Sunday, 16 October 2016

NASI AMBENG

NASI AMBENG
Lunch hari ni makan ala Javanies..
Hihihi...
Dah selalu pun makan Nasi Ambeng ni
Tapi dah lama juga x dapat makan
Bukan senang nak dapat
Sebab bukan ada jual tiap-tiap hari..
Dolu selalu beli kat Pasar Tani
Tapi dah lama x gi Pasar Tani tu..
Sebab Pasar Tani tu hanya hari Sabtu..
Kena gi awal...
Sekarang ni Sabtu jer jadual mak aku penus..
Semalam Sabtu..
Tapi semalam gi kenduri kahwin kat Batu Cave...
Hari ni puas hati dapat makan Nasi Ambeng yang mak aku masak


 Nasi Ambeng ni mak aku yang selalu beli dolu..
Mak aku yang citer pasal Nasi Ambeng ni kat aku..

AKU DAH PERNAH TULIS PASAL NASI AMBENG NI KAT SINI....

Hidangan fofuler masyarakat Jawa untuk kenduri kesyukuran..
Sebab nak juga berkat walaupun x buat kenduri..
Mak aku hantarkan sebungkus kepada jiran sebelah rumah...
Siap bungkus daun pisang..!!

Kata mak aku lagi biasanya dihidangkan beralas dalam dulang bulat yang besar untuk dikongsi beberapa orang
Orang Jawa & orang Johor lagi arif..
Kami bukan orang Jawa...bukan juga orang Johor
Tapi peminat Nasi Ambeng..
Heeee


Sebab nak feel keJavarian tu juga..
Mak aku surve dalam Nyiru do....
Alas daun pisang....
Makan kongsi berdua dengan mak aku dalam satu nyiru ..
Huh...
Memang feeling pakai kebaya kain batik sanggul besar dengan bunga-bunga melur putih berjuntai panjang-panjang kat sanggul...
Haaa...dahsat kannn aku nyer imaginasi...
Belum pukul 12 tengahari mak aku dah siap masak...
Terus makan..
Kira branch la...
Breakfast +Lunch
Kenyang gilerrr
Jangan x tau...
Dari tengahari sampai petang dah 3x aku makan..
Tapi dah xde la letak dalam nyiru lagi..
Boh lam pinggan jer...

Berbaloi la kan...
Tengok mak aku siapkan Nasi Ambeng ni...

NASI AMBENG..mak aku
1. Nasi Putih
   - 2 cawan beras ditanak  bersama 2 cawan air hingga masak

2. Serondeng Kelapa
   -tengok entri semalam
Serondeng ni kira "wajib" la...tu kata mak aku..


3. Mee Goreng .
-1pkt mee-basuh
-2 tauhu goreng
-Sikit sawi & kobis
- 2 sudu kicap manis
-3 sudu minyak
Sikit garam
Bahan blend:
2 cili merah
1 bawang besar

i- Panas minyak & tumis bhn blend hingga garing
ii- Masukkan sikit air ,garam & mee
iii-Masukkan tauhu & sayur
iv- Tambah kicap & sesuaikan rasa


Mee Goreng ni kata mak aku just buat mee "bodoh" jer sebab nanti nak makan ngan nasi tu

4. Sambal Goreng
     Sayur tapi x tau naper mak aku kata ni Sambal Goreng
Yang ni "wajib" juga dalam Nasi Ambeng..

    Sambal Goreng
1 keping besar tempe- dadu & goreng
2 keping tauhu - dadu & goreng
10 batang kacang buncis/kacang panjang
5 cili padi /2 cili merah hiris
1 genggam suhun-rendam air
3 bawang merah
2 bawang putih
Sikit kicap
Minyak masak
Garam
Kata mak aku ni versi sempoi..
Kalau versi Jawa lagi sedap ada hati pedal udang bagai...
Mmmm...aku x suka hati pedal bagai
Tempe tauhu ni mak aku kata wajib dalam sambal goreng ni...x kira suka ke x suka..hahaha

i. Panaskan sikit minyak & tumis bawang putih & bawang merah
ii. Masukkan kacang buncis & suhun..
iii. Masukkan pula tauhu tempe yang sudah digoreng & & sikit air supaya suhun masak.
iv. Masukkan garam & sikit kicap & siap

5. Ayam Goreng
6. Ikan masin
7. Urap/Kluban(x buat)

Dah siap semua bolehlah hidang..
Nak feel...hidang dalam nyiru alas daun pisang..
Bau daun pisang tu buat lagi sedap

Makan berkongsi dalam 1 bekas..huh...
Lepas makan mak aku gi beli ayam lagi sebab ayam tu ada 3 ketul jer..
Dah habis..
1 mak aku makan
1 aku makan
1 hantar sebungkus nasi ambeng ni kat jiran sebelah rumah..xper jiran aku ni bujang...seketul cukup..heeee
Petang mak aku goreng lagi 3 ketul ayam..
Aku alang la makan sampai malam...
Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment