Tuesday 28 April 2015

SPAGETTI SARDIN....BEKAL HARI INI

Apa plak yang mak aku nak buat ni...??
Hmm..nampaknya macam tau jew....
Sebab barang-barang ni dah familiar sangat dah....
Heeee..
Jom lah skodeng tengok mak aku nak buat apa tuh...


1. Mula-mula kupas 1 labu bawang besar & 5 ulas bawang putih & cincang halus


2. Sementara itu didihkan air dalam periuk & masukkan spagetti & biar beberapa minit hingga lembut..Tapi jangan sampai terlalu lembut nanti x sedap..Agak-agak dalam 5-7 minit sahaja.



3. Sambil menunggu spagetti lembut, panaskan 3 sudu minyak zaitun  & tumiskan bawang-bawang tadi hingga harum


4. Tuangkan 1 tin sardin termasuk ikan dan sosnya...


5. Lenyek-lenyekkan sardin tu & masukkan juga 1 sudu teh garam & kacau


6. Kaut spagetti dari dalam periuk rebus & terus masukkan dalam sardin yang dah ditumis..xpe jangan risau ada air-air yang ikut masuk dalam tu...ok jer....


7. Gaulkan hingga rata & bercampur rata dengan bahan sardin tadi....Bila dah bergaul rata terus tutup api sebab sapagetti & sardin tu dah masak..



8. Racik atau cincang dan sup ...



9. TAburkan daun sup dalam spagetti yang dah siap masak & gaul rata..


10. Dah siap.....sedia untuk sarapan,bekal......lunch @ dinner...

Stok spagetti & pasta-pasta serta sardin ni memang sentiasa ada kat kabinet dapur rumah aku.
Ayat standard mak aku ialah...senang kalau ada orang sesat ke...sedara sesat datang ke...kawan datang ke...memang akan dimasakkan spagetti sardin atau pasta sardin lah...

Haaaa...kalo ada sesapa yang teringin nak makan spagetti ni...buat-buatlah sesat kat umah aku...
Sah memang ni la akan dihidangkan dengan teh O panas....hahahaha

Tapi yang ni mak aku masak untuk sarapan pagi tadi & buat bekal gi sekolah hari ni...
Dah lama tak masuk entri bekal ke sekolah.....
Tahun ni aku banyak bawa bekal roti.....roti krim...bun &  nasi goreng sahaja....so..xkan nak bubuh gambar roti je...cam  x best je kan....
Kadang-kadang aku bawa biskut chipsmore...biskut coklat camtu jer..
Mak aku pun kata  dah x exited dah nak masak pagi-pagi..
Dolu masa abang ngan kakak sekolah lagi....memang kitorang semua WAJIB kena bawa bekal yang mak aku masak...
Hahahahaha.....

 Yang ni dinner malam tadi....
Haaa...jangan buat muka pelek plaks....

Bezanya malam tadi mak aku masak pasta Angel Hair.....lagi halus la...
Pagi tadi guna pasta vermicelli....
Tapi aku rasa macam Angel Hair yang malam tadi lagi sedap plaks...
Heeee....










No comments:

Post a Comment