Sunday, 15 April 2018

UBI KELADI REBUS

Ubi Keladi Rebus...
Asalnya aku guna title Keladi Rebus jer...
Ala...xyah la sebut ubi..
Selalu kan rang sebut KELADI jer...
Contohnya Keladi Goreng..Talam Keladi...Pengat Keladi..
Takde pun sebut  Ubi Keladi Goreng...Talam Ubi Keladi...Pengat Ubi Keladi..
Tapi bila aku cakap camtu..
Mak aku cakap kena sebut UBI KELADI..
Sebab kalau x sebut ubi...
Mak aku cakap maksud keladi tu seluruh pokok keladi..
Kalau nenek masak Asam Rebus pelepah keladi tu nenek sebut Asam Rebus Batang Keladi
Kalau guna daun kita sebut la Daun Keladi
Kalau guna Ubi..
Sebut la Ubi Keladi..supaya maksudnya jelas..
Macam juga kita sebut UBI KAYU REBUS..
Kalau x sebut UBInya...
Kalau kita sebut KAYU REBUS..
Haaaaa...lai  maksudnya...
Hmmm....kalau berdebat ngan mak aku...
Aku malas nak jadi Pencadang @ Pembangkang..
Aku lebih rela jadi penjaga Masa jer...
Biar cepat habis masa...
Hahahahaha....


Ok...Ubi Keladi Rebus...
Makan lewat malam a.k.a supper malan Khamis...
Aku yang makan lewat malam..
Mak aku rebus awal malam...
Mak aku ajak makan...
Sambil minum Kopi O...
Aku jual mahal...
Aku xnak...aku teruskan  uat homework
Mmmm....makan Ubj Keladi Rebus vs Kopi O..apa kelllass..
Hahahaha....jangan sombong....
Nanti nyesal macam aku...
Kenapa nyesal..??
Haaa...sebab asalnya mak aku ajak makan Ubi Meladi Rebus ni aku xnak...
Dah tengah malam..
Masa mak aku dah tidur...
Sebab lapar...aku amik la seketul Ubi Keladi Rebus tu..
Cuba gigit sikit...
Mmm...texture dia lembut tapi macam rasa lendir skit...
Aku kunyah...telan...
Mmmm sedap...
Amim lagi seketul ....makan lagi...
Sedapnya Ubi Keladi Rebus...
Tapi nak makan banyak3 dah tengah malam..
Ubi- ubian tu...kan kaya dengan karbohidrar..
Kalau makan banyak dah tengah malam x bagus sebab nanti gumuks..!
Hehehehe....
Tapi aku tengok ada baki beberapa ketul lagi...
Aku dah plan esok petang balim sekolah nak makan lagi..
Tapi sebab x simpan dalam peti ais..
Esok petang tu mak aku x kasi makan dah..
Takut dah x elok...takut nanti sakit perut plak..
Hadoiii....memang nyesal dowh...!!
Dah la kesedapan Ubi Keladi Rebus tu masih terasa- rasa lagi...!!
Di nyer rasa menyesal tu....
Macam ko jumpa seseorang....
Dia suka ko..
Ko x layan...
Tapi one dat tetiba ko rasa suka dan rindu dia...
Sekali bila esok ko nak jumpa dia...
Tiba2 ko dengar dia dah pindah sekolah...
Pastu ko punyer nyesal tu....
Camtu tu la aku nyesal x makan Ubi Keladi ni masa mak aku ajak tu..
Hahahahahaha...dahsat x bandingan aku..
Kikikikiki....


Bila tengok pic ni...
Rasa macam ko tengok pic budak yang ko suka tapi dia dah pindah tu la..
Hahahaha.....


Ni la isi Ubi Keladi tu...
Lembut..empuk...lunak..
Haaa....kalau x tahu maksud lunak...sila buka Kamus Dewan...
Ubi Keladi ni mak aku cakap namanya Keladi Cina...
Kalau kat Hero tu harganya rm7.99 sekilo
Tapi yang ni mak aku beli harganya 1 pack ru tu just rm 1.99
Bapak murah kan...??
Sebab hari Khamis gi Hero...
Mak aku nak beli bawang..
Bukan Makcik Bawang tau..!!
Haaa...masa masuk jer..
Kan ada saru corner clearence stok..!
Haa...kat situ la ada 2 pack Ubi Kelafi ni bersama beberapa jenis lagi sayur lain...
Haaa...bila aku tunjuk jer kat mak aku..
Mmm...terus dua2 pack tu mak aku sambar..
Memang clearance stok la..!
Aku dah cakap mak aku soh amik 1 jer..
Tapi mak aku cakap amik dua2 sebab Ubi Keladi tu kalau harga asal dia berkali ganda...
Mmm...memang betul lah bila aku tengok kat tempat ubi2 tu betul Ubi Keladi tu harga asal dia rm7.99
Mak aku cakap selalu beli beberpa ketul jer untuk masak Kari dengan Ikan..
Tapi ni sebab banyak...
Mak aku kata nak rebus makan cenggitu jer..
Sebab Ubi Keladi Rebus ni mak aku cakap makanan nostalgia..
Mmm...nostalgia lagiiiii....!
Mak aku cakap dolu2 nenek memang tanam Keladi Cina ni..
Tapi nenek panggil Keladi Huma..
Bila musim kemarau...pokok keladi akan mati dan ubinya dikorek untuk direbus makan waktu pagi atau kudapan waktu petang...
Mmm...bestnya dolu2

No comments:

Post a Comment