Sunday, 30 June 2013

SIRAP SELASIH.....DAH NAK PUASA...



Hmmmm...kalau tengok bulan puasa...mau meleleh air liur aku....Sib baik belum lagi puasa....Hmmm minggu depan dah nak puasa pun...Baru tadi mak aku cakap esok dh masuk bulan Julai...Pastu InsyaAllah hari Rabu depan 10 Julai kita akan sambut puasa.... (gambar sirap selasih dalam jug tu aku update lepas dh ada gambar yang lebih baik dari gambar mula tu...)Gambar atas tu amik guna camera Samsung....Gambar bawah tu warna nya lagi cantik aku amik dengan camera Nikon...Eh,mak aku kata yang atas tu mak aku guna pewarna sirap ros yang orang buat sirap kat kedai tu..Warna dia gelap sikit... Pesan mak aku lagi kalau nak cantik warnanya...mak aku kata guna pewarna Star Brand warna merah jambu...pastu letak sikit sirap ros biasa tu...hmm gerenti warnanya menawan selera macam sirap dalam jug tuh.....hmmm..mak aku  selalu bg tip memasak untuk aku ngan kakak....sbb mak aku tu rajin masak...heee

Mak aku cakap zaman dia kecik2 dulu xde bazar Ramadhan pun...Semua kuih..lauk & minuman semua masak sendiri...So,selalunya masa berbuka minum air sirap je...nak lain sikit bubuh la biji selasih...Hee..aku tau biji selasih ni sbb mak aku dah tunjuk..Rupa dia macam taik lipas je..hehehe..hitam2..kecik2..Bila rendam jadi macam telur katak...Ni mak aku yg cakap mcm telur katak sbb aku x pernah tgk telur katak..Mak aku kata telur katak macam biji selasih yang direndam tu la.. hahaha yerk...!


Sirap ni bukan main tuang sirap ros dalam botol tu je tau... Mak aku masak air gula...Taruk bunga cengkih (aku kenal cengkih tau)..daun pandan...daun limau purut (yang boh dalam tomyam tu)..Pelik kan...ada ke masak sirap letak daun limau purut... Tapi seriusly....mmg sedap...x caya cuba la... Jangan lupa beli biji selasih sekali....

Ni aku update gambar air sirap selasih yang mak aku buat masa bulan puasa baru ni...


SIRAP SELASIH(MAK AKU)

1/2 kg gula pasir
1btg kayu manis
10 biji bunga cengkih
3 helai pandan
2helai daun limau purut
sirap ros merah & pewarna merah jambu Star Brand
3cawan air

biji selasih (rendam hingga kembang)

1. Masak semua (kecuali biji selasih)
2. Masak sampai mendidih & biar api kecik sampai sirap agak pekat & bau yang semerbak
3. Bila sirap dh sejuk boleh la guna.
4. Bubuh sirap berempah tadi dalam jug.isi air masak..bubuh ais...tambah biji selasih..hmmmm
5. Simpan air gula sirap ni dalam botol bersih & simpan dalam peti ais supaya semut x masuk...

****Mak aku kata orang tua2 dulu2 guna gula batu + gula pasir bila masak air gula buat sirap..warnanya jernih cantik & tahan lama..Hmm w/p mak aku kata gula batu tu macam garam yang kasar...macam ais la..macam ketul gula yg besar la.... tp aku xpernah tengok lagi gula batu tu

HOMEMADE PLAYDOUGH.....



Boring ar dok umah je..x gi mana-mana...petang tadi..aku tgk mak aku rileks je tengok TV..maka akupun ayat la mak aku suruh buat playdough sbb aku boring...Yesss..!!!! mak aku kata ok...sebenarnya dia kesian aku tgh boring la tu..Kakak aku gi tusyen ngan kawan dia...
Aku pun amik la gambar untuk nk upload kat fb skali ...Kdg2 citer kat kwn2 aku dorang x caya...so,gambar ini buktinya...hahahaha
Mak aku kata playdouh ni bkn mcm plastesin sbb ia buat ngan bahan yang boleh makan & yang penting halal ye..hehehe...Satu lagi kata mak aku...kalau budak2 kecik nak main pun x bahaya sbb kalau termakan pun bahannya x bahaya..Tapi dough ni memang sangat masin...xkan budak2 nak makan...hahaha...Ni bahan yang mak aku guna....

