Monday, 11 November 2013

APOM LENGGANG...BEKAL DI HARI ISNIN....

Bekal aku ngan kakak untuk hari pertama minggu terakhir persekolahan untuk tahun ini.....Hahaha...pening kepala nak faham....Hari ni Isnin....kira hari pertama sekolah dalam minggu ni....Tapi minggu ni juga adalah minggu terakhir untuk bersekolah dalam tahun 2013....huhuhu...Tahun depan plak tahun terakhir aku di sekolah  rendah..Pastu akan melangkah ke sekolah menengah plaks...Panjang plak aku menceceh...Menceceh tu kiranya macam banayak pot pet..pot pet la....heee
Ni la bekal kakak untuk hari ni...Walaupun hari ni kakak xde axam,tapi kakak rajin juga gi sekolah..Kakak kata cikgu dia nak buat tusyen untuk subjek hari Rabu & Khamis ni....
Ni plak tupperware aku nyer bekal..Mak aku kata ni namanya "Apom Lenggang"....Masa mak aku tengah masak..memang bau dia wangi sangat...harum je pepagi tadi bau kuih apom ni,,Kena plak masa mak aku tengah masak pagi tadi memang hujan tengah lebat....buat perut aku lapar jew....
Mak aku bangun awal tiap2 hari...Pagi tadi pun..pukul 6.15 pagi semua bekal aku ngan kakak dah siap...Mak aku kata kena gi sekolah awal sikit hari ni sebab hari hujan..Nanti takut jem....

Oppps..jap nak minta resipi kat mak aku....

APOM LENGGANG
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
sikit garam
1 camt yis mauripan. 
1 1/2 cawan air
1 cawan santan pekat
1 biji telur

1. Campur je semua bahan kecuali santan & telur...Bahan lain lebur je iaitu tepung beras,tepung gandum,garam,gula,yis mauripan & air.Kacau rata-rata & masuk dalam bekas bertutup..Yang ni mak aku dah bancuh siap2 malam tadi sebelum tidur...Santan & telur masukkan masa pagi tadi..X leh masuk awal sbb takut santan tu masam nanti sbb nak peram satu malam...Yang atas ni mak aku kata dia dah campur santan & telur sebab dah nak goreng ..
2. Panaskan nonstick pan....Tuang 1 senduk kecik adunan apom tu...Mak aku kata kalau dulu2 orang guna kuali biasa je..tapi sekarang dah ada non stik pan..Mak aku guna pan yang selalu mak aku guna untuk buat pancake....apinya mesti kecik je...
3. Tutup pan tu....nanti apom tu akan mengering & jadi lubang2 cam ni..Macam rupa kuih serabai pun ada...tapi serabai lemak je..Yang ni lemak & manis...
4. Bila dah nampak garing tepi dia...boleh la angkat..xyah nak terbalikkan..Masak sebelah jew....Masa masih panas lipat sikit tepi dia cam ni..
5. Lipat plak tepi satu lagi jadi macam ni....
6. Dah siap....Mak aku pesan...kena lipat masa masih panas...baru dia lekat cantik.. Kalau lipat masa dah sejuk nanti lipatan akan  terbuka..
7. Mak aku kata...nak gulung pun boleh juga.....

8. Kalau gulung...camni la jadinya....@ pun gulung kemas2 macam buat kuih ketayap...

Ni yang dah siap....Hahaha..yang hitam tu..mak aku nyer..mak aku kata dia suka garing sebab rangup tepi-tepi dia....Aku rasa macam baru pertama kali makan... tapi mak aku kata,dah banyak kali aku makan....aku je x persan...Masa balik kampung pun mak aku kata dia pernah beli kat Pekan Sabtu..Pastu kat umah pun mak aku pernah buiat...cuma aku je yang x amik tau...tau makan jew..
Tapi hari ni aku dah amik tau kan....hehehehe



4 comments:

  1. Mmg sedap apom ni kan.. tq 4 receipe ni tau!

    ReplyDelete
  2. salam sis..ape maksud 1 camt ?yg untuk yis mauripan tu...

    ReplyDelete