Sunday 15 April 2018

SENJA DI KUALA LUMPUR

Senja di Kuala Lumpur...
Ketika menantikan laungan Azan Maghrib...
Saat aku berdiri dijendela..
Memandang ke arah Kaki Langit.....
Saat bumi sedang berputar
Mentari merah berayun- ayun di ufuk barat...
Cahaya merah menyala- nyala..
Memanah langit bagaikan disinari kilauan emas..
Melagirkan panorama yang sukar untuk diceritakan..
Namun sangat asyik untuk dinkkmati...

Heer...sesekali idea dan ilham datang untuk bersajak...
Hmmm...sajak ke camtu..?
Sajak la tu kalau main belasah jer...
Kalau rima akhir ab..ab...itu pantun..
Kalau rima akhir aa...aa itu syair..
Ni rima akhir ab...cd...
Kira sajak la tu..
Kan belajar KOMSAS...
Ala kalau ko dak2 Sains pun ..
Sebelu. ni belajar KOMSAS jugak kan...


Senja dari jendela rumahku...
Dalam berapa saat panorama matahari berubah..
Dari tergantung di langit...
Semakin tenggelm sedikit demi sedikit...
Patutlah ramainorang sanggup membayar bukan sedikit hanya untuk menyaksikan sunset...
Tapi Alhamdulillah....kerana walau hanya dijendela rumah kecilku...
Kami semua dapat menikmati sunset yang indah ini tanpa perlu ke gunu g atau ke pantai..
Hahahaha...memang la..
Duduk kat mana pun tetap boleh tengok sunset..
Antara cantik dengan tidak jer view nya kan...
Eh...tapi jangan x tahu..
Tak semua orang dapat menikmati sunset ni ..
Dah kalau rumah dilindungi mall ke..
Dilindungi bangunan tinggi...
Tak nampak la sunset kan...


Dalam masa beberapa saat lagi matahari akan tenggelam sepenuhnya...
Cahaya merah diwaktu senja bagaikan lukisan..
Asyik pula aku memerhati...
Burung2  sudah tiada lagi yang berterbangan.
Mungkin sudah sampai ke sarang mereka..
Yang kedengaran hanya bunyi..
Mungkin mereka sedang berebut dahan untuk tidur...




Sekelip mata...
Matahari hilang dikaki langit..
Berakhirlah siang...bermulah malam..
Berakhirlah 28 Rejab 1438H
Semakin menghampiri Sya'ban...
Bererti sebulan lagi Ramadhan akan tiba..
Rindunya pada Ramadhan....
Semoga Allah memberi kesempatan untuk kita semua bertemu Ramadhan..
Alahuakbar...Allah....huakbar..!!!
Alamak dah azan...
Cepat tutup tingkap la...!!!!!
Mak aku dah jerit...
Haaa.....itulah antara peristiwa dan panorama dijendela rumahku
Leka melihat matahari terbenam ..
Mak aku kata waktu senja banyak syaitan berkeliaran...
Kalau kat kampung dolu2...
Mak aku kata waktu senja xse sesapa berani duduk luar rumah..
Semua akan masuk dalam rumah..tutup pintu dan tingkap..
Sebab takut kena sorok ngan hantu..
Tapi sekarang...mak aku cakap ramai orang buat x kisah jer waktu senja ..
Eh...mana ada..aku ada dalam rumah ni kan...
Heeeee....
Walaupun aku anak Kuala Lumpur tapi kawan2 aku kata aku macam budak kampung..
Ah...biar arr....aku bukan kacau orang..!!
Yang penting kat umah aku dapat tengok sunset..
Mak aku kata Senja di Kuala Lumpur ni ada lagunya...
Mak aku cakap lagu tu best...
Tapi aku x pernah dengar pun...
Jap nak cari kat Youtube...
Ok dah jumpa....lagu tu
SENJA DI KUALA LUMPUR.

Betul la....
Lagu tu menarik...happening...
Suara penyanyi tu pun memang power..
Suara jantan ...hahahha...
Tengok namanya Broery Marantika
Ada lagi ker penyanyi tu..?
Mmm..mak aku cakap itu artis dari Indonesia..
Tapi dah meninggal dah....
Penyanyi ni pernah berlakon bersama Sharifah Aini..
Yang nyanyinlagu ..SEIRING DAN SEJALAN...
Oooo.....ni ker panyanyi yang nyanyi lagu tu...


2 comments:

  1. Salam... Amboi...kemain dia merenung keluar jendela.. berbahasa poetic cik oii..
    Tu dengar lagu alley cats..sure merenung dijendela ..


    Hahah

    Salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..
      Hihihi...kadang ada jer idea..
      Kadang cikgu suruh karang pantun pun xde idea
      Haaa...kita tau Allycats yang rambut afro selalu cakap TIMER KASSIHHHH...!!!
      heee....tapi kiter x tau sangat lagu dia...

      Delete