Thursday 22 February 2018

RENDANG AYAM TAK SEMPAT POSING

Rendang Ayam hari  Isnin
Tak sempat Posing
Sebab hari ni baru tengok folder pic....rupanya xde pic rendang ayam dalam mangkuk
Yang ada hanya dlam kuali..
Hahaha


Yang dalam pinggan ngan nasi ni pun pic hari Selasa..
Sehari kemudian...sampai rumah jer tengok kakak dah masak nasi..dah panaskan rendang
Mmm...makan jer lah...
Sebab mak aku masak hari Isnin..
Semua tengah cuti..
Abang off
Kakak cuti
Mak aku cuti
Aku pun cuti
Abang beli ayam besar
Mak aku cakap masak semua sekor ayam tu supaya boleh makan sampai malam
Tapi sudahnya hanya aku ngan mak aku yang lunch..
Sebab tu lah sampai hari Selasa ada lagi Rendang Ayam tu
Kakak hanya dinner
Abang pun
Tapi abang yang hantu ayam pun x makans sebab abang dah sarapan kat luar
Balik abang tidor
Petang abang gi swimming pool
Malam abang makan sikit jer,,
Hahaha abang aku diet ker



Cam biasa kat umah ni semua suka Rendang Ayam Cili Padi

RENDANG AYAM CILI API
1 ekor ayam besar - potong 16
2 asam keping
1 keping gula Melaka
2 sudu teh garam
1 daun kunyit (xde plak)
1 kotak santan
2 sudu kerisik
3 sudu minyak

Bahan Blend:
2 bawang besar
1 ketul besar kunyit
1 ketul lengkuas( besar ibu jari)
1 ketul halia( besar ibu jari)
3 batang serai
1 mangkuk cili api



1. Siapkan bahan blend..basuh dan potong
2. Blend sederhana lumat
3. Panas minyak
4. Tumis bahan blend hingga naik minyak
5. Masukkan ayam dan kacau
6. Masak hingga ayam ½ masak
7. Masukkan santan...
8. Bila hampir kering masukkan gula Melaka
9. Masuk pula asam keping yang dihiris halus
10. Masukkan kerisik dan garam...
     Kacau beberapa minit dan  perlahankan api
     supaya rendang naik minyak
11. Setelah tutup api baru taburkan daun kunyit


Bahan untuk blend


Bahan dah siap blend



Panaskan minyak dan tumis baham blend hingga agak kering


Masukkan ayam


Masak hingga ayam  agak- agak 1/2 masak


Masukkan santan



Bila sudah pekat masukkan kerisik,garam,gula melaka dan asam keping yang dihiris halus..masak hingga semuanya sebati


Sesuaikan rasanya dan masak hingga kering dan naik minyak...
Sepatutnya last step tu mesti tabur daun kunyit hiris halus..
Tapi abang lupa beli daun kunyit...



Ni stok Kerisik mak aku...
Tapi kerisik readymade...
Beli kat kedai...
Kalau rajin..mak aku buat sendiri kerisik...
Mak aku pernah ajar CARA BUATBKERISIK kat sini....

Sebab Kerisik yang beli tu agak kering ..
Mak aku cakap kena  tuangkan minyak.masak hingga tenggelam kerisik tu.
Kata mak aku kalau cedok kerisik tu jangan sampai habis minyaknya..
Sebabinyak tu mengawet kwrisik supaya tidak rosak.
Dolu2 ...kalau gi Pasar SB tu boleh nampak dan boleh belajar macam2..
Sebab kalau kat tempat kelapa tu..
Kat situ lah dorang goreng kelapa untuk buat kerisik..
Kat situ juga dorang masak santan buat minyak kelapa...tahi minyak dan kat situ juga dorang rebus cili untuk buat cili kisar.
Sekarang kalau gi situ dah x jumpa semua tu..
Yang ada hanya pokcik jual kelapa dan santan yang dari dulu sampai sekarang muka ketat..
Hahahaha...
10 tahun dolu ok la lagi pokcik tu x tua sangat..
Sekarang + 10 tahun dah umo pokcik...
Semoga Pokcik tu happy2 selalu & jangan muka ketat lagi yer..
Peace..!!!!




No comments:

Post a Comment