Sunday 4 February 2018

HIKING @ BUKIT BESI

Sabtu 3 February 2018...
Hiking @ Bukit Besi..
Huh lama dah aku nak hiking Bukit Besi ni..
Dah berkali2 aku minta kat mak aku untuk joint beberapa group sebelum ni tapi mak aku x benarkan .
Mak aku cakap hanya akan benarkan jika aktiviti tu bersama cikgu @ ada orang dewasa yang ikut serta..
Itupun kalau orang dewasa yang mak aku kenal..
Kalau hanyabakubyang kenal..tapi mak aku x kenal...jawapannya..NO.!!
Mmmm...makanya senang citer..memang dengar jer lah citer kan...huhuhu
Tapi....mak aku selalu cakap  jika perkara yang baik kita selalu  selalu sebut2..doa...usaha
Allah akan perkenankan....



Sebenarnya Program " Jom Sihat" tempat mak aku...
Mak aku cakap beberapa orang jer yang nak joint sebab biasa la weekend.
Ramai orang ada aktiviti sendiri
Aku tumpang sekaki...
Itupun sebab ada Nik Anis..
Haa...mak Nik Anis tu kawan mak aku juga joint..
So..hari tu Nik Anis ajak ..
Yess...!!
Lama dah aku x gi hiking...
Dolu dalam setahun berkali- kali
Sekarang setahun sekali belum tentu..
Kakak asalnya nak ikut juga..
Tapi last minute kakak cakap malas nak ikut sebab xde kawan.
Zaman abang ngan kakak masih sekolah memang mak aku selalu bawa kitorang gi camping.
Lepas pindah jer dari kuaters...duduk jer umah mak aku memang legaaaa sesangat...
Lagipun masa tu memang seronok outdoor dapat relieves tension..
Masa tu weekend memang outdoor sesaja sebab mak aku joint dengan beberapa orang kawan mak aku Dorang selalu ajak mak aku bawa familiy outdoor..
Tidur dalam khemah kat Sungai Rumput..Pantai Balok...Kuala Sungai Baru...Kaki Gunung Nuang
Huh best nya masa tu..
Mandi sungai...air terjun...
BBQ kat tepi laut..
Menarik pukat kat Pantai Balok..
Huh semua tu pengalaman manis zaman kanak2 aku sebab masa tu mak aku memang aktif outdoor..
Kt sekolah pun jika ada camp pengakap memang aku akan joint...
Lembah Pangsun..Dusun Eco Resort..Sungai Gading..Pulau Pangkor & banyak lagi tempat yang aku dah sertai.
Paling best bila sebab Cikgu Iswandi & Cikgu Meor tu jadi JU Pusat Kokurikulum KL.
Kalau ada aktiviti yang memerlukan pelajar perempuan selalunya aku akan dipilih cikgu Iswandi @ Cikgu Meor..
Paling manis bila aku terpilih sertai Kem Peringkat Kebangsaan kat Kelantan 2014.
Paling seronok pulak masa Pusat Kokurikulum KL bawa gi Pulau Tioman...
Paling menarik masa terpilih sertai Program DBKL..dorang bawa rasai pengalaman bagi makan dan bersama mandikan gajah di Kuala Gandah Pahang..
Alhamdulillah..!!
Banyak kenangam manis untuk dikenang..
Tapi itu doluuuu...hahaha
Sekarang..??
Sekarang mak aku pun dah x aktif macam dulu..
Sejak kakak dan abang dah habis sekolah..masing2 aktiviti sendiri..
Kadang2 jika ada program outdoor ..x kena ngan timing lak...cintohnya tahun lepas..time aku nak axam...mmm meang xleh joint la
Kat sekolah aku pun dah xde lagi dah aktiviti camping .
Bila tanya ...cikgu cakap dah susah nak buat sekarang sebab faktor bajet dan faktor keselamatan...
Mmm....mereput lah..
Stamina aku pun dah menurun..
Jogging sebulan sekalinpun dah payah
Untuk 2018 ni...aku nak kena aktif semula..
Latihan Rumah Sukan 2 minggu lepas cikgu dah pilih aku untuk wakili Rumah Purnama untuk 200m & relay 4x200m
Aku x tahu lah aku yang lari laju @ sebenarnya orang lain yang lambat..hahaha..
So...hiking Bukit Besi hari ni kira permulaan yang baik la untuk menguji stamina aku..
Hamzi dah bising aku asyik cancel jongging & badminton..heeee