Homemade Playdough
2 cwn tepung gandum
1 cwn garam
2 cwn air panas
4camb.minyak masak
pewarna makanan

1)  2 cawan tepung gandum + 1 cawan garam halus.Gaulkan rata2..Bubuh dalam periuk atau kuali

 2) Bancuh dengan air panas.Kacau guna senduk kayu/plastik


3) Masak atas api kecik sambil kacau.Pelan2 masuk minyak masak sikit2...Kacau sampai xlekat...
4) Bahagi beberapa bebola..(nak warna lain2 colour...)...Tu mak aku tgh gentel...


5) Bubuh pewarna makanan (cecair) & uli rata2...( Mak aku pakai plastik kat tangan masa uli sbb nanti tangan lekat pewarna) Pesan mak aku lagi..kalau melekat..tambah sikit lagi minyak...Lagi satu mak aku cakap warna putih tu biar la banyak sbb nanti boleh boh warna lagi..Kalau dh boh warna xleh nak bagi putih semula..hahahaha
Taraaaaaaa.....projek bermula...Mak aku dah pesan awal2....nak main..alas ngan kertas..jangan cuba2 nak gentel atas lantai..nanti berminyak lantai...Heee....ada burger,carrot,mustard,strawberry,pumkin,brinjal  & snowman...hahaha..kan aku suka tengok  Winter Sonata...Aku buat la snowman tu...

Heeee...romantik x..? Xdapat main salji.......buat orang salji........pun bolehhhh..!!!!
Ni la hasil kerja aku petang tadi.....Oops...warna purple tu aku campur dough merah ngan biru...Best la main playdouh ni....Tapi main sorang2...huhuhuhu...Nanti balik kampung nak suruh maka ku buat lagi..Nak ajak kawan2 kat kampung main...Mesti dorang suker.... :-)


MAHAL KE MURAH...?

 Kisahnya tadi mak aku dok try guna USB h/phone aku ...Mak aku nak tranfer gambar2 dlm h/p mak aku tu dlm laptop sbb ada gambar yang sia nak guna....Sib baik boleh guna USB aku untk h/p mak aku...Dalam banyak2 gambar tu terjumpa gambar ni....Ada sebab mak aku amik gambar ni...Ni kalau x silap gambar masa balik kampung awal tahun  hari tu....

Kami berenti kat 1 R&R masa nak balik KL...(mak aku pesan,jangan plak dok tulis nama R&R tu...)
Tapi nak tulis juga..R&R Tapah arah ke KL..Masa tu belum tengahari sangat..Kira sarapan gak la ni..Aku ngan kakak beli kebab je...Mak aku makan karipap ngan kopi 0 panas sbb nak hilang ngantuk...Abang aku..hmmm..biasa la..mana boleh x makan ayam...mau demam dia kalau x dapat makan ayam...Ni la makanan abang aku tu.....


Abang aku bw letak kat meja..Pastu dia diam....Bila mak aku tanya  ...dia tanya mak aku balik...Dia suruh mak aku teka berapa hinggit nasi tu...Mak aku jawab mungkin dalam 4 hinggit...Kakak jwb 5 hinggit..Hmm aku...xtau nak teka sbb selalunya abang yang akan beli makanan kt aku....Abang aku jawab nak x nak je...Katanya.."  lapan hinggit....(RM8.00)..." sbb tu la dia diam...Terus dia suruh mak aku amik gambar buat aduan kt PLUS...Tapi x buat pun....Suruh abang aku gi tanya balik kat gerai tu..abang xnak sbb takut nanti kena maki ke...dia kata abang aku ngelat ke..hapa ke... Sbb salah abang aku juga x minta resit...xde la bukti...Mak aku kata setakat bukti baki 2 hinggit dari 10 hinggit yang abang aku bayar tu...hmmm baik xyah...Tapi mak aku cakap mmg x patut sangat la harga tu... Apapun maafkan jela sbb orang Melayu juga...Mungkin dia silap..Ntah2 dia ingat abang aku bg 5 hinggit ke..Tu sbb dia bagi baki 2 hinggit tu.. Tp apapun abang aku la paling x puas hati....

