Monday 2 April 2018

DUIT BRIM vs KECIL HATI

Roti Arab Cicah Sup Kambing


Kakak yang beli..
Kakak yang belanja sebab dapat duit BRIM
Mak aku x dapat pun
Abang pun x dapat
Aku x dapat pun duit BRIM tu...
Hanya kakak yang dapat
Sebab tu kakak belanja makan Roti Arab cicah Sup Kambing ni
Aku jangan kata duit BRIM
Memang xkan dapat la BRIM kan sebab lum cukup umur...
Kat sekolah duit Bantuan Persekolahan RM 100 pun x dapat..
Alasan cikgu sebab mak aku kerja makan gaji
Kawan-kawan aku yang bawa duit belanja sehari RM10 ...datang sekolah naik Estima... Velfire pun dapat sebab alasannya mak bapak dorang kerja sendiri..
Ni yang mak aku kerja sorang-sorang ..x kira ker
Dorang tu dahla mak kerja juga...bapak biznezman kaya raya...
Gaji sebulan sama ngan satahun gaji mak aku
Dorang siap boleh enjoy katak guna duit RM100..
Makan KFC...tengok wayang...
Rezeki dorang ....tengok jer ler sambil telan air liur..!
Aku nak dapatkan RM 100 tu kena kumpul 10 minggu
Sebab duit belanja sekolah aku mak aku cuma bagi seminggu RM10 sahaja
Itupun jika aku langsung x gunakan duit tu.
Kalau minggu tu kena bayar yuran pngawas...yuran kelas...yuran persatuan bagai
Alamat kena amik duit tabungan dari minggu-minggu lepas atau kean tunggu duit cukup baru boleh bayar..
Nak bayar yuran PIBG RM150 bagai bukan boleh bayar ansuran..Kena bayar lamsam baru cikgu terima...
Kakak cakap duit BRIM ni nak guna untuk beli blazer..kasut ..untuk interview....untuk beli barang assigment dan barang event..




Sikit kakak guna buat belanja makan ni
Tapi aku x makan pun sebab aku merajuk ngan kakak
Kecik hati ngan kakak sebab kakak cakap kasar ngan aku..
Ngadu kat mak aku pun..
Mak aku cakap aku plak salah sebab aku adik..
Memang aku merajuk la
TAK NAK MAKAN...


Kakak juga beli Big Burger ni
Aku tengok jer
Tak makan pun
Aku lebih rela x makan..
Padan muka aku..!!!

Tengok ada baki sepotong
Mmm...untuk abng ..
Aku hanya makan Sup Barli yang mak aku masak...
Semua yang kaka beli guna duit BRIM tu aku x makan pun..

3 comments:

  1. salam

    kenapa panggey roti arab? sebab arab banyak jenis roti... esp flatbread cam wrap mostly...

    anyway... takpe tak dapat brim.. sebab kalau bukan rezeki.. sabar ..

    kepada yang sangat mampu tapi dapat brim.. tu ... kena fikirkan keberkatan dan niat depa.

    kalau amik hanya kerana technically dia layak padahal tidak memerlukan... adalah tidak betul.

    anyway... its ok ada rezeki lain menunggu..

    study hard and get good grades... then inshallah boled dapat tajaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter pun x tahu naper panggil roti arab..sebab macam big bun burger jer rupa dia ..

      Huhuhu...mak kiter pun cakap mungkin Allah dah sediakan rezeki lain...
      Anyway tq sis...pray for me...huhuhu..In Sha Allah...

      Delete
  2. orang yg jual tu salah description.. kalau kat sini kena complaint dah.. goods sold not according to description of roti arab.

    agaknya dia ingat orang msia buta agaknya hahaha

    kena betulkan niat. jika bukan hak kita padahal itu untuk orang yg sangat kurang kemampuan.. maka tidak berkat..
    kalau dari zahirnya Nampak dia layak.. still tidak berkat.
    tak berkat...haram... etc etc..


    rezeki datang dari pelbagai sumber..

    ReplyDelete