Sunday, 29 April 2018

NASI GORENG PEDAS UDANG KERING vs SOMTAM

Nasi Goreng Udang Kering
Semalam nyer
Sampai rumah cam biasa la x pernah x lapar..
Sebab mungkin dah jadi habitat perut ni kena makan nasi waktu petang...
Haaaa....banyak la ko nyer habitat..
Habit la....!


Asal sampai umah jer mesti lapar x menyempat2
Tapi yang peliknya time tengahari xde lah lapar
Kalau sampai umah pun kalau dah lama berehat x rasa lapar dah..
Dia nyer peak lapar tu time elok2 jer buka pintu..
Kalau time tu dah ada makanan terhidang atas meja penas2....apa nak kata..
Rasanya memang x pandang kiri kanan dah...
Tapi memang x la nak berlaku situasi macam tu..
Kecuali kalau time nenek datang KL ni
Kalau nenek ada KL..
Haaa....balik sampaibumah jer memang dah siap nasi...ikan/ ayam goreng....kari/ asam pedas..
& yang paling wajib ada ulam dan sambal belacan.
Tapi nenek x panggil sambal belacan..Nenek panggil cabai tumbuk
Mmmmmm...cabai tumbuk nenek eanv the best arrr...tambah kick bila nenek masukkan juga ikan rebus..walla weh..!!!
Tapi itu semua kalau la nenek ada sini..
Huwaaaaaaa.....nak balik Kedahhhhh
Huhuhuhu...



Sebab semua tengah kelaparan kenasikan
Haaa....mak aku cakap nak masak Nasi Goreng Udang Kering jer..
Sebab Nasi Goreng jer yang paling cepat..
Itupun x le cepat sangat..
Sebab masuk jer rumah..
Mak aku baru nak  masak nasi
Sambil tunggu nasi masak...
Sambil tunggu mak aku sial mandi & siapkan Nasi Goreng...aku mentelaah..!!!
Haaaaa.....rajin kan aku...sampai rumah terus mentela'ah..
TAPI...bukan mentela' ah buku..
Mentela'ah HANDPHONE la..
HAHAHAHAHA...
Seharian tinggalkan h/ phone
Bila balik memang penuh la berderat la wasap bagai..
Time ni la nak


NASI GORENG UDANG KERING
2 mangkuk nasi
1 pokok kailan
2 sudu minyak
1 sudu udang kering

Bahan Blend:
1 sudu udang kering
5 cili padi
5 bawang putih
1/2 bawag besar

1. Panaskan minyak dan goreng udang kering hingga harum
2. masukkan bahan blend dan masak hinngga naik minyak
3. Masukkan nasi dna gaul rata
4. Masuk sayur kailan dan gaul rata
5. Sesuaikan rasanya


Air beli jer
Thailand Ice Tea & Grenn Tea


Somtam rezeki
Ada hamba Allah yang sedekah

2 comments: