Saturday, 31 August 2013

SPAGETTI SARDINE & SIRA LABU...SARAPAN PAGI MERDEKA..!!!

Cuti Merdeka...tapi hari Sabtu memang cuti pun...
Bangun pagi...jenguk kat dapur....hmmm x nampak pun sarapan.... ada macam bau pandan.....Bila jenguk dalam periuk nampak la macam ada sesuatu....
 Mak aku kata tu namanya "Sira Labu"... Aku tanya.."Sira Labu tu sama ngan Pengat Labu ke..?"..Mak aku kata lain sikit...Hmmm Pengat Labu aku tau sbb masa kt kampung hari tu mak aku ada masak sbb nenek nak makan...Labu tu masak ngan santan..manis..ada sagu macam bubur la... Mak aku kata "Sira Labu " x guna santan..masak ngan air gi..pandan & cengkih...Bila mak aku bubuh dalam mangkuk tu...Ooooo..yang ni...yang ni aku tau la sbb mak aku memang pernah buat pun..Kadang2 buat ngan pisang...
Labu ni yang nenek bagi masa balik raya hari tu.. Maka ku kata buah labu kalau dh masak ia akan tahan lama...xkan busuk untuk 2,3 bulan...wow....info baru ni...!!!
Mak aku kata dia buat separuh je labu tu...Tu...labu yg lg separuh...yang putih2 bawah tu biji labu...mak aku kata biji labu tu ada orang proses jadi kuaci..Kuaci labu yang warna putih tu..Kuaci yang warna hitam tu mak aku kata buat ngan biji tembnikai & yang selalu aku beli & makan warna hitam jalur2 putih tu buat dari biji bunga matahari....

SIRA LABU ...RESIPI MAK AKU

1/2 biji labu...potong besar
1 cawan gula
sikit garam
5 bunga cengkih
2 daun pandan
2 cawan air

1. potong labu..Kalau nk cantik rendam dalam air kapur (kapur yang orang tua2 selalu makan ngan sirih & pinang) ada jual kat kedai india & kt kedai rincit pun ada..

Ni la rupa kapur sireh tu...Nak rendam labu tu bancuh la 1 sudu teh kapur ni dengan 5 cawan air & rendam labu tu.. Pastu basuh labu tu bersih2..Pesan mak aku tujuan rendam ngan air kapur supaya labu tu x hancur atau pecah masa masak sira tu...
2. Masak gula...air...pandan..garam & pandan dalam periuk...Bubuh labu tu bagi tenggelam..Masak sampai labu empuk (masak & lembut) & iar gula tu pekat..
3. Boleh makan panas2 @ sejukkan dalam petia ais..

Sira ni aku makan seketul je...Pas tu aku gi cari lagi apa yg boleh makan kt dapur...Mak aku kata bubur ayam semalam ada lagi..mak aku dh panaskan...Tapi aku xnak...Aku minta mak aku masak spagetti....
Spagetti ni antara stok yg sentiasa ada kt kabinet dapur rumah aku....Bukan kt umah aku je...kt kampung umah nenek pun dh mula ada stok spagetti...
Kalau ikut kata mak aku..ni namanya pasta...spagetti tu keluarga pasta la..Pasta ada macam2...ada yang macam bow..ada macam kerang..ada macam rambut..ada macam tiub basikal pun ada..mak aku suka beli yang macam dalam gambar ni .."Vermicelli"...dia ni macam spagetti la..tapi halus sikit...Bukan halus sangat sbb ada yang lagi halus tu nama dia "angle hair"..mak aku suka beli yg ni sbb x halus sangat..x besar sangat...Aku pun suka makan yang ni...
Mak aku masak ngan sardin...Ni antara yang selalu sangat mak aku masak...hari tu masa balik kampung banyak kali gak mak aku buat...paling suka makan ni...hmmm..sapa lagi..budak yang suka makan "men" tu la...Aqil Harris...anak achik...Nenek pun makan tau..Pak Njang pun suka...Ada sakali tu kawan mak aku datang dh nk malam...mak aku xtau nk masak apa..dia buat la spagetti sardin ni...hmmm..semua dorang suka...anak2 dia la paling suka..sampai mak dia kata kena balik buat...aku..? hmm..memang ar aku sukaaaa....