Saturday, 29 June 2013

STEAK DOBO-DOBO..(kakak masak)

Hmmm...pasal makan je....hehehehe....Ni kakak aku masak tau.....semalam nyer dinner...ceh..kena la ckp dinner sbb makan ala western skit....Namanya " dobo-dobo steak"
Nama "dobo-dobo" tu mak aku yg bagi...bacaan sebenarnya kena terbalikkan atau sebut je banyak kali laju2 perkataan "dobo-dobo" .....hahaha....dah tau bunyinya....dipanggil dobo tu sbb mmg dobo pun...sempoi je..xder salad @ coslow @ jagung  bagai... yang ada hanya steak..fries...& bun je..makan ngan black pepper sauce...
Hmmm...biarlah namanya dobo..yang penting ianya telah selesai aku kerjakan...Aku ngan kakak makan sampai licin..Tapi mak aku makan sikit je.....selebihnya...hehehehe :-)

Mak aku cakap lagi xde resipi sbb daging tu beli yg dh siap masa petang..Balik mak aku cuma gaul black pepper sauce..Malam plak kakak aku grill je dalam Vantage Pan..Pastu kakak aku suruh aku goreng fries..Last2 kena marah ngan kakak je sbb aku campak fries dalam kuali dari jauh..... takut kena minyak panas...Dia yang tgh grill steak tu yang kena minyaknya...hangin la dia...sudahnya,kakak je yang goreng fries sambil grill steak....Black pepper sauce tu pun guna ready made je....kakak nak buat air root beer...tapi mak kata x elok minum ais sbb daging tu dh lemak nnti lemak beku dalam perut...so,kakak buat air teh  0 panas...(macam x kena je...)siap dinner kami hasil air tangan kakakku......bangga la tu.... ;-)



KUIH ABUK-ABUK SAGU...X PERNAH AKU DENGAR....



Hari Khamis ...tu ha tarikh & masa kat gambar tu menunjukkan pukul 5.02  petang....mak aku tengah buat kon dengan daun pisang...Mulanya aku tercium satu bau macam sedap je..tp xtau bau apa..Tengok2 mak aku tengah bkar daun pisang..( mak aku bgtau..itu bukan bakar tapi namanya "layur " daun pisang...) katanya lagi nak kasi daun tu lembut & x koyak masa nk lipat2...Mak aku kata nk buat kuih "ABUK-ABUK SAGU"...hah..apa tu..x pernah dengar pun..Puding sagu gula melaka aku tau la sbb mak aku selalu buat....Mak aku kata,kalau xtau..tengok..nanti dah besar..buat...

Aku tengok lagi (sambil amik gambar..) mak aku isi benda putih..Rupanya itu adalah sagu yang dah campur kelapa & garam...(mak aku bgtau..)..Yang tengah tu brown sugar buat inti dia...Lg satu,mak aku cakap dulu2 org buat guna gula melaka...Gula melaka tu dipotong kecik2..pastu camput sikit gula biasa sikit kasi manis...tapi sbb xde gula melaka,mak aku pakai brown sugar yang selalu org makan ngan putu mayam..(sedap wei ptu mayam tu..macam mihun tapi manis..nanti kalau aku beli aku tunjuk)

Ni ada lagi pesan mak aku... Ada orang suka isi sagu tu separuh..pastu letak gula melaka...pastu isi lagi separuh sagu tu sampai penuh... Tapi bila dh masak nanti ,kuih tu akan putus 2 sbb gula kat tengah2 tu yang memisahkankan kuih tu...& gula tu kan dia akan cair..melelah  gula tu melekit2 kt daun pisang...So,mak aku kata nk bagi kuih tu cantik... mak aku isi sagu tu 3/4 penuh pastu  guna batang sudu,korek buat lubang tengah2 dia baru isi gula tu...Jadi bila masak nanti kuih xde la putus...Dia jadi kon yang cantik & gula tu ada kt tengah2.....

