Sunday, 10 April 2016

ASAM PEDAS KEPALA IKAN SALMON...


Asam Pedas Kepala Ikan Salmon...
Menu lunch minggu lepas..
Tapi ni menu mak aku makan sorang..
Aku...???
Mak aku x kasi aku makan kepala ikan..
Kata mak aku x bagus nanti mudah lupa apa yang diajar guru.
Mak aku kata orang yang dah habis belajar x per..hahaha
Habis aku pandang je ke..?
Mmmmmmm...aku makan isi ikan salmon goreng..

 Mak aku memang cukup suka kepala ikan salmon..
Selalu mak aku masak Kari
YAng ni asam pedas..
Kuah dia aku makan juga tapi kepala tu memang aku x makan..
Mak aku kata sedap berlemak,,
Tapi kalau mak aku bagi makan pun aku x minat nak makan kepala ikan..


ASAM PEDAS KEPALA IKAN SALMON

1 kepala ikan salmon
1/2 cawan minyak
1 batang terung-potong serong & goreng dalam minyak panas
1 sudu asan jawa + 2 cawan air
2 tangkai daun kesum
garam & sikit gula

Bahan blend:
15 cili kering-rebus
1 bawang besar
2 bawang putih
1 camt belacan
2 hiris lengkuas

1. Panaskan minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan kepala ikan dan balik-balikkan seketika
3.Tambah air asam jawa,garam & sikit je gula
4. MAsukkan terung yang dah digoreng.
5. MAsukkan daun kesum & rasa asam garamnya.
6. Sesuaikan rasa & siap



Friday, 8 April 2016

PISANG REBUS CICAH KELAPA...


Pisang Rebus Cicah Kelapa bersama secawan kopi O...
Mmmmmm.....mak aku nyer...
Aku..????
Mmmmmm...aku rasa seketul jerk sebab mak aku paksa...
Rasanya...????
Mmmmm...... boleh lar...!!!
Tapi macam x kena jerk ngan lidah aku...
Kalau Choclate Lava Cake ker....ok lah..
Hahahaha...ayat nk kna cili mulut ngat mak aku...hee


Mak aku ler ni minggu lepas setiap hari meronda nak cari pisang yang belum masak nak buat pisang rebus ni..
x tau lar apa yang sedapnyer...
Tapi kata mak aku ni makanan nostalgia zaman kanak-kanak..
Mmmm...aku x pernah makan pun..!!!
Kata mak aku kat kampung kalau zaman dolu makanan ni selalu dimakan musim hujan...
Haaaaa....la ni tengah El-Nino ni...
mmmm...mak aku kalau nak makan sesuatu memang akan dicarinya sampai dapat...


Aku pung pelik kenapa mak aku nak sangat makan Pisang Rebus ni..
Sebelum ni x pernah nampak mak aku buat ni..
mmmmmm...
Ropanyer....
bila aku tanyer...
Mak aku tunjukkan whatsApps....
Oooooo....Group Reunion mak aku ada upload gambar pisang rebus...
Oooo....zaman dah berubah...mak-mak pun ber wasap juga kerrrr....!!!
And,,and..and... gambar itu telah menggoda mak aku..
Kata mak aku sebab tu x digalakkan upload makanan dalam wasap takut orang teliur..
Buatnyer makanan tu susah nak dapat macam Pisang Rebus ni....
Haaa..dah munyusahkan aku...kena ikut mak aku meronda cari pisang ...heeeeee

PISANG REBUS CICAH KELAPA
10 biji pisang nangka / pisang awak (yang baru nak kuning-kuning)
Air
Garam
Kelapa parut putih
Sikit gula

1. Basuh pisang & potong hujung dan pangkal supaya kemas.
2. Masuk dalam periuk & isi air & garam hingga tenggelam.
3. Rebus hingga mendidih & biar anggaran 10 minit.hingga kulit nampak merekah
4. Toskan ...Hidangkan dengan kelapa parut putih yang dicampur secubit garam & sesudu gula.

** Mak aku kata kalau guna  pisang yang dah masak rasanya masam  manis tetapi isinya akan lembik.
     Kalau guna pisang yang masih hijau keras lagi...rasanya lemak-lemak macam ubi kayu.
     Kalau guna pisang yang baru sikit-sikit kuningnya rasanya lebih sedap

Aku dah cakap x minat nak makan Pisanng Rebus ni..Tapi mak aku kata amik tau juga sebab takut nanti dah tua tiba2 teringin nak makan pisang rebus ni...mmmmm
Kata mak aku lagi dolu zaman mak aku remaja macam aku..banyak makanan yang nenek suka,mak aku kata x suka..
Tapi sekarang mak aku kata rindu nak makan macam-macam makanan zaman dulu tapi xde jual & tak tau nak masak sebab x pernah amik tau...
Ok...ok...ok...mmmm yer lahhhhh...

