Wednesday, 4 April 2018

BUBUR GANDUM vs BARLI

Bubur Gandum..
Minggu lepas nyer..
Tapi baru nk publish..
Minggu lepas dalam draff sebab ada post yang dah potong Q
Hahahaha...


Bubur Gandum Campur Jagung
Mak aku cakap sebab Achik ada cakap makan kenduri kat SP ada surve Bubur Gandum + Jagung
Mak aku cakap bubur gandum ni ada nostalgia
Hmmm...mak aku kan banyak nostalgianya...


Mulanya aku ingatkan Barli
tapi mak aku cakap itu bukan barli
Tai ini Bubur Gandum
Mmmm...macam barli jer...?
Gandum dan Barli ada beza ke..?
Mmmm...mak aku cakap Gandum dan Barli ada beza ..
Apa bezanya..?
Haaa...jom tengok.....


Ok...ini GANDUM
Mak aku cakap gandum ni lah yang dikisar dijadikan tepung gandum
Kalau tepung gandum ori warnanya kekuningan macam warna gandum ni
Tapi yang kita beli kat kedai tu warnanya putih sebab sudah menjalani proses memutihkan tepung tu a.k.a bleching..
Macamana tepung di putihkan..?
Mak aku cakap ada bahan kimia digunakan untuk putihkan tepung..
Alamak....x bahaya ker..?
Jangan dorang guna Clorox sudah la..
Hahahahaha...


Ni BARLI
Haa...Biji barli lebih kecil dan warnanya lebih putih..
Biji Barli ni la yang selalu digunakan untuk buat AIR BARLI
Mak aku pun pernah buat AIR BARLI PANAS kat sini....
Mak aku kata Barli ni banyakkhasiatnya..
Ada yang panggil BIJI BARLI
Ada yang panggil BERAS BARLI
Tapi xde plak dengar orang panggil Beras Gandum..
Kan....
Mak aku cakap kalau dolu2 nenek x pernah buat Air Barli
Tapi kalau demam nenek akan  buat AIR NASI.
Air Nasi..camaner tu..?
Mmmm...mak aku cakap kalau nenek masak nasi, nenek akan lebihkan sukan air..
Masa nasi sedang mendidih air nasi mendidih yang pekat tu akan dicedok dengan hati-hati supya x termasuk nasinya
Air didihan nasi yang dicedok tu dimasukkan dalam cawan dan dicampur gula dan sedikit garam...
Mak aku kata rupa Air Nasi tu macam Air Barli juga..
Apa rasa Air Nasi..?
Mmmm..mak aku cakap kalau dolu-dolu semua rasanya sedap..
Mak aku kata Air Nasi lagi pekat dan berkrim kalau nak banding air barli sebab nasi lebih berkanji..
Mak aku kata kalau dapat beras yang baru dituai ..nenek akan tumbuk padi untuk jadikan beras
Beras yang fresh tu mak aku cakap lebih harum dan lebih sedap..
Mmmmm...aku x pernah minum pun Air Nasi..
Mak aku cakap kalau nak tahu rasa Air Nasi..
Boleh jer buat sendiri..
Masa tanak nasi tunggu nasi mendidih ...kemudian cedoklah airnya..
TAPI AWAS..
Pastikan masa nam tanak nasi tu lebihkan air
Kalau sukatan air tu x tambah...pastu kita cedok airnya...haaaa
Kalau nasi mentah....tak tahu..!!!
Jangan nanti kena nyanyi....
Perut..oh perut...kenapa engkau sakit..?
Macamana aku x sakit....
Makan nasi mentah..
Makan nasi mentah..
Haaaa...pernah x nyanyi lagu BANGU OH BANGAU..?



Antara Gandum dengan Barli...
Mak aku lebih banyak kali beli Barli
Sebab mak aku cakap Barli boleh buat macam-macam..
Buat Air Barli la yang selalu nya..
Selain daripada buat Air Barli..
Mak aku juga pernah buat  BUBUR BARLI UNTUK ORANG SAKIT kat sini....
Kalau Bubur  masak pekat tu aku suka..
Pastu mak aku juga pernah masak SUP BARLI DENGAN AYAM kat sini...



Ok...dah kenal Gandum dan Barli kan..
Now ...nak C&P Resipi Bubur Gandum dari folder mak aku jap

BUBUR GANDUM + JAGUNG
1 cawan biji gandum
1 tongkol jagung- opsyen
1 kotak kecil santan
1 ketul gula melaka
3/4 cawan gula putih
1 helai pandan
1/2 sudu teh garam

1. Basuh gandum dan rebus dengan3 cawan air hingga mendidih
2. Sementara rebus gandum...jerang 1 kettle air panas..sebab 3 cawan air tadi x cukup untuk melembutkan biji gandum
3. Bila air rebus gandum mula kering,tambah air panas agak2 dalam 2 cawan dan terus rebus lagi.
4. sentiasa tambah air panas bila kering .jangan tambah air sejuk sebab kalau tambah air sejuk nanti mengganggu peroses masak dan  amibil masa untuk mendidih semula

*** Tambah air panas sikit demi sikit berulang kali sambil kacau supaya biji gandum kembang dan pekat..
JIKA terus rebu dengan sebanyak air sekali gus...nanti bubur gandum x berapa pekat..Bijinya tetap kembang tapi pekatnya x cantik macam kita tambah air sikit demi sikit..

5. Bila gandum sudah kembang cantik masukkan jagung dan daun pandan..
6. Tambah 1/2 kotak +  sidikit air panas supaya kuah boleh mendidih.Air panas tu ikut kepekatan yang diingini..INGAT nanti bila masuk gula kuah akan mencair sedikit lagi
7. Masukkan gula dan garam serta sesuikan rasanya
8. Masukkan baki santan pekat tanpa campur ait dan biar mendidih sekali sahaja dan matikan api
    Tujuannya santan x pecah dan bubur lebih lemak berkrim

Siap Bubur Agndum + Jagung


Bubur Gandum ni mak aku cakap sebaikknya dimasak beberapa jam sebelum makan supaya bubur jadi lebih pekat dan sedap...

2 comments:

  1. Replies
    1. sedap juga tapi kiter x boleh makan banyak sangat makanan manis...kiter lagi suka Bubur Pulut Hitam

      Delete