Saturday, 21 April 2018

PENGAT LABU SANTAN KOTAK

Pengat Labu Santan Kotak...
Haaa...nama Pengat Labu Santan Kotak sebab mak aku kata masak guna santa  kotak jer...
Semalam nyer iftar...
Mmm....rasa macam dah betul2 puasa bulan Ramadhan dah
Padahal baru puasa ganti bulan Rejab...
Mmmm....dah x sampai sebulan dah nak betul2 Puasa Bulan Ramadhan...
Bestnya Puasa Bulan Ramadhan...



Pengat Labu..
Mak aku panggil Serawa Labu
Ada yang panggil Penjan Labu
Labu pun ada orang panggil nama lain- lain
Kalau nenek  ...panggil Pumpkin...
Hahahaha..tapi bukan nenek aku la...
Yang panggil Pumpkin tu nenek Smitt..
Nenek aku panggil Labu Kuning
Kalau nenek Susi kat Indon tu dia panggil Waluh
Pengat Labu ni dorang panggil KOLAK WALUH..
Maksudnya Pengat Labu la tu..!
Haa...kalau x cayer cer tanya ko nyer bibik..



Mak aku cakap labu ni ada yang jenis isinya padat dan texture dia halus...
Ada yang jenis kasar...& kurang sedao..
Mmm...camanaer nak tahubhalus ke kasar../?
Mmm...mak aku cakap bila makan la baru tahu..
Hahahaha....aku rasa macam sama jer semua labu yang aku makan...
Tapi mak aku kata ada  beza..
Mungkin sebab yang beli ni semua halusss jer isinya...
So...xleh nak beza...
Mmm...
yer lah....

Mak aku kalau  makan pengan or bubur mezti ada cream creaker..
Bubur Kacang ke...Pengat Pisang ke..Pengat Labu ke...mesti ada cream creaker...


PENGAT PISANG SANTAN KOTAK
1/2 biji labu
3 cawan air ( boleh tambah jika suka kuah lebih)
1 kotak kecil santan
1/2 cawan gula putih
1/4 cawan gula melaka
1/4 cawan sagu biji
1/2 sudu teh garam
1 helai pandan


Labu....
Pumpkin....
Waluh....


Dah dibelah dua
Cantik isi dia kuning terang
Mak aku cakap labu ialah antara maknan sunnah selain kurma...madu...etc


Buang biji labu..Korek ghna sudu


Biji labu..
Mak aku cakap kalau  kuaci yang strip hotam putih tu dibuat daripada biji bunga matahari...
Kalau kuaci  warna putih tu dibuat daripada biji labu..
Kalau kat bakery memang ada jual Pumpkin Seed..
Haaa...aku tahu yang kat bakery tu sebab mak aku pernah beli buat Biskut Folrentine..
Mmm....sedapnya Biskut Florentine...
Mak aku pernah buat  FLORENTINE kat sini....


Labu dikupas kulitnya dan dopofong besar- besar..
Kenapa kena potong besar2..?
Mmm...mak aku cakap kalau potong kecik2 nanti bila dimasak isi labu cepat mepuk dan mudah hancur..
Kalau potong besar xdelah dia hancur..
Ooooo
Pastu masukkan air agak2 la..
Kalau labu banyak isi air banyak
Kalau labu sikit..isi air sikit..
Ait tu nanti nak trrus buat kuah dia..
So..agak2 la bak kuah banyak mana..
Nanti nak masuk santan plak tau



Daun Pandan ...
Malaysian Vanilla..
Hahaha.....wajib ada kalau masak bubir or pengat supaya bau dia harummm....
Masukka  pandan dalam labu yang direbus



Bila labu dan empuk
Masukkan sagu biji yang sudah direndam kembang...
Mask hingga sagu jernih dan tiada bintik putih


Tambah gula melaka dan gula putih & garam



Santan kotak ikut kepekatan yang diingini
Kalau 1/2 biji labu yang saiz kecik
..1/2 kotak santan dah memadai



Masukkan santa. kotak samvail dikacau supaya tidak pecah dan kuah jadi cantik
Kacau rata dan matikan api..
Sesuaikan rasa

Pengat Labu ni fav mak aku jer..
Aku makan la juga..
Tapi sekadar rasa boleh la..
Itupun aku hanya akan makan labu jer..
Sebab aku x minat sangat benda manis..
Kalau pedas & souvry ..yes,aku suka!
Like currypuff,rhinooball..
Hahaha...rhinoball tu cucur badak la..
Kalau kuih hippoball tu Badak Berendam..kikiki
Tapi kalau nak banding ngan Sira Labu..
Haaa...lagi x boleh blah ar...
Dia nyer manis memang melekat..
Tapi aku makan la juga...
Cuma aku akan amik labu jer..
Sirap dia memang bapak nyer manis..
Selain daripada masak Pengat..
Labu ni boleh masak macam2 terutama untuk dessertt la..
Antara yang mak aku pernah masak..
SIRA LABU 2017 kat sini...
SIRA LABU 2016 kat sini...lagi nampak cantik warna dia
LEPAT LABU TEPUNG BERAS kat sini..
Mak akubjuga pernah masak PUMPKIN CREAM SOUP kat sini....
Soup versi pekat macam Mushroom Soup tu..
Selain tu mak aku cakap kalau kat kampun nenek..
Labu ni juga dimasak Kari bersama daging..
Dimasak Sayur Lemak Putih..
Dimasak Kari dengan Ikan Masin..
DAN..... PEJERI..
Pajeri tu apa..?
Mak aku cakap Pejeri tu lari pekat versi manis..
Eiii...sedap ker...?
Mmm...mak aki cakap selera manusia x sama..
Mmmm..

,

3 comments:

  1. salam

    satu soalan... kenapa belah belah perak dan utara kalau makan bubur kacang atau pengat mesti letak cream crackers?
    Arwah my aunt orang tepeng.. kalau makan mende mende camtu mesti letak cream crackers...

    just wonder....why

    Anyway kalau saya nak masak labu labu ni gulai atau pengat kena letak sikit halia.. so takde anging... kalau tak banyak angin keluar.. pus pus...pus.. nak rukuk -batal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...kiter pun x tahu jawapannya..
      Sebab mak kiter jer suka makan pengat or bubur ngan cream creaker..Nenek kiter xderpun makan camtu..
      Nanti kiter tanya mak kiter...

      Heeee..letak halia..?
      Kalau letak halia mak kiter jer lah makan..sebab kiter x suka halia..
      Mak kiter suka la halia..buat teh O pun letak halia..kiter x gang ar ..hahaha

      Delete
  2. selalunya seketul halia tu di ketuk sikit tu aja.. tapi bila dah masak di buang aja .. tak makan. tapi ianya kasi balance sejuk labu tu untuk buang angina..

    kata orang tua tua .. in relation to orang yang senang angina dan kembung...

    ReplyDelete