Dah tu mak aku lipat kiri kanan macam kon kacang rebus..siap satu..mak aku buat lagi....sama camtu gak...
Pastu susun dalam bekas lubang2 ni...Mak aku kata..ni namanya pengukus..Ooooo

Panaskan air dalam kukus tu sampai didih dulu..Pastu baru letak benda lubang2 ni yg dh ada kuih  tu...Selepas 20 minit kukus mak aku amik satu ..buka nak tengok dah masak ke belum..Kata mak aku kalau masih putih pekat tu belum masak..Hmmm kata mak aku lg..kalau guna gula melaka ..inti tu nampak la gelap sikit..Kalau sagu tu dh clear(jernih tu) dah masak la..Yang ni belum masak sangat & sagu tu pun belum betul2 melekat..

Lepas dah kukus dalam 30 minit..taraaa...dh siap....Haaa yang dh togel tu aku nak makan ngan kakak....Mak aku x makan sbb dia puasa....yang ni dh kira 1jam lepas masak..dah agak sejuk sikit  baru nampak sagu tu melekat & senang nak buka dari daun pisang...Nampak tak,kuih tu tetap cantik & xdela putus kt tengah2...
Hmmm....rasa lemak2  sikit2 masin & manis kat tengah...I like......Mak pesan lagi...jangan hanya tau makan....nanti kena belajar buat....hmmmm ye la..tapi bila nak buat...mak aku cakap tunggu besar dulu...ala...kakak tu dh besar...x buat pun..hahahaha (melawan...melawan...)apapun resipi mak aku tetap juga bagi aku tulis...siap ada penerangan lagi..padahal aku tengok mak aku buat ikut suka je ...xtau la kot dia hafal resipi mcm hafal sifir...hehehe

KUIH ABUK-ABUK SAGU...
2cwn sagu (rendam kembang)
2cwn kelapa putih
sikit garam
daun pisang ( kasi "layur" tau)
inti:
gula melaka cincang /brown sugar

1. Sagu + garam+ kelapa parut putih & gaul rata...
2. Buat kon cantik2 dari daun pisang..(mak aku cakap eloknya saiz tu bagi comel2..jangan tiru mak aku sbb dia buat saiz XL..hahaha)
3. Bubuh 1 sudu sagu dlm kon..(mak aku boh 2 sudu..hahaha)
4. Korek sikit tengah2 tu untuk isi inti gula melaka/brown sugar.
5. Lipat cantik2.....Susun lawa2 & kukus..
6.Nak tau dh masak..sagunya akan jernih..Kalau kelabu asap tu belum masak lagi...Tararaaaa....





Friday, 28 June 2013

MINUM AIS BLENDED MALAM2 BUTA...

Haaa...nampak time kt gambar tu...Dh pukul 9.46 malam dah....tapi ada aku kisah...kalau dh dahaga bukan kira pukul berapa....Ni mak aku buat malam hari yg cuti sekolah sbb jerebu tu la...Petang tu mak aku kuar gi farmasi...Nak beli mask untuk aku gi sekolah esoknya tu....Tapi masa balik bukan takan mask yang mak aku beli...siap dengan barang dapur & sebiji tembikai yang besar....


Mak aku kata kena minum bnyak air musim jerebu ni...Aku pun amik kesempatan la...Aku cakap ngan mak aku..kalau nk bagi aku minum air banyak kena la buat ais blended tembikai...Haa malampun aku x kira..aku nak juga ais blended tembikai tu......Mak aku ckp lagi nak bagi sedap ikut macam ni...:



AIS BLENDED TEMBIKAI..
1 potong tembikai (bekukan)
1/2 cwn gula
ais batu..( ketuk kecik2 sbb mak aku ckp nanti blender rosak...)
air sikit

1. Potong tembikai beku & bubuh dlm blender + ais
2. Masuk gula (mak aku cakap lagi ...nk cepat hancur bubuh air gula sbb tembikai tu sejuk gula lambat hancur..) apa2 la....
3. Tuang sikit air & ...prenggggggggggggggg......satu rumah bergegar  dngn bunyi blender...
4. Tuang dalam gelas.....hmmmmmmmmm....

