Saturday, 25 April 2015

HOMEMADE CAPATI....


Homemade capati....
Sarapan 2 bulan yang lepas...
Hahaha...
Dah aku jumpa dalam folder..
Aku belasah je la gambar ni masuk entri...
Banyak sangat gambar dalam folder...
x sempat aku nak update...
Hari ni baru free sikit.....
Hari sekolah...penuh je sampai petang..
Malam nak buat homework...
Kadang-kadang aku terlena atas buku je sampai pagi..
Hahaha...sib baik nuku aku xde peta...heee

Capati ni memang mak aku yang buat....
Mak aku suka makan capati...
Aku pun suka juga...
Tapi aku lagi suka roti canai....
Haaa...roti canai mak aku aku kata xtau nak tebar macam mamak...
Kalau nenek...mak aku kata nenek pandai buat roti canai tapi x la tebar macam mamak..
Mak aku kata nenek buat dia tarik tepung tu kat bontot talam atau dulang yang besar..
Hmmm....aku x boleh nak bayang lagi ni sebab belum pernah tengok nenek buat..
Nanti balik kampung nak suruh nenek buat lah..!!!!

Capati ni makan cicah ngan sambal tumis ikan bilis jew....
Kalau kat kedai mamak cicah ngan kari dal..
Tapi mak aku kata masa ni malas nak masak kari...
Sambal tu pun sambal frozen...
Kat uma aku ni memang selalu ada stok sambal frozen...
Mak aku masak banyak-banyak pastu bubuh dalam beberapa bungkus plasti & frozenkan..
Kata mak aku senang kalau nak cicah lempeng ke...nak cicah roti canai ke apa ke...

Kata mak kau lagi capati ni x la cantik macam orang punjabi atau anak mami tanjung yang buat...
Aik....apa plaks kaitannya...
Hmmm...kata mak aku capati ni makanan orang punjabi & anak mami tanjung pandai masak capati yang sedap...
Sebab mak aku bukan anak mami & bukan punjabi....bukan juga mamak...
Makanya mak aku kata capati ni seadanya sahaja..
Tapi .....aku makan...rasa sedap macam kat kedai juga...!!!
Heee...ayat amik hati mak aku...
Tapi betul la...
Rasa dia sama je....tapi sambal tu lagi sedap smbal mak aku dari sambal mamak yang selalu aku makan tu....
Betul ni...serious ni...!!!!!
Heeeee

HOMEMADE CAPATI...mak aku
2cawan tepung atta
air suam secukupnya
1 sudu marjerin

1. Ni tepung capati...mak aku kata namya tepung atta...ada tulis kat situ....


2. Uli tepung dengan sedikit marjerin & air suam secukupnya hingga jadi dough macam ni...Bulat-bulatkan jadi 4 ketul...


3. Canai & gelek bebola tepung tadi sambil taburkan tepung atta supaya tidak melekat...
Hahaha...masa ni aku nampak tangan mak aku dah macam tangan horang harap hhuli tepung la..


4. Pastu panaskan kuali tanpa minyak & masaklah capati ni sambil dibalik-balikkan supaya masak kedua-dua belahnya...

5. Buat sama macam tu sampai selesai....


6. makan ngan sambal tumis atau kari.....



No comments:

Post a Comment