SPAGETTI SARDINE
(cukup untuk 8-10 orang makan)mak aku kata ..kalau yg x kuat makan la...kalau kuat makan cam family aku ni..5 orang makan pun habis..heee

1 bungkus(500gm) spagetti - mak aku guna "Vermicelli"
1/4 cwn minyak zaiton--- kalau xde minyak si Zaitun tu... guna minyak Zainab ka..minyak Minah pun buleh...hahaha.mak aku kata minyak masak biasa pun buleh...
2 tin (kecik) sardine- apa2 brand pun buleh
2 biji buah tomato merah- klu xdak xyah la boh....x dosa pun
2 ulas bawang putih- cincang
1 labu bawang besar- potong dadu halus2
daun pasli/daun sup pun buleh
garam & sikit gula

1. Rebus pasta "Vermicelli" tu ikut arahan pada bungkus tu
Biasanya kt pembungkus pasta ada masa untuk masak...Macam yang ni 6 minit...Kalau yang lain..lain la masanya....Mak aku kata sbenarnya ikut kita la...tu hanya panduan..xkan la nk set alarm plak kan..hehehe
***** Pesan mak aku...dia kata Jamie's Oliver selalu bgtau..kalau rebus pasta masuk sikit garam & sikit minyak supaya pasta sedap & x lekat2....
2. Pastu sambil rebus pasta tu..panaskan minyak zaiton dlm kuali..Ni minyak zaiton yang slalu mak aku guna....kalau xde stok, mak aku pakai minyak masak biasa je...Yg ni baru je habis mak aku guna masak pasta ni...
3. Tumis bawang putih & bawang besar sampai wangi..bubuh plak buah tomato yg dipotong dadu.
4. Masukkan sardine & kacau sikit bagi sardin tu lerai kasar2..jgn lenyek sangat..Biar nampak sardin ti ketul2
5. Bubuh sikit garam & sikit gula dalam sardin tu..
6. Kaut pasta dari dalam periuk rebus tu & terus masuk dalam kuali...Jangnan risau,xyah nak tapis..Air dia masuk sikit2 xpe...mak aku guna penyepit & kaut je masuk dalam kuali tu..
7. Kacau..Jangan tekan mata sudip tu pada pasta..sbb kalau tekan2 nanti pasta putus2 x cantik..aku cakap camtu sbb mak aku selalu marah aku time aku tolong @ masa nak amik spagetti tu dari kuali aki selalu benamkan sudip goreng tu kt spagetti...putus2 jadi pendek2 spagetti tu...hehehe...kaut je pasta tu dari bawah @ guna penyepit makanan untuk gaul pasta tu sampai sebati...
8. Potong daun pasly @ daun sup halus2 & tabur dalam paata kt kuali tu...gaul lagi & angkat..hidang la


***** Pesan mak aku...Pasta ni boleh beli banyak2 & macam2 bentuk..Mak aku slalu buat stok ngan sardine...Mak aku kata kalau ada tetamu nk datang bila2 masapun x risau sbb pasta & sardine ada...Lagipun semua ni bahan kering..so..tahan lama..nak buat pun x susah..Kalau tetamu dh sampai ...sambil bersembang2 pun sempat masak....ni kata mak aku la  bila aku tanya  sbb mak aku selalu beli pasta macam2 & selalu plak bli....

**** Pesan mak aku lg...pasta jenis spagetti ni  yg berat dia 500gm kalau kita dh rebus...hasil dia dalam 1 kg la...Tapi kalau pasta yg bentuk tiub..macaroni...ribbon & yg hampir serupa tu...bila rebus x la sebanyak spagetti...harga semua jenis pasata tu selalunya sama je sbb berat dia sama je...hmmm..maknanya kalau ada tetamu datang pandai la bajet...kalau ramai baik la masak yg jenis spagetti....tp kalau nk macam2 rupa...pilih la macam2 bentuk




MERDEKA...!...MERDEKA...MERDEKA....!!!!

SELAMAT HARI MERDEKA YANG KE-56.....
MALAYSIAKU BERDAULAAT: TANAH TUMPAHNYA DARAHKU....


Sabtu 31 Ogos 2013...Hari ni cuti...naper la 31 Ogos ni hari Sabtu..kalau hari Ahad ke bleh gak sambung cuti sampai hari Isnin...
Tengah malam tadi memang dam..dum..dam.. la bunyi bunga api sampai ke pagi...Dalam TV ada cakap ada pertandingan bunga api kt Putrajaya ...aku x gi pun..Nak ajak mak aku..? hmm sah2 la dia x nak...So,tengok je la bunga api dari tingkap  rumah aku...

Bunga api memang banyak...tp aku amik gambar xcantik...so,malas la nk post banyak2...


Pagi ni pun dalam pukul 7 lebih dh dengar bunyi helikopter terbang kt ruang angkasa kawasan rumah aku...Gambar yg paling atas tu kalau tengok betul2 sebenarnya ada banayk helikopter tgh buat u-tern...betulll...memeng helikopter buat u-tern kt situ......nampak sayup2 je sbb jerebu ..dh 3 hari jerebu dh mula buat hal lagi..




Ni bukan gambar aku gi Dataran Merdeka...Ni aku snap je gambar dari TV3....w/pun x gi Dataran Merdeka...skurang2nya  aku amik tau juga pasal sambutan merdeka tahun ni...

Masa ni mak aku tengah ceramah kat aku ni..hehehe..Mak aku kata dulu2 masa dia skolah..dia slalu amik bahagian perbarisan hari merdeka...tp peringkat sekolah..daerah & paling tinggipun peringkat negeri je... bukan peringkat kebangsaan....mak aku kata masa tu dia aktif Persatuan Bulan sabit Merah Malaysia...

