti mudah nak kuarkan agar-agar
8. Tuangkan agar-agar dalam loyang basah dan biar beku sebelum dimasukkan dalam peti ais.
9. Bila betul-betul sejuk baru potong



Agar-agar Strip atau agar-agar tali versi tradisional..
Kalauikut panduan pada plastik pembalut agar-agar tu 20gm agar-agar ni dimasak bersama 1400m air.
Tapi pesan mak aku...sukatan tu untuk agar-agar yang karas.
Kalau nak buat agar-agar kering baoleh guna sukatan tu
TApi untuk agar-agar vesi sesedap rasa....mak aku pesan tambah sukatan air..
Untuk skatan air dalam resipi agar-agar santan tradisional ni mak aku cakap dah try & error..
Ini sukatan yang sesuai untuk selera we all...
Jika guna agar-agar serbuk ikut panduan cecacair pada pack dia



Masak hingga semua agar-agar larut sepenuhnya baru masuk gula dan garam
Mak aku pesan kalau ada agar-agar yang belum larut...jika kita dah masukkan gula...agar-agar yang x larut tadi akan kekal x larut dah


Gunakan 5 helai pandan & belnd untuk dpatkan 1/4 cawan air pandan..
Untuk warna lebih cantik + sikit pewarna hijau dalam air pandan..
Jika guna terlalu banyak pandan untuk blend...mak aku kata nanti akan ada rasa sedikit pahit sebab pati daun pandan banyak sangat



Masa ni santan pekat dituangkan .Guna santan yang betul-betul pekat supaya lapisan  atas yang warna putih jadi tebal
Kalau santan cair...lapisan putih akan jadi nipis

Boleh guna santan kotak..
Tapi untuk rasa lebih ori...gunakan santan fresh






Selepas masuk santan masak lebih kurang 5 minit lagi sambail dikacau supaya santan x pecah minyak


Basahkan loyang sebelum tuang agar-agar untuk dibekukan
Dah beku baru simpan dalam peti ais..


Bekas kecil ni untuk kakak bawa balik kolej
Sebab masak Agar-agar Santan ni hari Ahad pagi
Mak aku soh aku perhatikan lapisan hijau bawahnya dan putih atasnya
Masa mula-mula tung dalam bekas ni semua warna sama jer HIJAU MUDA
Lama-kelamaan bila agar-agar makin menyejuk akan terbentuk lapisan atas dengan sendirinya


Makin lama- makin jelas lapisan hijau terpisah dengan lapisan putih atasnya menjadi 2 lapisan macam Kuih Talam




Untuk makan kat rumah
Sebenarnya yang dalam loyang bulat tu mak aku dah potong-potong untuk abang bawa bekal makan ngan kawan-kawan abang
Yang bekas 4 segi kecik untuk kakak bawa balik kolej
Yang dalam bekas kuning tu untuk makan kat rumah
Mak aku cakap kalau nak masak dalam bulan puasa untuk iftar berempat..
Mak aku kata 1 paket agar-agar tu mak aku akan masak untuk 3 kali
Sebab bulan puasa mana makan banyak-banyak
Kalau bulan x puasa ni kit akan ulang-ulang makan


Haaa... ni la alat pemotong agar-agar yang buatkan agar-agar tu bergerigi
Mak aku kata alat ni sebenarnya comb untuk sau icing pada cake
Tapi mak aku guna buat potong agar-agar..
Kata mak aku masa zaman dulu pemotong agar-agar ni bentuk macam pisau dan dibuat daripada besi..tapi matanya bergerigi lah..
Mak aku kata kalau zaman mak aku kanak-kanak...kalau dapat potong agar-agar dengan pisau gerigi ni dah kira hebat sebab bukan semua rumah ada pemotong agar-agar yang bergerigi..
Hahahaha...lawak ar....



Ni mak aku potong
Aku dah cuba potong
Tapi x jadi la..
So...xyah la tunujk yang x jadi kan..
hihihihihi....


Jom makan..
Sedap makna sejuk-sejuk masa cuaca panas
Tapi kalau bulan puasa jangan la tengok yer..
Nanti pahala pusas jadi kurus
Hahahahaaha




Agar-agar untuk bekal kakak
Bersama Ayam Mask Kicap Berempah

4 comments:

  1. Agar.agar... mak selalu buat naknperintah kelas ugama petang jumaat..kalau dah tersuntuk...haha
    Telor pecah Dan pandan... Sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak- mak memang selalu masak agar2 ek..
      Mak kiter pun selalu masak bulan puasa..
      Tapi kiter suka agar2 sirap makan ngan susu cair...mmm..walla

      Delete
  2. Emmm sedapnya....nk try lh,bolih hantr kt masjid..untuk mkn lepas kuliah mlm jumaat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter pun tetiba rasa craving lak nak.makan agar2 ni...
      Heee...anyway selamat bersedekah....

      Delete