Wednesday, 18 April 2018

BUAT TAUGEH SENDIRI


Sayur Tumis Taugeh jer...!!!
Bukan nak citer pasal resipi masak taugeh ni
Tapi nak citer pasal......




Taugeh segar ni
Fresh beansprout nih...
Sebab homemade beansprout...
Haaaa....ada cerita nya...





Ceritanya bermula hari Sabtu
Mak aku cakap nak masak CUCUR KACANG ......macam kat sini
Untuk kakak bawa balik kolej
Sebab kakak suka makan Cucur Kacang
Kisahnya tengahari mak aku rendam kacang hijau nak bagi kembang supaya senang empuk bila direbus..
Pastu mak aku lupa....
Hari Ahad pagi bila buka bekas rendam kavang tu dah mula bertunas putih
Tapi pendek je
Nampak lagi rupa biji kacang hijau tu pecah jer menampakkan isi dalamnya
Mak aku kata dah x boleh nak rebus buat Cucur Kacang
Nak rebus buat bubur kacang pun takut dah x sedap sebab dah bercambah
Asalnya mak aku suruh aku buang.
Tapi aku plak lupa nak buang sebab bekas tu terlindung..



Hari Isnin petang balik sekolah tengok kacang hijau tu jadi macam ni
Mak aku kata boleh makan ni
Tapi belum cukup ketaugehannya
hahaha...
betul ke bahasa tu KETAUGEHAN...
Hihihihi
Pastu mak aku siram air pada taugeh tu



Semalamnyer...
Hari Selasa...
Macam ni plak rupa taugeh tu
Ada improvement...
Taugeh makin panjang...
Ni hasil dari 1 cawan kacang hijau


Petang masa dah nak iftar...
tengok taugeh ni
Mak aku cakap nak masak separuh sebab terliur nak makan taugeh Fresh



Mak aku amik separuh dan rendam dalam air yang banyak
Kaut amik taugeh dan buang kulit kacang



Homemade taugeh yang dah siap bersih
Tapi ada separuh lagi
Mak aku cakap biarkan hingga hari Rabu
Nak tengok hasilnya selepas hari ke-4


Taugeh Hari ke4...
Hari ni...Rabu..
Semua tegak macam askar...!!


Patut la semua berdiri tegak....!
Rupanya dah ada akar...
Akar dan mula tumbuh



Haaaaa...semua nampak bersih sebab kulit2 kacang semua jatuh ke dasar
Taugeh makin tegak dan penuh bahagian atas bekas...
Tentu semua nak cari cahaya matahari ler tew...
Tapi mana boley sebab mak aku tutup bekas tu..
Haaa..mak aku cakap kalau bekas tu x tutup dah tentu taugeh ni jadi hijau...
Oooo....mana mak aku tahu..
Mmm...mak aku cakap tengok "Food Source" kat 703..
Oo...aku pernah tengok...aku suka hos dia Pornsak nama dia...
Apa nak buat dengan taugeh ni..?
Mak aku cakap pilih amik taugeh..
Buang semua sisa2 kulit kacang dan
simpan taugeh tu dalam petia ais..
Hahahaha....


Semalam dah mak aku masak dah separuh...
Yang saparuh ni pun dah cukup untuk nak makan berdua ngan mak aku
Tapi aku xnak makan nasi sebab mak aku dah belikan Domino's Pizza untuk aku
Dah citer dah...


Apa rasa taugeh ni..?
Mmm.... mak aku suapkan aku nasi campur sayur taugeh ni ngan lauk ayam...
Mmm....sedap....
Tapi bukan la sedap macam pizza..
Hihihi...sedap yang....Boleh laaaaa..
Sebab aku bukan suka sangat satur taugeh..
Mak akunjer suka..Kalau goreng Kuey Teow..
Hmmm...selori mak aku letak taugeh..!!
Haaa......pasni tauke taugeh tak boleh nak cari makan la....
Semua orang dah boleh buat taugeh sendiri...
Hahahahaha....baru sekali buat taugeh dah nak berlagak...
Itupun sebab mak aku terlupa ada rendam kacang hijau jer pun...!!
Tapi mak aku cakap nanti nak try buat Taugeh guna Kacang Soya...
Ada ker Taugeh Kacang Soya...??
Haaa...mak aku cakap ada la....
Yang dia punya kotilidan dia besar2 tu Taugeh Soya la....
Mmmmm....yang mana...?
Alaaa...mak aku cakap yang Pakcik selalu beli...
Oooo....tahu...tahu....
Pakcik selalu beli Taugeh yang Kacang dia besar2...
Hmmmmm jangan pasni hari2 makan taugeh sudah la....
Aku bukan suka sangat taugeh...
Makan sikit & sesekali ok la..

4 comments:

  1. Tapis santan Tu Ada lagi Jual ya?
    Ingat lagi dulu masa umor 9,10 tahun dengan anak jiran pergi tangkap anak ikan puyu,sepat bunga yang colourful.etc kat parit depan rumah Pak lebai Gina tapis santan mak..ahaha
    Letak Dalam balang..kaca ..
    Kalau musim panas Tu memang banyak nampak ikan..kalau hujan.. air Naik sampai tebing Dan jalan. Lagi senang nak Sauk.

    Disebabkan arwah mak kenal Pak lebai.. Pak lebai tak marah...hehe..
    Mak tak marah pun.. cuma dia kata cantik ikan....dia Cari Kan balang untuk letak ikan..
    Taugeh cantik..mak awak tangan sejuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapis tu antik ker...?
      Heee... tak tau plak.kiter pasal tapis tu..
      Sebab seingat kiter ...celik mata jer tapis tu dah ada...x tahu la mak kiter beli ker atau amik kat muzium...hahahaha...jangan mare....guwau jerk

      Delete
  2. tapis tu tak antik cuma ianya evergreen dan masih di keluarkan....

    ReplyDelete