Pastu bila dia datang KL sbb belajar kt sini...dia selalu gi Dataran sambut merdeka sama2...masa tu mak aku kata tahun 90-an la...Dia remaja lagi..dia kata berebut naik bas mini @ bas Tong Fong dari Bandar Tun Razak gi Dataran...nk sambut merdeka..LRT & Komuter lum ada lagi ...ntah la...aku x bleh nak bayangkan pun sbb aku blm ada lagi masa tu...hahahahaa
Ternganga la kejap mulut aku dengar mak aku dok citer...macam pejuang2 kemerdekaan la semangat mak aku masa citer tu...hahahaha( aku ketawa dalam hati je....sbb takut mak aku kecik hati..)hehehee

Mak aku kata aku & budak2 sekarang kurang semangat merdeka...Hmmm..camana nak semangat...smalam kt skolah pun aku ngan kawan2 x puas hati...majlis "Ambang Merdeka" smalam kejap je..nyanyi lagu "1 Malaysia"...lagu " Jalur Gemilang" & lagu " tanggal 31 Ogos"..Yang kami x puas hati..lagu "Tanggal 31 Ogos" tu pun bukan yang Sudirman nyanyi...x best la...kureng semangat kalau orang lain nyanyi...

Pastu Cikgu Ayob sebut Merdeka!!! 5 x....dah...tu je..masuk kelas...Tahun2 lepas ada la jugak macam2 ...ada fesyen show la...lakonan merdeka la...nyanyian lagu patriotik la.. & macam2 lagi la..Yang paling best masa aku darjah berapa ntah..aku dh x ingat..tp masa tu siap kawad ..berarak ramai2 bawa bendera Malaysia pusing kt jalan depan skolah...memang best sangat....Tapi..tapi...tapi...naper semua tu dh x ada skarang...sedis tau...sbb kena masuk kelas awal...heeeee




Friday, 30 August 2013

MAK AKU BUAT HAL LAGIIIIIIIIII......!!!!!!!

Hahahaha...macam la suspen...bukan apa pun..Mak aku bukan buat hal apa sangat pun....!!
Cuma mak aku buat hal x masak nasik lagi hari ni.....tapi dia masak benda lainAla...aku nk makan nasi putih la...Nasi putih ngan telur goreng pun xpe...Tapi kalau boleh nak lanasik putih ngan ayam goreng...Nak peha ayam tau...!!! heee

Mak aku x masak nasik hari ni....nak jimat beras kot....hahahaha...Pagi tadi pun bawa Nugget Ikan je ...Tapi balik skolah aku beli ayam goreng ngan air A&W...heeee

 Petang ni mak aku masak   ni la plak...
Hmmm...serious..mak aku masak ni....macam mangkuk kosong jew kan...
Pastu...ada plak benda2 ni....Yang putih tu isi ayam....yang hijau tu daun sup..yang coklat cair tu mak aku kata lobak masin...Yang warna gelap tu ikan bilis goreng.....hmmm..ikan bilis tu..bilis mata biru yang beli kat Pangkor hari tu la....ada lagi..
Bila dicampur2..jadi cam ni...Hahahahaa....Bubur Nasi la......Mak aku kata ada juga orang panggil bubur ayam.....Mak aku kata kawan dia orang Kelantan panggil Nasi Air.....
Bubur nasi ni selalu juga mak aku masak...nak2 kalau aku demam...Dulu abang selalu suruh mak aku masak bubur nasi ni sbb abang aku suka bubur nasi...Huhuhuhu...windu la plak kt abanggggggg!!!!!
Selepas beberapa minit....ni la bakinya...masih banyak kan....Bukan sbb x sedap tapi sbb PANASSSS....hhuhu,,,bubur nasi ni memang panas...lambat la plak nak sejuk

BUBUR NASI/BUBUR AYAM.... RESIPI MAK AKU
1 cawan beras wangi
10 xwn air
1 dada ayam
1 kiub ayam
sikit halia- potong halus panjang2
1. Basuh & rebus beras tu dgn semua bahan sampai hancur & pekat.Bila dh masak..keluarkan dada ayam yg seketul tu & carik2kan..

2. Hidangkan dengan:
- daun sup cincang
- lobak masin potong kecik2
- bilis goreng
-kacang tanah goreng ( mak aku xbuat pun)
- telur masin - x beli pun
- apa2 je lauk @ sayur

**** Pesan mak aku kalau nak bubur nasi yang cantik dan sedap gunakan beras wangi...selain baunya harumm..bubur tu akan jadi pekat & cantik sbb beras wangi ni melekit sbb banyak kanji...