NASI LEMAK BILIS MATA BIRU......

Ini cerita minggu lepas punyer...Balik Pangkor hari tu ..esoknya sekolah cuti sbb jerebu tebal...So,pagi tu boleh la bangun lambat2...tapi mmg aku tidor x sedar langsungpun..sbb penat sgt....sedar2 pukul 11 lebih....Terus bangun..mandi & selongkar la dapur sbb lapar....
Taraaaa....peberet aku ni...nasi lemak sambal ikan bilis + petai...(petai kan antara peberet aku....) Ala...biar la org nk kata busuk pun...nanti gosok la gigi..Lg pun mak aku ckp petai ni banyak khasiat...ntah la ..akupun xtau...aku ngan mak aku je makan petai..kakak aku x makan..abang akupun x makan...kawan2 aku pun ramai yg x makan...

Dah makan baru aku tau.......mak aku cakap ikan bilis tu namanya BILIS MATA BIRU....yang mak aku suruh kakak aku beli masa balik Pangkor hari tu...Biar la biru hijau pun ..ada aku kisah..?janji perut kenyang... hahaha

Mak aku kata bilis ni terkenal kt pangkor & pernah masuk surat khabar & majalah 3...ni la gambar bilis tu...kecik2 je...
Aku x nampak pun ikan bilis tu matanya biru...Mak aku cakap mata bilis tu masa masih hidup kat laut mamang warna biru & cantik macam mat saleh....Hmmm aku x namapak pun...agaknya sbb bilis tu pejam mata kot sbb dh mati...hahahahahaa....

Ni plak yg mak aku dh goreng makan ngan nasi lemak tu....lagi la xde biru lagi dah....Tp garing & krup..krup..krup la...heeee




INI TIDAK ADIL........

Masih citer pasal Pangkor....Tajuk atas tu sbb mak aku bgi duit lebih pada kakak....Ye la masa balik dari Pangkor ...semua bas & cikgu2 singgah Lumut shoping macam2 barang laut....Masa nk datang Pangkor hari Jumaat tu mak aku bg 20 hinggit je kat aku...Kakak aku dapat 70 hinggit....
Aku cuma dapat beli keychain yang 4 sepohinggit tu jew...sepohinggit lg aku simpan takut cikgu berenti R&R ke untuk makan...Kalau xde duit nk makan...mau aku nangis satu dunia sedih....

Tengok.....kakak aku dengan bangganya la siap beli macam2...tapi sampai rumah...aku juga yang makan....hehehehe
Yang aku x puas hati tu...ni ha..satay ikan,satay udang & bilis serta 2 bungkus sotong gula tu....aku xdapat makan sbb dia bg kat cikgu kesayangan dia kt sekolah....habis aku....?Mak aku memang x makan pun benda ni seme...Dia cuma suruh kakak aku belikan ikan bilis mata biru...(ada ke ikan bilis mata biru....mata hijau ke...pink ke xde ke..hahaha)
Hmm...mak aku tu asyik menangkan kakak je..INI TIDAK ADIL.....huhuhu


HUHUHU...AKU XDE GAMBAR PANGKOR

Minggu lepas  21-23 Jun kan aku gi camping kat P.Pangkor...Sedis sbb gambar xde...Aku tunggu gak cikgu upload dalam web sekolah..leh la aku copy..tapi smp hr ni lum ada..huhu..Mak aku dh suruh aku bw camera tp aku yg xnak...takut hilang...Nk harap kakak aku..hampeh..bukan dia nk amik gambar aku....Ni pun

Ni gambar kt Jeti Pulau Pangkor.....4 keping gambar ni aku hambik dari fb bapa Ajwad En Azmi..sib baik ada gak bapa dia upload..

