Thursday 7 April 2016

CUCUR JAWA..KUIH CUCUR


Cucur Jawa...
Itu yang mak aku bagitau...
Mak aku kata ada orang panggil kuih cucur..
aik....kuih tu bukan cucur ke...
cucur tu bukan kuih ke...

Jap nak tengok kamus dewan...
Hmmm malas pula nak bangun amik kamus dewan tu...heee
........
Yer..tau aku dah lama x update...
Heee...
Aku tau kak tentu tunggu aku...heee
Close up skit.....


Kalau dah koyakan kuih tu camni rupa dia
Ada macam kuih apam aku rasa..
versi goreng kor..
Tapi mak aku kata xde kaitan...
Heeeeee

RESIPI CUCUR JAWA:

1cawan tepung beras
1cawan tepung gandum
1/2 cawan gula perang
1/2 caran gula putih
1 1/4 cawan air suam
sikit garam
minyak masak

1. Campur dua2 tepung dan gaul dengan garam dan dua2 jenis gula.
2. Bancuh dengan air suam sikit demi sikit hingga sebati
3. Biarkan semalaman atau beberapa jam supaya kembang
4.Panaskan 1/2 cawan minyak hingga panas dalam kuali yang dalam
5. Perlahankan api bila minyak sudah panas.
Tuang sesenduk adunan & ia akan membentuk seperti ropol sekeliling kuih,
Biar garing & terbalikkan.Toskan minyak & siap...

No comments:

Post a Comment