Haaa...sambil2 mengenang kenangan lalu
Dah pun sampai stesen pertama..
Mak aku cakap leader untuk aktiviti ni ialah Pn Wong..
Haa....Pn Wong tu yang T-shirt kuning..specky & yang free hair tu..
Pn Wong tu cakap hiking Bukit Besi ni dah jadi weekly activity beliau sejak bertahun dah..
Pergh....patutlah beliau nampak aktif & awet muda...
Bapak ar aku x cayer bila Pn Wong tu cakap umurnya dah lebih 1/2 abad..
Huh..kalau tengok beliau daki bukit tu..
Kalah aku yang remaja ni..
Berdesup beliau jalan.
Sekejap - sekejap beliau didepan..
Sesekali beliau ke belakang untuk pastikan semua peserta selamat.
Sebabnya semua peserta  adalah 1st time nak kenal Bukit Besi ni..kecuali Pn Wong tu lah
Ini stesen pertama
Benti rehat sekejap sambil melihat view KL dari lereng Bukit Besi..
Cantiknya view kat sini..
Pn Wong kata kalau weekend ada juga orang berkhemah waktu malam kat situ .



Ini kat stesen mana pun aku dah x ingat .
Rasanya stesen 2 dah ni..
Hihihi aku pun dah x ingat
Sebab sambil hiking aku ngan Nik banyak sesi meluah perasaan jer


Dapat cium bau hutan...
Terapi untuk aku
Lama dah aku x cium bau tanah..
Bau hutan..
Owhhh.....leganya rasa dapat masuk hutan hari ni...


Jangan ingat KL xde hutan...
Haa...mak aku cakao tengah KL pun ada hutan sampan yang usianya beratus tahun..
Biar betul..??
Haa...mak aku cakao Hutan Simoan Bukit Nanas dekat erea KL Tower tu..
Huh...aku x tahu pun..!!
KL Tower aku tahu la kat Bukit Nanas
Itupun aku baru 2x jer
Tapi x tahu lak ada hutan simpan..
Mmm...cam best jer


Ada tempat yang rata jer..
Ada tempat yang memang curam


Ada tempat kena guna tali untuk naikndan turun sebab curam




Stesen ni la paling cantik..
Batu- batu cantik..
View pun cantik..
Aku nampak mak aku excited betul masa kat sini..
Siap bagi order suruh semua pandang atas..!!
Mak aku cakap ada sikit macam trek Gunung Kinabalu..
Hmmm...mak aku dah 2x daki Gunung Kinabalu..
Aku...?
Sabah pun aku belum sampai..
Huhuhu...mak aku cakap nanti dah cukup umur..
Mak aku akan benarkan aku daki Kinabalu..



Sebab view cantik..
Nak berposing la ngan Nik Anis
Tapi yang snap pic ni Nik Amir tu x cukup tinggi..
Jadiblah pic tu nampak langit jer..
Batu cantik bagai tu x nampak..
Hahahaa...


Takper lah...langit pun langit lah .
Hari ni cuaca sangat cantik..
Langit cerah biru terang tanpa awan..
Pn Wong kata kalau cuaca hujan..trek licin dan lecak..
Hari ni sangat bagus sebab cuaca memahami..
Hihihi



Cantik kannnnn......


Ni pun aku dah x ingat stesen mana..
Tak banyak pic aku
Sebab aku banyak snap jer..
Pic mak aku pun aku x snap sebab mak aku kat belakang jer..
Aku...?
Aku ngan Nik ikut jer Pn Wong guide


Stesen ni Pn Wong cakap dah hampir sampai puncak Bukit Besi..
Ada tempet bertuduh sekiranya hujan..
Ada hammock ..
Pn Wong kata lagi 5 minit nak sampai puncak
Berehat bebepa minit...
Sebelum meneruskan pe dakian ke puncak..
Tapi mak aku cakap mak aku nak stay kat sini jet..
Tak nak teruskan ke puncak sebab nak simpan energy untuk turun pulak..
Alamak...aku serba salah..
Takkan nak biar mak aku kat situ sengsorang..
Aku juga deside xnak teruskan ..sebab nak temankan mak aku..
Tapi mak aku suruh juga aku teruskan sebab Pn Wong kata lagi 5 minit jer..
Sib baik ada kakak ni lagi sorang pun nak stay situ..
Lega sikit aku..
Dapat la aku teruskan ke puncak dengan senang hati
 Kalu nak kira....trek nak sampai ke puncak x mencabar sangat nak banding ngan lepas ni..
Haaa...lepas ni Pn Wong kata lagi advanture..
Sebab Pn Wong nak bawa turun ikut trek lain plak...
Pn Wong kata nak lalu waterfall..
Waaa.....cam best nih..



