Friday, 14 October 2016

KHASIAT AIR RENDAMAN BIJI KURMA

Air Rendaman Biji Kurma
Bukan buah kurma
Tapi bijinya sahaja...
Achik yg suruh buat air ni
Untuk pulihkan tenaga...
Macam orang baru baik demam or baru baik dari sakit...
Macam mak aku hari tu...

Sebab yang direndam tu cuma bijinya...
Airnya nampak jernih...
Tapi sangat berkhasiat...
Ni citer dah lebih sebulan..
Mak aku kena migraine teruk...
X boleh bangun...
X boleh nak makan..
X boleh nak tidur..
Mak aku kata sakit kepala macam ada benda sedang gigit kepala..
Huh..ngeri do!!

Dalam masa 3hari ...
2x mak aku gi klinik...
Kali pertama aku ikut..
Doktor  bagi ubat suruh mak aku makan..
Tapi mak aku kata xde effect langsung..
3 hari pastu mak aku gi klinik lagi..
Kali ni gi klinik lain plak..
Tapi aku x ikut...sebab sekolah
Mak aku bagitau..doktor tu Islamik skit
Doktor tu pegang kepala mak aku sambil baca ayat Qur'an
Doktor tu kata mak aku dah "termakan" sesuatu yang kotor...
Pastu ubat yang doktor bagi pun bukan ubat migrain...
Tapi yang pelik tu..semua ubat untuk "keracunan makanan"
Lagi hairan...tengahari tu mak aku amik aku kat sekolah dah boleh senyum..
Mak aku kata sakit kepala dah baik lepas balik klinik...
Yang ajaibnya..mak aku kata belum sempat makan ubat dah baik...
Huh...memang kepelikan la..
Sebab hampir seminggu mak aku tidur jer sebab sakit kepala...tetiba dah baik
Bila tanya mak aku...apa kaitan keracunan makanan dengan sakit kepala...
Mmm...mak aku kata lupa nak tanya doktor tu..
Apapun...Alhamdulillah mak aku dah sihat..

Cuma sebab dah seminggu sakit ..mak aku kata badan rasa lemah..
Tu swbab Achik suruh minum air rendam biji kurma supaya dapat pulihkan tenaga. .
Yang ni pun pelik juga..
Sebab mak aku kata lepas minum memang rasa lagi sihat...padahal biji kurma jer..
Sebab tu aku tulis & simpan entru ni..
Apapun syukur Alhamdulillah..

AIR RENDAMAN BIJI KURMA
7 biji kurma-amik biji sahaja
1 gelas air suam

1. Masukkan biji kurma dalam gelas & tuang air suam..
2. Biarkan bertutup semalaman..
3. Keesokannya baru minum..


No comments:

Post a Comment