***** Pesan mak aku lagi..Masak dalam rice cooker dengan air macam masak nasi biasa...sambil tu masak air dalam cerek juga...bila air dalam nasi tu makin kering tambah la air panas yang dimasak tadi & rajin2 la kacau...jadi nasi tu akan sentiasa mendidih & cepat hancur... Kalau asyik tambah air biasa yang sejuk nanti nasi tu lambat nk mendidih semula sbb dh terbantut..hehehehe

**** Lagi pesan mak aku:
JANGAN sekali2 buat nasi impit guna beras wangi sbb memang x cantik...Nasi impit tu xkan kering & sentiasa melengas w/p rasanya sedap & bukan la basi..Aku rasa dh banyak kali mak aku cakap kt aku ngan kakak macam tu...2 hari lepas masa buat nasi impt,mak aku guna ketupat mini Adabi...bau dia wangi mcm beras wangi...Pastu mak aku ada bubuh beras wangi tu dlm 2 plastik kecik & rebus sama2 katupat mini tu...mak aku kata dia dh tau hasilnya nanti mmg lembik & xkan keras..tapi saja nk tunjukkan pada aku & kakak....tp memang melengas & lembik je.. Tu sbb bila buat bubur dia cantik sbb dai sentiasa melekit & x akan keras beku dalam periuk...Kalau dh terbuat juga...makan je lah w/p x cantik...hehehe





AKHIRNYA DAPAT MAKAN NASI.........!!!!!

Hmmm..hampir seminggu aku tunggu mak aku masak nasi..baru smalam dapat makan nasi..huhuhuhu sadis kan....
Hahahaha...macam la kijam sangat mak aku tu kan...hahaha..x masak nasi bukan la bermakna x makan..makan juga macam2...mak aku cuma xmasak nasik je..tapi benda lain macam2 dia masak...kan minggu ni aku asyik boh entry pasal makanan jew...tp mmg xde nasik kan...tu yang aku sedis tu...perut aku ni perut melayu...mana buleh x makan nasik....

Smalam balik dari skolah agama...masa kt pintu lagi aku dh bau macam sedap jew...Sambil buka kasut terus aku jerit... "Yeee....umi masak nasik ayammmm...!!!!"
skali slow je mak aku jawab..." mana ada..."
Laaaa....habis tu bau apa macam wangi jew..ingatkan nasi ayam.....
Aku pun terus jenguk dalam ricecooker....
"Hmmmm...nasi lemak rupanya..."
Nasik lemak pun boleh la.....aku memang nak makan nasi giler dh ni..hmmm,camana la org Msia yg kt over sea tu bleh hidup x makan nasik..agaknya dorang bw beras bnyk2 kot... xpun,memang ada jual beras kot..ataupun memang dorang tu macam kakak aku yg boleh hidup x makan nasi...aku..? hmmm mintak ampun la...
Cakap banyak pun tara guna...hahaha..pinjam ayat sapa ntah...akhirnya dapat juga aku makan nasi..biarpun hanya nasi lemak....Buka je bj skolah agama...dgn x mandinya..aku terus makan dulu...Nasi Lemak Sambal sotong Kering.....& air sirap selasih lagiiiiiiiiiiii...Air sirap selasih tu sbenarnya aku dh buat malam lagi..bubuh dlm botol..simpan dlm peti ais ...ingat nk bw gi skolah...skali pagi  tu aku lupa daaaaa....kan smalam tu semua org kelam kabut sbb lambat...Tengok la dari penuh botol tu..dh tinggal setengah...balik skolah agama je aku terus ...gulp..gulp..gulp..!!!!
Nasi Lemak Sambal Sotong ni ..aku makan sorang2 jew..mak aku puasa lagi..kakak aku membuta...
Tapiiiii...hmmm ada tapi ye...Tapi aku xleh makan banyak sbb pedas...Aku mana la suka sambal yang buat ngan cili kering...dh la warna x cantik ...pedas plak tu...Aku hanya suka sambal yang buat ngan cili merah jew... tapi mak aku plak cakap..sambal sotong ni x sedap nk buat ngan clik merah...kena buat ngan cili kering..Kalau sambal bilis ke..sambal telur ke...sambal sotong ke...xpe la....hmmmm ...ye ke macam tu...? Ntah...aku pun x tau....
Ni mak aku nyer pinggan waktu buka puasa...Mak aku kata ni namanya..."Tamaki"....apa tu?
Tamaki tu mak aku kata sbb mak aku kan puasa tgh lapar..Masa buka puasa tu dia belasahnya nasi lemak sambal sotong tu makan juga dgn nasi impit  kuah kacang daging baki smalam yg masih banyak tu...Oooo "Tamaki" tu kira tamak la...hahahaha
Sebanranya ada lagi gambar air sirap selasih..mak aku buat lagi 1 jug....tp malas dh aku nk letak...asyik air sirap selasih jew....!!!!!!!

NASI LEMAK SAMBAL SOTONG KERING...RESIPI MAK AKU

2 cawan beras
2 cawan santan
1 helai daun pandan
sikit garam & sikit gula

1. Cuci beras dalam rice cooker...Masuk semua bahan & jangan lupa "on" suis...Pastu pastikan "on" juga button "cook".....Pernah beberapa kali terjadi tau...bila mak aku buka ricecooker....beras tu tersengeh je kt mak aku ...beras tu sengeh sbb dh 1/2 jam dalam ricecooker tp still jadi beras... Rupanya mak aku on suis je...dia lupa tekan button cook...memang lampu "warm" tu nyala tp mana nk masak. kakakakaka.....