Ni la tapak kami nak camping tu...Cikgu kata namanya D'Rimba Camp...betul la kot...

Dah siap khemah....& kat bwh tu dewan terbuka...(syy yg nampak rantai leher besar kt depan tu la aku...hehehe)

Sebenarnya banyak juga  tempat kami melawat. Ada yg kena naik bot masa nk gi jungle tracking kat Pulau apa ntah..pastu kota Belanda la bagai tp aku xde gmbar...kat bwh ni plak aku  cilok sikit je gambar yg kakak aku amik masa dia naik bot ngan cikgu2 ronda2 lastday tu...Kakak aku jd fasilitator..tp bukan group aku...
Ni cikgu Jai,Cikgu Mat Yo & sapa lg ntah tgh main pasir..Masa ni kami yang lain tengah siap2 kemas khemah & beg nak balik dh....
Cantik...Ni la Carol Island nampak dekat je dr tapak camp kami...Kalo x silap aku sini la geng senario berlakon citer....ala lupa la plak tajuk..tp citer dia aku igt yang dia berlakon ngan Marsya,Nik Saiyidah & Maria farida tu...yg dorg kena kejar ngan lanun
Ni Batu Buaya...Mmng mcm buaya kan..Kakak aku dpt naik bot keliling pulau 2x..best la dia...sekali byr sndiri..skali cikgu Ratna belanja...
Ni plak Batu Penyu...Kakak aku ckp BeachBoy tu bgtau..Kisahnya cinta terlarang buaya ngan penyu...xtau la betul ke x...
Jeles tau tgk gambar kakak aku dpt naik bot 2x...sebelah tu cikgu Suhairi... Tapi kali ke-2 kakak aku cakap cikgu Suhairi mabuk laut...(mabuk laut tu apa..?) sbb cikgu suhairi kata dia belum sarapan...

Hmmm ...bila la cikgu Suhairi & cikgu Fatah nk upload gambar kt web sekolah...aku nk copy simpan wat kenangan....







Thursday, 27 June 2013

PLAYDOUGH......

Hmm tiba2 teringin plak nak main playdough...Tapi rasanya kalau suruh mak aku buat pun mesti dia xnak buat nyer... Mak aku tu ada masa minta apa pun dia bagi.. Ada masa ...hmmmm..dia x layan pun...Nanti lah bila tgk mak aku x busy ke..aku nak suruh mak aku buat lagi playdough untuk aku...Mak aku pandai tau buat playdough sendiri untuk aku main...Betul....kadang2,mak aku pun sekali joint main playdough tu...Mak aku tu kretif..(mesti la aku puji sbb maka aku..) tapi mmg mak aku kretif buat playdoug ....x caya tengok gambar bawah ni....
Ha...playdough ni mak aku buat sendiri...Mak aku yang masak tepung tu jadi playdough & dia juga yang buatkan bentuk buah2 tu...Pisang,tembikai,strawberry,rambutan,lemon,belimbing & manggis tu mak aku yang buat...Kacang peas isi kuning & grape tu kalau x silap aku la yang buat...
Masa ni aku xde blog lagi..So aku xdelah nak amik gambar masa mak aku buat tu..yang aku ingat memang mak aku guna tepung & pewarna yang selalu mak aku buat kuih tu...So semua bahan terjamin selamat & HALAL ye...hehehe......Hmmm..hari Sabtu ke Ahad ni ke..aku nak minta mak aku buat lagi homemade playdough tu...Nanti aku juga nk minta mak aku tulis bahan2 dan cara buat playdough tu..Lain kali boleh la aku buat sendiri...Ish x sabar nak nanti hari cuti...

Tuesday, 25 June 2013

TEH 0 AIS LACI TERKEJUT.........


Haaa....ada sebab namanya camtu.. Hari tu aku ada citer (dalam entry jus pinya) mak aku puasa & buat teh 0 ais.. tapi aku upload gambar jus pinya hari tu.. Mak aku ada buat teh 0 ais....Aku nampak ada laici dalam kabinet dapur..Minta mak kau buat teh 0 ais laici... Mak aku cakap dia nak buat puding dangdut tapi aku nak juga....Akhirnya mak aku buka juga laici tu tuang dalam air teh 0 ais tu...Jadi la teh 0 ais laici..

