Tuesday, 27 February 2018

CREAM CREAKER vs BUBUR KACANG

Bubur Kacang..
Kenapa kalau bubur ke  pengat ke..
Mak2 mesti letak daun pandan kat tepi
Dah macam Teh O Ais Ikat Tepi lak...
Hahaha....


Bubur Kacang Hijau...
Selalu mak aku buat bubur kacang hijau
letak kacang ketupat
Tapi yang ni xde pun


Tapi aku x kisah pun
Sebab Bubur Kacang bukan favourite aku..
Kalau nak makan aku sesudu camtu jer
Aku pun x tahu naper aku x minat Bubur Kacang
Bukan x sedap
Tapi aku lagi suka Bubur Pulut Hitam...
Mmmm...tapi mak aku jarang masak Bubur Pulut Hitam
Kalau Bubur Kacang...
Memang selalu sangat la..
& selalunya mak aku akan masak dalam rice cooker la....
Sebab dah selalu tulis dah pasal bubir kacang ni aku c&p jer entri sebelum ni...hehehe
Bila selongkar ..mmmm...banyak.dah citer pasal bubur kacang...
termasuklah bunur kacang cream creaker ni

BUBUR KACANG CREAM CREAKER...
1cawan kacang hijau
5 cawan air
1 kotak santan
2 sudu gula melaka
Gula pasir secukup manis
sikit garam
2 helai pandan
1/2 cawan sagu-rendam hingga kembang
Biskut Cream Creaker

1. Rebus kacang hijau dengan air hingga kembang...Sebab takde presure cooker...guna je rice cooker.
2. Bila kacang suda lembut dan kembang masukkan sagu & santan..tambah air ikur pekat yang disukai.
3. Masukkan gula melaka,gula pasir,garam & daun pandan.
4. Biar mendidih hingga pekat.
5. Masukkan dalam mangkuk & patahkan biskut cream creaker...


Haaa....kalau mak aku nyer cara makan Bubur Kacang
Mesti patahkan Cream.Creaker
Aku x tahu apa ke sedap sangat nya makan Bubur Kacang ngan Cream Creaker
Tapi yang aku tahu setiap kali makan Bubur Kacang mak aku akan masukkan cream creaker


Tapi bila try sikit...
Mmm....sedap jugak la....



2 comments:

  1. Serius....Aunty suka sangat mkn bubuq kacang dgn kepingan cream kraker...tapi dah lama tak buat...kat kenduri selalu ada bubuq kacang tapi takde cream kraker...mmmm cuci mata jer la...sedapnyaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...janganlah SERIUS sangat aunty. hahaha...gurau jer
      Auntyy leh hang mak kiter..suka makan bubur

      Delete