SAMBAL SOTONG KERING
2 ekor sotong kering -rendam
15 biji cili kering- gunting & rebus
1 bawang besar
3 bawang putih
1/2 camt asam jawa pes
1/2 cwn minyak,
garam,gula

1. Blend  cili,bawang putih & bawang besar..kasi hancur tau..
2. Panas minyak & tumis sampai garing
3. Masuk sotong yg dh potong2..
Biar sampai masak..masuk garam & gula...mak aku kata guna gula perang @ gula melaka lagi baik..
4. Taraaa...dah siap....hidang la ngan nasi lemak...ngan telur rebus,ikan bilis goreng...kacang tanah goreng & timun..Tp smalam aku makan ngan sambal je..tu pun sambal dia aku makan x banyak sangat sbb pedas...timun pun xde...ala,selalu mak aku letak timun...aku buang jugak..hahaha





Thursday, 29 August 2013

NASI IMPIT ....KUAH KACANG DAGING......WAAAA, BILA NAK MAKAN NASI NI....!!!!!!!

Huhuhuhu.....ni smalam nyer citer...balik dari skolah agama.....masuk je umah...nampak mak aku tgh masak...smalam pun mak aku puasa gak....Hmm masak untuk buka puasa la tu...Aku gi jenguk..nampak mak aku tengah masak kuah kacang...hmmmmm..makan nasi impit lagiiiiiii....aku nak makan nasi putih dengan lauk .......dh berapa hari mak aku x masak nasi putihhhhh....makan mihun sup la...soto la....nak nasikkkkkk...!!!!!

Tengok kat dalam rice cooker...ada nasi impit yang masih panas lagi..mak aku letak dalam tapis   dlm rice cooker....

Hmmm...sib baik mak aku buatkan aku segelas air sirap selasih yang sejuk...manis...& menawan hati ini....Rupanya mak aku juga ada masak sirap untuk buka puasa...Sirap ni sirap selasih macam mak aku selalu buat tu la...sirap yang ada rempah2 & daun pandan serta daun limau purut tu...hmmm segarrrr  rasa dapat minum air sirap selasih ni..
Mulanya aku xnak makan nasi impit tu...tapi tengok kakak makan macam sedap la plak...Lg pun mak aku  kata kuah kacang ni special sbb ada bubuh daging skali....hmmmm ...nak makan lah...!!!!!
Aku tgh makan nasi impit kuah kacang daging...cedap...tapi pedas sikit...tengok air sirap selasih aku dh tinggal separuh dah...kejap2 minum air sbb pedas..

KUAH KACANG DAGING...RESIPI MAK AKU

1/4 kg kacang tanah-goreng & blend
1 keping daging - potong kecik2 & rebus dulu
1 btg serai - ketuk
sikit lengkuas - ketuk
air asam jawa
minyak,garam,gula perang
 Bahan blend:
15 cili kering
5 bwng putih
1 bwg besar
sikit udg kering/bilis

1. Panas minyak.Tumis bahan blend
2. kacau smp naik minyak...naik minyak tu maksudnya sampai dh nampak semua minyak timbul kt atas rempah tu la...senang cakap sampai garing la
3. Masukkan kacang yg dh goreng & blend & juga daging dengan air agak2 la biar nampak cair.
4. Masuk air asam,garam & gula perang...Mak aku kata kalau ada gula melaka lagi sedap..Kalau xde,gula putih pun ok jew...
5. Biar didih & kacau supaya x hangit...Mak aku pesan...bila dh bubuh gula kena selalu kacau sbb gula akan buatkan kuah tu pekat & cepat hangus kalau x kacau...nanti x sedap la kalau hangus..
6.Chef Jo dalam Master Chef selalu pesan...setiap kali masak mesti rasa dulu sblum hidang ....so..rasa la jangan x rasa....
7. Pastu makan la ngan nasi impit....Kakak aku suka makan lemang cicah dengan kuah kacang sbb selalunya kuah kacang yang mak aku buat memang pekat...
Hmm...harap2 esok mak aku masak la nasik plak...Dulu, mak aku gak yg cakap perut aku ni mcm perut nenek jew...makan lah apapun..mesti nak nasi putih juga...hmmm aku kan cucu nenek...heee



SARAPAN....BEKAL.... & KENTUT....!!!!!

Hari ni mak aku ada kursus kt Pudu...Malam tadi mak aku dh pesan,esok waktu tengahari madi siap2 kt skolah & siap cepat2...Ngan kakak akupun mak aku dh pesan...habis je skolah jangan nk melangut2..kalau ada meeting pengawas ke ..apa ke... xyah gi...nnt dalam pukul 2.00 petang mak aku akan gia mik kt skolah..Pastu dia kena gi balik tempat kursus tu smp petang....