Tapi (kata mak aku la) sebab mak aku guna 2 uncang teh je...maka warnanya agak pucat..Dah tu tambah plak ais & air laici tu..lagi la pucat warnanya.. Tu sebab aku cakap air "Teh 0 Ais Laici Terkejut" sbb pucat macam orang terkejut....hahahaha

Teh 0 Ais Laici

2 sudu serbuk teh @
4 uncang teh (supaya warna x pucat mcm kat atas tu)
Gula secukup rasa
Air panas (nak bancuh teh)
1 tin laici
Air batu

1. Masak air sampai didih tau...
2. Rendam teh dalam mug....jangan banyak sgt sbb nanti nak boh ais (dalam 1/4 jug jew...
3. Dalam 5 minit camtu masuk plak gula.Extra manis ye sbb nak tambah ais...
4. Tuang teh dalam jug.. Masuk laici..tambah ais..
5. Jangan lupa sudu ye sbb nak ceduk laici tu..hehehe

IKAN BAWAL EMAS

Selalu aku dengar nama ikan bawal putih dan bawal hitam...Lain2 ikan tu ada la satu dua yang aku tau.. macam ikan kembung ke...ikan sardin ke...Selebihnya aku makan je...hahahaha...Ni bukan cubaan tau.. ni betul2...memang nama ikan ni ikan bawal emas...Kata mak aku la....Mak aku cakap nenek aku panggil ikan ni..ikan angsa...(angsa tu bukan ke nama sejenis itik yang leher panjang tu...) X kisah la sbb xkan nak lawan cakap nenek pula kan...


Semalam baru aku berani bgtau kawan2 aku pasal blog aku ni....Aku buat suka2 jew.. tapi dh bagitau kawan tu kena la ada sesuatu yang boleh aku kongsikan..Jadi apa yang aku nak kongsi ni rupa ikan bawal emas tu la.....
Ha..ni la rupa ikan bawal emas yang mak aku beli  tu.. harga yang ada tulis kat situ RM 19.90  sekilo..Macam bawal putih je kan... Tapi masa ikut mak aku beli tu mak aku suruh aku tengok ikan bawal putih,bawal hitam dan bawal emas ni..Pastu mak aku suruh aku ceritakan perbezaannya... Hmmm..beza yang aku nampak..bawal putih tu lagi putih & nipis sikit..Bawal hitam...mmg hitam la..hahaha..Bawal emas ada sikit warna kuning (ni la emas tu kot....

Yang atas ni gambar ikan bawal putih...Yang ni bukan mak aku belil..tapi aku copy dari Google....

 Yang atas ni plak ikan bawal hitam...pun aku copy paste dari Google...Mak aku juga kata ada lgi satu jenis ikan bawal...namanya bawal merah....aku x pernah la tengok lagi... bila aku Google...ni la gambar bawal merah yang aku jumpa....hmm bentuk  ikan2 bawal ni hampir sama je ...

Kata mak aku lagi bawal lain tu ikan laut tapi bawal merah ni likan air tawar..ada orang panggil ikan pacu & banyak orang bela kat kolam ..Mak aku cakap dulu masa Pak Njang keje kt sini dia ada pancing ikan ni kt kolam di Seri Petaling...Mak aku kata dia pernah makan. ikan ni...bukan yang Pak Njang pancing,tapi ada orang yang memancing di kolam kat UPM yang kasi..Mak aku kata isi dia keras...susah nak siang ikan ni..tapi rasa isi dia sedap ...ada yang panggil piranha sbb rupa dia macam piranha....apapun aku belum la cari mak lumat pasal ikan ni...