Wednesday, 6 April 2016

KASTAD TELUR ..


 Kastad Telur....
Mak aku dah selalu juga buat ...untuk sarapan atau makan malam...
Cuma yang ni mak aku buat memang tengah malam do...!!!
Tengoklah timer tu ..
Pukul 11.23 malam...


Sebabnya time tu aku tengah buat homework....
Dah siap homework tetiba laparnyer perut aku...
Nak makan roti ,,,temgok dah expired..
Nak makan maggi mee...mmm malas nak buat...
Akhirnya aku pujuklah mak aku buat telur 1/2 masak..
Mak aku kata leceh & x sesuai nk mkan tengah malam ni...
Akhirnya mak aku pilih telur jugakkkk
Tapi mak aku buat Kastad Telur...

Sedapppppp.....
Slrupppp....smoot jerk
Macam taufu fa pun ada..tapi bukan manis yer..
Tapi versi masin-masin sikit & pedas....
Makan ngan kicap cair & lada hitam serbuk

Mak aku kata resipi ni mak aku cedok dari Rancangan masakan  "Simple Food Made Korean" chanel 703
Mmmm..
Mak aku pernah la masak beberapa jenis masakan Korea yang simple macam Nasi Goreng Kimci....Sup Kimci...

Mmm..kalau kakak aku ...time balik KL klu kuar ngan kawan-kawan dia selalu gi makan kat "Dubu-Dubu"
Hee..selalunya kakak akan beli juga tapau untuk aku...
Yang selalu kakak beli apa nama ntah...kakak kata  rice cake ...aku pun tak tau nama..
Yang macam kuey teow yong taufu tu..dalam sos merah yang pedang giler..
Aku suka..kakak suka..
Mak aku kata x lalu nak makan..hahaha

KASTAD TELUR- 1 mangkuk
1 biji telur ayam
1 cawan air
sikit garam
sikit lada hitam
kicap cair
daun sup & daun bawang
1 kor udang -belah 2(jika ada)

1. Pecahkan telur & kacau.
2. Campur air,garam & sikit lada sulah.
3. Tuang dalam mangkuk tahan panas
4. Kukus selama 10 minit.
5. Angkat & tabur daun sup + daun bawang .
6. Tuang skit kicap cair & lada hitam serbuk


* Jika guna udang ...kukus dulu selama 5 minit baru  letakkan udang atasnya supaya udang x tenggelam.tambah masa mengukus hingga udang masak

* Jangan kukus terlalu lama...
  Jika kukus lama telur akan berongga ...tidak berkrim & airnya akan terpisah dari telur.

 

CUCUR JAWA..KUIH CUCUR


Cucur Jawa...
Itu yang mak aku bagitau...
Mak aku kata ada orang panggil kuih cucur..
aik....kuih tu bukan cucur ke...
cucur tu bukan kuih ke...

Jap nak tengok kamus dewan...
Hmmm malas pula nak bangun amik kamus dewan tu...heee
........
Yer..tau aku dah lama x update...
Heee...
Aku tau kak tentu tunggu aku...heee
Close up skit.....


Kalau dah koyakan kuih tu camni rupa dia
Ada macam kuih apam aku rasa..
versi goreng kor..
Tapi mak aku kata xde kaitan...
Heeeeee

RESIPI CUCUR JAWA:

1cawan tepung beras
1cawan tepung gandum
1/2 cawan gula perang
1/2 caran gula putih
1 1/4 cawan air suam
sikit garam
minyak masak

1. Campur dua2 tepung dan gaul dengan garam dan dua2 jenis gula.
2. Bancuh dengan air suam sikit demi sikit hingga sebati
3. Biarkan semalaman atau beberapa jam supaya kembang
4.Panaskan 1/2 cawan minyak hingga panas dalam kuali yang dalam
5. Perlahankan api bila minyak sudah panas.
Tuang sesenduk adunan & ia akan membentuk seperti ropol sekeliling kuih,
Biar garing & terbalikkan.Toskan minyak & siap...