Mgkin sbb banyak sangat pesan kt aku & kakak...pagi tadi mak aku lambat sikit bangun...So,xde la special nyer sarapana & bekal aku ngan kakak hari ni....roti jew....
Ni sarapan untuk kakak....Sarapan macam ni memang selalu kakak buat..Tapi yg ni mak aku la buat...Kadang2 akupun buat sendiri kalau tengah lapar...bukan takat sarapan..kadang2 tengah malam pun kalau perut aku lapar aku buat macam ni....Bukan susah pun.... Panas kuali...bubuh sikit minyak zaiton...pecah telur & kacau jap..Ala macam telur dadar jugak la...Pastu tabur black pepper...Angkat letak atas roti...picit la sos cili plak...Kalau aku..aku suka picit plak mayonis..pastu letak daun salad...ni sbb kakak nyer...dia nk sos cili jew...

Ni plak sarapan aku...Aku xnak telur & cili tu sbb sakit perut....so,sambail aku mandi tadi..mak aku bakar roti ngn cheese jew....Ni kena makan panas2 baru ada kick!...sbb cheese tu meleleh lagi...Kalau sejuk...cheese dia dh x meleleh lagi...Kakak aku paling x suka cheese...hehehehe..best!....sbb xyah rebut2 ngan dia...

Bekal hari ni selain dari roti cheese tu aku bawa "biskut famous amous" yang mak aku buat hari tu...xde la plak gambar...
Tapi biskut tu macam ni la...Ni gambar dalam entry aku sblm ni...Aku selalu juga bw biskut ni gi skolah,...Selalunya kawan2 aku mesti akan paw nyer...sbb dorang kata sedap...macam biskut famous amous yang selalu jual kat Alamanda & mall .....Kakak aku lagi la...Dia siap bawa 1 balang sbb kwn2 dia suruh bawa kuih raya....Tu citer pasal sarapan & bekal....

Ni nak citer pasal kentut plak....heeee


Masa nk gi skolah tadi... Hari ni hari yang paling lambat aku gi skolah....semua orang kelam kabut..kakak ada trial axam...mak aku plak nk gi kursus..aku..? hmmm..biasa la pengawas...x kan nk datang lambat...selalunya blm pukul 7 aku dh smp skolah..Hari ni lambat la plak...tapi masa sampai tadi loceng belum bunyi pun...cuma lambat sikit jew dari biasa...heee
Masa dalam keta nk gi skolah tu...mak aku ada lalu depan gerai roti canai...hmm nampak sedap la plak roti canai tu...Tp ..sure mak aku xkan brenti beli nyer sbb dh lambat...Tiba2....
(sambung cerita kamu dengan ....Tiba-tiba.......) hahaha macam buat karangan BM bahagian B plak...sambung cerita....
.....Tiba-tiba,aku terhidu bau kentut....waktu tu aku tgh makan roti cheese bakar yg mak aku buat untuk sarapan...Aku makan dalam keta sbb tadi dh lambat.....mula2 bau kentut tu sikit2 jew...lama2 aku rasa bau kentut tu makin kuat...makin lama...makin kuat...Aku tanya mak aku..mak aku kata dia xde bau pun...tanya kakak pun sama... Bila buka tingkap xde pun bau...bila tutup tingkap bau semula....ish...musykil ni....Mak aku pusing pandang aku..pandang kakak aku....pastu mak aku kata .." Laaaaaa.....ni bukan bau kentut...ni bau telur la...kan kakak tengah makan roti ngan telur....hmm..bau telur tu macam bau kentut la"......uweeeeeekkkkkk......




Wednesday, 28 August 2013

MIHUN SUP .....MIHUN SUP SELATAN....

Hmm, sejak dua menjak ni aku asyik tulis pasal makan jew...Hari Sabtu makan jamuan raya kt sekolah...Hari Ahad makan Domino's Pizza..Hari Isnin Soto Madura...ni pun nk citer pasal makan lagiiiii....Hmmm dh ada gambar pasal makanan..aku tulis la pasal makanan..

Hari ni nak citer pasal Mihun Sup....
Ni la Mihun Sup yang mak aku masak semalam....Mak aku kata ni Mihun Sup Selatan....Hmmm xtau la plak aku ada Mihun Sup Selatan...Ntah2 ada lg mihun sup Utara ke.. Timur ke...Barat ke... Barat Daya...Timur Laut ke..hehehe

Sebenarnya mak aku puasa la gi smalam....Dia masak mihun sup ni sbagai untuk buka puasa & merangkap makan malam kami la..Tu..gambar atas tu gambar setelah tudung saji di buka kt atas kabinet dapur...Ada mihun....ada nasi impit..nasi impit...ada kacang tanah goreng..bawang goreng...taugeh...daup sup...limau nipis & sambal kicap...