Ikan Bawal Emas tu mak aku masak kari jew..Ntahlah aku perasan sangat semenjak dua menjak ni mak aku suka sangat masak kari... Sebelum ni xde plak dia masak kari..Masak asam pedas,masak kicap,sambal tu selalu la...Hmmm...apapun ni bukan kari semalam tapi kari yang dah lama masuk perut jadi t*h* dah....hahaha
Aku pernah cakap nak kumpul resipi mak aku...tapi bila tanya resipi.. mak aku cakap sama je macam kari salmon (dalam entry kari ikan dua alam tu)..cuma tukar ikan jew... Ooooo gitu...

Ni la kari ikan bawal emas mak aku tu....Resipinya aku copy cari ikan salmon & tukar ikan je...

KARI IKAN BAWAL EMAS
1 ekor ikan bawal emas (potong 3)
3 sudu serbuk kari ikan (mak aku suka guna jenama Baba's)
1camt halba campur( ada dalam botol kat kabinet dapur mak aku..hehehe)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
setangkai daun kari(tp aku tak nampak mak aku bubuh pun)
1/2 camt pes asam jawa- mak aku guna pes asam jawa Adabi
2biji tomato(jika suka)
3 cawan santan-
sayur bendi/keladi cina/terung ( ikut mana yang suka- x bubuh pun xpe)
minyak,garam,gula

1. Mula-mula panas minyak dalan 1/2 cawan.
2. Pastu tumis bawang-bawangan,daun kari & halba campur.
3. Boh plak serbuk kari yang dah bancuh ngan air.
4.Mak aku pesan lagi...Kacau dengan api kecik sampai naik minyak  ( eh, kalau gajah naik minyak bahaya tau)..Maksudnya sampai jadi satu lapisan minyak naik kat atas ..ntah la x paham aku..
5.Masuk ikan,asam,garam & sikit gula (sikit je tau dalam secubit je) kang jadi pengat plak.
6.Bubuh santan & segala sayu kalau guna.. Tunggu sampai didih & sayur empuk..
7. Pastu rasa la tengok cukup tak rencahnya...tiru macam dalam Master Chef..hehehe

Monday, 24 June 2013

HARI SEKOLAH....SARAPAN KAT RUMAH....

Hmmm...jerebu kat luar rumah masih tebal...tapi mak aku cakap hari ni dah sekolah sbb berita TV malam tadi hanya cakap sekolah kat Klang je tutup....Hmmmm..tapi aku rasa malas la plak....Mak aku plak bagi lampu hijau...Kakak aku pun sama ....hahahaha..Malam tadi Maisarah  ngan Umi Amirah call tanya nak gi skolah ke x..? Aku cakap x tau lg..pada hal dalam hati memang xnak gi...hehehehe

Bangun pagi tengok mak aku dh gi keje...Ada nota kat tepi TV suruh sarapan sandwich telur....Inti dh ada dalam peti ais...tinggal kepit je ngan roti...Ntah mak aku tu suka sangat buat sandwich telur....


Tadi x tengok pun mak aku buat inti tu...tapi selalunya aku tengok mak aku x lenyek telur tu ngan garfu.Mak aku kata parut lagi cantik..Campur lada sulah(aku suka lada hitam) tambah mayonis & kata mak aku lagi tambah sikit gula baru sedap sbb mayonis tu ada sikit rasa masam..Pastu letak la tomato & daun salad....(Daun salad ni aku suka...tomato xsuka sbb masam...)

Sunday, 23 June 2013

UIIIIIIIII....TERUKNYA.....JEREBU....!!!!!!!!

Bangun pagi jenguk kat tingkap....Omak aiii.....teruknya jerebu......
Ni pukul 7.44 pagi punya gambar.....
Pukul 8.30 pagi...bungalow orang kaya yang pernah aku post tu..Jiran sebelah pagar je...tapi nahay nampak samar2 je......Bangunan sana tu lagi la....namapak kelabu je...
 Ni gambar pukul 9.30 tadi......makin kabur.......Rasa nampak je asap tu masuk ikut tingkap..dalam rumah pun rasa jerebu.....pedih hidung la....
Puku 9.50....lagi la tebal jerebu......nampak bayang-bayang je bangunan tu......Ya Allah selamatkanlah kami dari segala bencana ......