Friday 9 February 2018

PISANG ABU GORENG vs SAMBAL KICAP

Pisang Abu Goreng
Bukan Abu yang menggireng pisang
Tapi pisang tu yang namnay Abu
Hahaha...nama orang dulu-dulu ker..?
Kalau sekarang mesti namanya Pisang  Remy ..Pisang Ady...Pisang Balqish..Pisang Diana..hahaha
Hmmmm...tapi mak aku cakap Pisang Abu tu bukan nama orang
Sebab ABU tu mak aku cakap selain daripada nam orang..
ABU juga maksudnya debu-debu sisa dibakar
Contohnya ABU ROKOK
ABU GUNUNG BERAPI
Mmmm


Pisang Goreng Cicah Sambal Kicap Cili Padi
Bukan untuk tea-time...
Tapi dinnef..
Hahaha...biar la pelik pun..
Dah mak makan waktu malam..
Makan jer lah
Sebab petang dah makan nasi
Malan replece makan Pisang Goreng la plak kan..


Mak aku cakap ni Pisang Abu juga
Kata mak aku ada orang panggil Pisang Nipah
Pakcik panggil Pisang Kepok
Yer ker..??
Pisang Goreng sedap makan cicah ngan Sambal Kicap Cili Padi
Tapi kalau makan cenggitu
Minum Teh O panas pun aku rasa dah cukup sedap...
Mak aku cakap kalau kat Kedah ada orang makan Pisang Goreng Cicah Gula..
Laaa....
Bukan ke pisang tu dah manis...
But...
Who care..??



 SAMBAL KICAP CILI PADI

1 cawan cili padi hijau
3 ulas bawang putih
1 sudu teh garam
1 cawan kicap manis
1/4 cawan cuka
4 sudu makan gula
3 sudu minyak untuk goreng


1.. Patah2kan cili padi supya bila goreng x meletup2
2.  Panaskan minyak hingga cukup panas
3. Goreng cili padi hingga kulitnya menjadi putih
4. Goreng juga bawang putih (biar  sebiji-sebiji ) hingga nampak masak
5. Tumbuk cili padi dan bawang putih yang sudah digoreng hingga lumat
6. Campurkan garam,gula,cuka dan kicap manis.
7. Kacau sebati dan siap dimakan bersama pisang goreng..tempe goreng..tauhu goreng @ soto

 *** Kalau banyak lebih mudah  jika diblend sahaja semua cili padi,gula,garam,cuka dan kicap manis hingga halus dan pekat.
TETAPI kalau nak buat dalam kuantiti sedikit elok ditumbuk
Untuk step by step yang lebih jelas dan tips nak buat sambal kicap ni boleh klick RESIPI SAMBAL KICAP CILI PADI kat sini...




Yang Pisang Goreng ngan Sambal Kicap tu
Baru 2 hari lepas nyer pic
Yang ni..pic dah beberapa minggu lepas
Tapi sebab tajuknya sama jer..
So...compile kan jerk
Senang...1x jalan....
Tapi berapa kali buat Pisang Goreng pun mak aku cakap mak aku tetap guna resipi yang sama..
Bukan la sukat tiap kali masak..
Tapi 1st time masak biasanya mak aku cakap elok sukat supaya senang nak tune
Bila dah selalu masak just agak2 inkut insting jerk..
Macam masak nasi la...
1st time masak kena sukat ukur airnya 2 ruas jari
Bila dah hari2 masak....xde nak amik ruler untuk ukur dah..
Hahahaha....


Better:
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 1/2 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula
2sudu minyak
1/4 sudu teh pewarna kuning telur

1. Campur semua bahan kedalam blender dan blend hingga creamy

Kalau 1st tima nak masak Pisang Goreng..
Voley lah tengok step by step
PISANG NANGKA GORENG kat sini...



Pisang Goreng sekarang ni dah mahal
Sebab Pisang pun dah mahal
Aku masih ingat lagi dulu masa masih tadika selalu gi beli Pisang Goreng kat pintu pagar kuaters ngan Abang Jidan
Beli 2 henggit jer untuk makan ngan mama
Sekarang tengok abang beli 5 henggit..
Aku makan ngan abang pun x kenyang..
Makbaku cakap orang yang jual pun terpaksa naikkan harga sebab pisang...tepung...minyak..gas semua dah mahal.
Tapi mak aku lak suka goreng sendiri pisangnya
Sebab mak aku kata selalu ti.e balik kalau beli Pisang Goreng tu dah sejuk...x rangup
Lagi2 kalau nak makan waktu malam camni..
Mana ada orang jual Pisang Goreng waktu malam..
Hahahaa...


Ni Pisang Abu yang beberapa minggu lepas ..
Fav mak akj kalau kulit pisang masih ada hijau..
Mak aku cakap lebih sedap walaupun kurang manis..


Ni Pisang Abu 2 hari lepas..
Masak Kuning..
Tapi mak aku cakap isinya kecik jer sebesar ibu jari jer...Kulitnya tebal..
Mak aku cakap mungkin pisang itu dituai sebelum cukup matang..
Mmm....sekarang ramainpetani dah x  boleh tunggu pisang tu matang sebab selalu berlaku kecurian..
Macamana aku tahu..??
Sebab pokok pisang Pakcik dah beberapa kali menjadi mangsa kecurian oleh pencuri..
Pakcik cakap bila dah agak pisang dipokok sudah boleh ditebang..
Bila tengok hanya tinggal Pokok Pisang Kosong tanpa buah....
Dah dikebas pencuri...
The lates one....rasanya cuti hari tu..
Achik citer Pakcik tunggu we all balik baru nak tebang Pisang Abu a.k.a Pisang Kepok kat belakang dapur rumah Pakcik..
Tapi beberapa hari sebelum we all balik...
Pokok Pisang dah tinggal Pokok...
Hmmmmm...
Begitulah ceritanya Pisang Abu..
Wassalamu....

2 comments:

  1. salam

    belah selatan dipanggil pisang nipah.

    sedap dibuat gorengan dan juga serawa.
    ie: goreng plain kasi caramelise then masak air gula Melaka/ nipah/ kabung letak pandan ... dan santan cair.. ..masukkan pisang tadi ... wooooohooo naik blood sugar.. tapi sedap..

    Arwah mak tanam pokok habis dicuri orang yang nak berniaga.../ nak buat sembahyanhg/ mat dadah.. nak duit..

    itulah kejadiannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu...ramai dah pencuri kan sis..
      Curi pic ok lagi la..
      Curik pisang..kasihan penanam2 pisang kan..Kalau dimakan binatang xper juga dikira sedah..kalau dicuri..mmmm malas nk sedekah kan...hehehe

      Delete