Sunday 24 August 2014

ASAM PEDAS AYAM DENGAN BELIMBING BULUH.....




Agaknya musim Belimbing Buluh sedang melanda rumah ku...hahahaa
Macam la ada pokok...heeee
Ye la...hari Rabu dah Masak Lemak Cili Api Ayam Dengan Belimbing Buluh...
Hari Jumaat plak Masak Asam Pedas Ayam...pun Dengan Belimbing Buluh....hmmmm
 Mak aku la yang suka sangan Belimbing Buluh ni....
Siap pesan...kalau sesiapa yang tercedok belimbing buluh ni & xnak makan...jangan sesekali membuangnya...
Kena bubuh dalam pinggan mak aku...
Syyy...aku dah terbuang beberapa biji masa mak aku belum keluarkan arahan tu...heeeee...harap mak aku x jumpa la dalam bakul sampah kat dapur tu..hehehehe

Hari Jumaat mak aku x puasa sebab kata mak aku ada jemputan jamuan raya...
Tapi jemputan tu untuk mak aku jew..Aku ngan abang x termasuk pun..huhuhuhu
Makanya kena la mak aku masak untuk kitorang....
Mengikut sejarah..itulah punca terjadinya Asam Pedas Ayam Dengan Belimbing Buluh ni.....
Hahahahaha...sejarah la sangat...
Eh , betul la.....Sejarah adalah peristiwa yang benar-benar berlaku...!!!
Itu penjelasan dari mak aku bila aku tanya sejarah tu apa?
Aku tanya bukan pasal Asam Pedas Ayam ni..tapi aku tanya sebab mak aku tu kan suka dengan Radio Klasik..Kalau lepas Berita pukul 7 pagi..pukul 5 petang ke mesti ada "Hari Ini Dalam Sejarah" & mak aku suka mendengarnya..
Hoooo..boleh jadi gaduh ooo kalau masa berita tu aku atau abang atau kakak tukar siaran Era ke Hot FM ke...kalau tukar Sinar FM ..mak aku x marah sangat...
Apa benda la yang aku melalut nih..heeee
Mak aku kata masak lauk Asam Pedas ni sebab esok abang dah nak balik kampung..Walupun abang masih MC lagi sampai bulan September,tapi  abang nak balik kampung sebab nak hantar MC kat tempat kerja dia.
Abang memang suka sangat lauk Asam Pedas Ayam..
Ala...abang tu kalau ayam semua dia suka....

ASAM PEDAS AYAM DENGAN BELIMBING  BULUH
6 ketul ayam -potong besar-besar
Bahan lain:
 Haaaa ni la bahan-bahannya...tapi jangan guna semuanya...
20 cili kering
1 kunyit segar
sikit lengkuas
5 bawang putih-bawang putih tu nampak hitam sebab  mak aku kata itu adalah bawang putih salai dari India
1 bawang besar
sikit belacan
Buah Belimbing Buluh..ni jangan lupa sebab kalua lupa lauk ni hanya akan jadi Asam Pedas Ayam
asam keping - boleh juga asam jawa
garam,sikit gula & minya- memang xde dalam gambar tu
Cili padi tu plak sajer je tersesat....x guna pun

 
Opssss...ada dua bahan lagi tertinggal keretapi....hehehee
Daun kesum & serai..

Cara Nak Masak Asam Pedas..mak aku nyer  style la..

1. Rebus dulu cili kering.
2. Blend cili kering dengan belacan,bawang besar,bawang putih,lengkuas & kunyit.Blend sampai halus
3. Panaskan agak2 la 1/2 cawan minyak & tumis bahan yang dah blend sampai garing dan naik minyak
4. Masukkan ayam & biar sampai 1/2 masak.Masukkan juga serai ketuk
5. Masukkan air asam jawa cair @ 2 keping asam keping,belimbing buluh,garam,sikit gula..Kalau x guna air asam jawa..Masukkan air agak2 tenggelam ayam tu.
6. Biar mendidih hingga ayam empuk & belimbing lembut .
7. Sebelum angkat baru masukkan daun kesum supaya timbul bau asam pedas tu...

**** Pesan mak aku,walaupun guna belimbing  buluh yang memang masam tapi mak aku tetap guna asam keping kerana belimbing tu x dibelah-belah..Belimbing tu x masam sangat sbb dimasukkan sebiji-sebiji & masak sampai betu-betul lembut...



No comments:

Post a Comment