Wednesday 21 August 2013

KARI IKAN CAMPUR BIJI CEMPEDAK...

Kari Iakn dan Biji Cempedak
Tapi ada juga Rebung
Haaa....mak aku cakap bukan pizza jew ada half2-half...kari pun ada...hmmm ...mula aku fikir gak camana la rupanya kari yang half-half ni...Ye la..kalau pizza tu xpela,boleh buat separuh toppingnya seafood & separuh lagi pepperoni @ apa2 la yang kita suka...Tapi,ni kari..tentu ada kuah..so camana nk half-halfkan dia...
Hmmm...rupanya mak aku buat cam ni....:


Haaaa...ni la half-half kari tu...hehehe  rupanya kari tu sama jew...Cuma bahan yang mak aku campur tu dia asingkan dan letak sebelah-sebelah...Nampak kan gambar atas tu...mak aku buat kari ikan campur dengan biji cempedak yang direbus....Sebelah bawah tu plak campur dengan rebung....hahahahaha

Lauk ni mak aku masak hari Jumaat lepas balik dari kampung tu la...Puncanya mak aku nk bgtau aku ngan kakak yang biji cempedak nipun boleh dijadikan lauk...Pastu mak aku kata tetiba dia teringin sangat nak makan kari ikan dengan rebung...So,dia campur je la dua2 tu...Masa cedok dalam mangkuk mak aku letak biji cempedak tu sebelah....& sebelah lagi rebung,supaya senang...sapa yang suka rebung,amik la rebung...sapa yang suka biji cempedak,amik la biji cempedak....

Hmmm...aku pilih biji cempedak...satunya sebab x pernah lagi aku makan kari biji cempedak....lagi satu sebab...aku memang x suka rebung...Mak aku suka sangat la rebung tu.....Rebung tu rebung madu yang amik rumah achik masa nak balik KL minggu lepas tu la....


KARI IKAN CAMPUR BIJI CEMPEDAK & REBUNG

15 biji cempedak-rebus empuk
1 cawan rebung jeruk
2 ekor ikan 
2 asam keping
10 cili padi
3 cawan santan cair
4 sudu minyak
2 sudu rempah kari ikan
garam secukupnya

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar cincang
2 bawang putih cincang
1 sudu teh halba campur
1 pelepah daun kari

1. Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis hingga harum dan bawang keemasan.
2. Masukkan rempah kari yang sudah dibancuh dengan 1 cawan air .
3. Masukkan garam dan masak hingga naik minyak
4.Bila rempah naik minyak baru masukkan ikan dan balik- balikkan hingga ikan 1/2 masak.
5. Masukkan biji cempedak rebus yang sudah dikupas kulit, santan dan masak hingga mendidih
6.Setelah kuah menggelegak  baru masukkan asam keping dan rebung
7.Sesuaikan rasanya
8. Perlahannkan api paling kecik dan biar beberapa minit supaya kuah naik minyak dan cantik

No comments:

Post a Comment