Puncak Bukit Besi...
Penuh ngan besi la..
Hahahaha...
Besi pencawang daaaa...!!
Network coverage memang clear la kat sini..
Haaaa...
Ok...jom nak turun pulak...


Haaa...ni trek nak ke waterfall..
Rasanya sepanjang naik dan turun..
Trek ni la paling curam..
Memang curam..
Struggle nak turun..
Nasib baik Pn Wong memang expert
Macam pro guide


Haaa...ni la waterfall tu...
Hahaha...aku membayangkan boleh mandi bagai...kikiki
Pn Wong kata kalau musim hujan airnya banyak..
Mak aku cakap kat aku..
Sambil kita hiking...masuk hutan..
Sambil kita menghayati kebesaran Allah
Betapa Allah maha pengasih dan penyayang kepada makhluknya termasuk binatang
Di puncak bukit bukau gunung ganang Allah sediakan habitat untuk haiwan..makanan daru tumbuhan dan sumber minuman dari sungai dan mata air dicelah2 batu..
Yang x boleh blah..Pn Wong kata air yang dorang dok tadah tepi hi way dekat Sedaya Collage tu ..
Sini la punca mata airnya..
Tempat binatang kat hutan ni lalu lalang dan minum termasuklah BABI HUTAN..
Alamak..!!!


 Beberapa minit dekat matair tu ..
Pn Wong kata kita nak balik ikut trek yang lain pulak..
X lalu lagi dah tempat yang kena guna tali tadi sebab sangat curam nak naik..
Haaaa...semua pun x sanggup nak daki ikut situ..



 Semua dah mula rasa penat..
Tapi Pn Wong steady jer..
Huh...
Masa ni aku dah x jalan ngan Nik Anis lagi dah
Aku escot mak aku jer sebab mak aku dah pancit..
Kata dah 2x daki Kinabalu..
Camaner boleh pancit..
Hahaha..
Tapi apapun aku tetap bersama mak aku..
Kalau kena tinggal pun aku sanggup sama2 ngan mak aku dalam hutan nu..
Heeee...mana ada..
Semua pun pakat penat dan jalan dah makin slow.
Siapa yang sampai dulu kat stesen atas tu Pn Wong suruh tunggu situ
Nanti nak turun sama2..

Nasib baik juga ada abang ni menemani aku ngan mak aku
Bagi air...bagi tips hiking
Mak aku cakap abang tu namanya Adam
Student collage apa ntah mak aku cakap..
Abang tu cakap esok dia ada hiking kat Bukit Broga plak ngan group dia..
Waaa...kaki hiking rupanya..
Patut la dari tadi aku tengok abang tu steady x pancit langsung..
Dia boleh jalan sambil melompat macam tupai jer...berdesup hilang..
Berdesup datang balik...macam tupai..
Tadi masa jalan ngan Nik aku nagan Nik gossip2 gak pasal abang ni
Dah la handsome...atlet lak..
Pergh..
Tapi bila dah dekat...sepatah pun aku x berani nak tegur..
Hahahaha...
Aku segan nak tegur abang tu..sebab x kenal
Mak aku jer banyak berbual

Sambil jalan slow2 mak aku banyak mengingatkan aku supaya banyak bersyukur
Kata mak aku cuba kita kenangkan saudara mara Islam kita yang menjadi pelarian seperti Pelarian Rohingya yang terpaksa meredah hutan dan bukit dalam serba kedhaifan..
Tanpa makanan...dikejar musuh...
Yang tua x berdaya...yang mengandung...yang mendukung baby...yang sakit
Terpaksa melalui pelbagai kesukaran dan bertarung nyawa untuk meneruskan hidup..
Ya Allah...selamatkan lah mereka..
Saudara2 seagama kami itu..
Kami yang sekadar suka2 jer untuk hiking ninpun terasa penat dan letih
Apatah lagi mereka yang semangnya itulah realiti kehidupan seharian mereka..
Pastinya sangat perit..
Astaghfirullahala'zim...
Ampunkan lah segala dosa kami..
Peliharalah agama kami..
Negara kami..
Diperjalanan ini terasa sangat insaf


Nik Anis sudah di hadapan rupanya..
Sesekali Pn Wong kebelakang mastikan semua berada dalam keadaan ok..


Huh...Alhamdulillah..
Bila dah nampak view ni
Maknaknya dah x jauh perjalanan  nak turun...
Sebab ini stesen pertama kami berhenti masa naik tadi..
Masa kat sini..


Muka penat
Tapi banyak yang aku belajar hari ni.
Belajar erti kesyukuran...

**Sesetengah pic dari mak aku..
    Kredit untuk Group Rasmi mak aku..

2 comments: