Thursday 6 June 2013

KARI IKAN DUA ALAM...

Hahaha...gempak tak...hehehe bukan ikan tu hidup 2 alam tapi ikan yang mak aku masak kari ni hidup dalam 2 jenis air..mak aku bagitau ikan ni namanya ikan salmon... Dia hidup kat air masin (laut la tu)tapi bila nak bertelur dia akan balik ke hulu sungai di kawasan gunung yang berair tawar.... Mak aku la yang rajin tengok National Gegraphi & ASTRO 550.Itulah kebesaran Allah kata mak aku...untuk rujukan aku & sesapa sahaja aku copy gambar ikan salmon dari Google:
Ni la rupa ikan salmon....sebab mak aku hanya beli 3 potong je makanya aku copy gambar ni untuk rupa ikan yang penuh..Cantikkan isinya... warna oren..tapi mak aku kata banyak sisik..kena buang sisik dulu sbelum masak kari...Ni la kari yang maka aku masak tu.... Hmmmm sedap wei..
Dah jadi kari...isinya tak nampak oren sangat.. Tapi sangat la sedap sebab isinya lemak...Tu mak aku campur bendi & keladi cina....aku tau keladi cina sbb ada tulis kat bakul masa ikut mak aku beli..hehehe..Ni resipi yang mak aku bagi untuk aku kalau nak belajar buat kari.....:


KARI IKAN SALMON
3 keping ikan salmon
3 sudu derbuk kari ikan (mak aku suka guna jenama Baba's)
1camt halba campur( ada dalam botol kat kabinet dapur mak aku..hehehe)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
setangkai daun kari(tp aku tak nampak mak aku bubuh pun)
1/2 camt pes asam jawa
2biji tomato(jika suka)
3 cawan santan
sayur bendi/keladi cina/terung ( ikut mana yang suka- x bubuh pun xpe)
minyak,garam,gula

1. Mula-mula panas minyak dalan 1/2 cawan.
2. Pastu tumis bawang-bawangan,daun kari & halba campur.
3. Boh plak serbuk kari yang dah bancuh ngan air.
4.Mak aku pesan lagi...Kacau dengan api kecik sampai naik minyak  ( eh, kalau gajah naik minyak bahaya tau)..Maksudnya sampai jadi satu lapisan minyak naik kat atas ..ntah la x paham aku..
5.Masuk ikan,asam,garam & sikit gula (sikit je tau dalam secubit je) kang jadi pengat plak.
6.Bubuh santan & segala sayu kalau guna.. Tunggu sampai didih & sayur empuk..
7. Pastu rasa la tengok cukup tak rencahnya...tiru macam dalam Master Chef..hehehe


No comments:

Post a Comment