Haaa..nampak tu berasap lg mihun sup tu..ni aku nyer...aku xnak sayur2 dia banyak2...sambal kicap pun nk cikit jew..limau nipis mesti ada..& daging nak lebih...
Kakak nak makan sup tu ngan nasi impit....Mak aku kata ni kira soto daging la...Semalam tu soto madura....Kakak xnak limau...xnak bawang goreng...hmmm banyak la yag dia xnak...yg dia nak tu je..kacang sukit & daging sikit..Kuah je banyak....
Ni mak aku nyer masa dia buka puasa smalam...masa ni belum bubuh kuah sup...Tengok la masa kt camera tu...Aku ngan kakak makan pukul 6 lebih lepas aku balik skolah agama...mak aku makan pkl 7 lebih.. Smalam maghrib masuk pukul 7.23 untuk wilayah Persekutuan Kuala Lumpur & kawasan2 yang sewaktu dengannya....hahaha..rasa macam kerje kt radio & TV la plak....
Mak aku nyer ..bukan saja banayk sayur2 jew...Tengok la tu...kuah & dagingpun banyak....penuh..hahahaha...
Kata mak aku lagi ...ini mak aku panggil Mihun Sup Selatan sbb mihunnya putih...pastu boleh makan ngan nasi impit...Pastu makan ngan taugeh...limau nipis & ada sambal kicap....& patutnya ada "Pegedil"..Pegedil tu mak cakap...rupanya macam cucur badak tapi buat dengan ubi kentang rebus campur macam2...
Kalau Mihun Sup Utara....mihunnya kuning macam mak aku buat kt kampung masa raya hari tu...Mihun Sup Utara x makan ngan sambal kicap tapi dia ada sos dia warna merah....Bila campur dalam mihun sup nampak la mihunnya kuning & kuah dh jadi merah macam kuah asam pedas pun ada....Lagi satu Mihun Sup Utara makan dengan lobak masin..tauhu goreng ...daun sup & bawang goreng...Aku pun baru perasan memang mak aku selalu buat mihun sup yang kuning tu...tp xtau la plak tu mihun sup utara nama dia...aku tau makan jew....

Nanti la aku citer lagi pasal Mihun Sup Utara ni kalau mak aku ada buat nanti...
Sup ni..kata mak aku lebih kurang macam soto madura yang mak aku buat 2 hari lepas..tapi ada beberapa bahan yg  xpayah guna & ada beberapa yg ditambah...

MIHUN SUP SELATAN...RESIPI MAK AKU..
Sup :
500 gm daging- rebus dgn air yg banyak
 1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 ketul halia
1 bungkus rempah sup serbuk
minyak masak
garam,gula
* pesan mak aku lagi...kalau xguna serbuk sup tu kena guna
kulit kayu manis,bunga cengkih,bunga lawang, buah pelaga & buah pala
untuk tumis..baru ada bau sup...kalau guna rempah sup tu semua dh ada...

Mihun/Mee/Kuayteow/ Nasi Impit

Hiasan:
daun sup
tauge mentah
limau nipis
bawang goreng
kacang tanah goreng

Sambal Kicap:
15 biji cili padi
2 bawang putih
gula,garam,cuka
**** Mak aku pesan...goreng dulu cili & bawang putih..pastu blend ngan kicap ,gula,garam & cuka....selain lebih sedap..dengan menggoreng dulu cili tu..x la sakit perut nanti..heee

1. Rebus daging terlebih dahulu supaya cepat...Kalau xnak rebus..nk masuk terus pun...bole...tp tungg la lama sikit sampai daging tu empuk...
2. Blend semua bawang2 & halia  bersama rempah sup...
3. Panas minyak & tumis semua bahan blend4.Bila dh naik minyak..masukkan daging yang        direbus bersama air tu skali..Kalau nk potong dulu daging tu pun boleh
 5. Masuk plak garam,gula ...gula tu sikitttt je tau...
6. bila dh masak..hidang la ngan nasi impit boleh..kuaew teow boleh...mee boleh...mihun boleh
7. Jangan lupa bahan2 hiasannya tu...tp aku x berapa suka banyak "sampah-sarap" tu...aku suka makan ngan kuah jew..boh sambal kicap sikit dh cukup....heee

**** Ni la gi yang mak aku pesan...Kalau nk makan dgn nasi impit..rebus la awal2...bukannya sambil masak sup sambil tu baru terhegeh2 nk rebus nasi impit...Hmmm ..mak aku mmg camtu...banyak sangat pesannya...tp..ada juga aku x ikut...heeeee



Monday, 26 August 2013

KUIH PUTERI MANDI..... KUIH PALING SEKSI...!!!!

Ni pun gambar yang aku amik lama la jugak dah... Nama kuih ni "Puteri Mandi"....Kuih ni manis & kenyal2 sikit macam buah Melaka....Tapi buah Melaka intinya di dalam.. Kuih ni mak aku kata  antonim pada buah Melaka sbb intinya di luar.... Hmm mak aku  tu kadang2 lawak..kadang2 kalu dia diam je tu...hmm jangan la tanya banyak2...hahaha...Tapi aku teringat nak cari gambar ni sbb masa layan FB ramai yang dok bubuh teke-teki & nama-nama kuih...contohnya :

Kuih paling seksi    - Puteri Mandi
Kuih Paling Ganas     - Lompat Tikam
Kuih paling Bahaya   - Kuih Bom
Kuih paling Malas     - Badak Berendam

Macam2 lagi la yang aku baca....
Dulu aku pernah tanya maka ku macam mana rupa kuih Puteri Mandi tu.... So,mak aku buatkan & aku jadi tukang amik gambar sbb nak tulis & nak simpan.. Lain kali xyah tanya mak aku lagi...heheee

KUIH PUTERI MANDI MAK AKU..

2 cawan tepung pulut
air secukupnya
Pewarna makanan
pandan
 Intinya:
2 cawan kelapa parut putih
sekit garam
2 helai pandan
1cawan gula - buleh kurang @ buleh tambah
1/2 cwn air


1.  Mula2 bancuh tepung pulut ngan air..  Agak2 la macam playdough tu..hahaha
2. Pastu bahagikan 3.. Warnakan hijau..pink & biarkan satu lagi plain..Hmmm macam playdough  kan...
3. Bulat2 kan besar guli..Buat sampai habis.. Pastu masak air dalam periuk besar dalam 1/2 periuk tu isi air tau... buh skali daun pandan kasi air tu wangi..Dah mendidih masukkan guli2 ni.. Mak aku pesan masa nak masukkan guli2 ni picit deng ibu jari & jari telunjuk supaya guli2 tu kemek.. hmm..xtau la aku naper mesti buat camtu... Mak aku kata nenek aku dulupun buat macam tu..xdelah plak dia tanya.... Hmmm..napae la mak aku  x tanya kan...
Dah timmbul semua guli yang kemek tu..tapiskan.. Masak plak semua bahan untuk inti dalam kuali..Kacau sampai pekat & kelapa tu nampak jernih...
Tuang semua guli2 kemek yang dh tapis tadi & gaul sampai rata.. Gambar ni kelabu sbb masa mak aku tgh masak tu panas kan....habis jadi wap air kt camera..macam peluh jew...hmmm
Dh siap....Tu ada 2 piring...Kalau x silap aku masa ni ada kawan kakak aku datang...Kakak anisah... Tu aku nak hantar kt dorang depan TV la tu lepas mak aku dh siap masak....Sekarang...aku dh tau kuih Puteri Mandi.... Tapi aku x nampak la plak mana seksinya kuih tu.....Agaknya sbb inti tu xde kat dalam tapi letak kt luar..itu la kot yg seksi...hmmm agak aku la...






BIJI SELASIH.......SIRAP SELASIH LAGIIIIIIIIIIII.....

Ni bukan hari ni nyer sirap selasih..Ni bulan puasa baru ni nyer sirap selasih... Tahun ni mak aku banyak kali gak buat sirap selasih untuk buka puasa...Selalunya mak aku suka buat minuman panas je... Ntah tahun ni bnyak plak dia buat minuman sejuk...
 Tapi bulan puasa baru ni aku dh siap2 amik & simpan bnyak gambar...sbb aku dh tau bila nk tulis apa2 mesti nak gambar... sbelum ni aku x tau lagi...Aku cpy paste je sirap ni dari entry aku yg lalu... tapi gambar ada manyak lain maaa....

SIRAP SELASIH(MAK AKU)
1/2 kg gula pasir
1btg kayu manis
10 biji bunga cengkih
3 helai pandan
2helai daun limau purut
sirap ros merah @ pewarna merah
3cawan air

biji selasih (rendam hingga kembang)

1. Masak semua (kecuali biji selasih)
2. Masak sampai mendidih & biar api kecik sampai sirap agak pekat & bau yang semerbak
3. Bila sirap dh sejuk boleh la guna.
4. Bubuh sirap berempah tadi dalam jug.isi air masak..bubuh ais...tambah biji selasih..hmmmm
5. Simpan air gula sirap ni dalam botol bersih & simpan dalam peti ais supaya semut x masuk...

Ni gambar dalam periuk.. ada gula..air..pandan..cengkih...daun limau purut & kayu manis....
Haaa masa ni periuk tu berasap la...Mak aku dh bubuh warna merah... Mak aku kata dia guna pewarna Star Brand sbb colour dia cantik...Hmmm aku nampak sama jer..hee
Biji selasih yang mak aku beli.. Aku tengok macam taik lipas jew..hahahaha....dalam paket...pastu mak aku buka & simpan dlm botol...ni yang mak aku nak rendam.. Mak aku pesan jangan guna banyak sangat sbb nanti dia kembang jadi lagi banyak.. Mak aku guna 1/2 cawan....rendam dalam 1/2 jam
Dalam 10 minit rendam..cam ni la rupanya.. Nk kembang lagi ..rendam lagi lama...dlm 1/2 jam ke...
Pastu pepandai la bancuh.... hahahaha....Ni aku..mak aku & kakak yang punyer.....heeee