Wednesday 7 February 2018

TELUR GABUS CHEESE

Telur Gabus Cheese..
Sedap makan sambil tengok TV
Rasa lemak masin..rangup krup-kru-krup
Mak aku yang bagitahu nama makanan ni Telur  Gabus
Aktiviti  Pagi Ahad
Aktiviti mak aku la
Bukan aktiviti aku..heee
Mak aku buat masa pagi..
Lepas b/fast..
B/fast mak aku masak Nasi Goreng Kambing
Lunch x masak
Sebab tengahari tu lunch kat luar...



 Dah lama mak aku x buat kerepek Telur Agbus ni
Rasanya tahun lepas xde pun mak aku buat
Aku dah semak kat post2 lepas..
Jumpa 1 jer pos pasal TELUR GABUS kat sini..
Itupun tahun 2015 lagi
HAhaha...lama giler dah
Tapi sedap dia tetap sama
Sedappppp....
Masa tengah tulis ni sebanarnya hanya tinggal sikit jer lagi Telur gabus ni
Yang lain dah habis ngap
Kakak la paling banyak makan..
Kakak tu kata x suka cheese
Tapi telur gabus Cheese ni suka plak kakak tu
Kakak tengah Sem Break lak
Memang makan je lah
Untung ar kakak,...
Selalu kuar KL
Tengok movei la...
Makan-makan la...
Aku x dapat kuar..
Mak aku cakap lepas dah habis sekolah baru aku boleh kuar ngan kawan-kawan..
Selagi sekolah,kalu nak kuar pun mak aku hantar..mak aku hambik..
Tak boleh nak gi sesuka sesuki cam kakak
Huhuhuhu..



Telur Agbus ni mak aku cakap makanan kudapan dari Indonesia
Mmmmm...patut ada cheese
Aku perati banyak maknan Indon  rich dengan cheese..
Bila tanya mak aku ...kenapa makanan Indon banyak guna cheese..?
Mak aku pun mula la kuar Teori Spekulasi..
Kata mak aku mungkin sebab Indonesi pernah dijajah Belanda
Maka makanan Indonesia ada pengaruh Belanda...
Mmmmm...Belanda ada cheese ke..?
Haaa...mak aku cakap negara Belanda a.k.a Holland memang kaya dengan hasil tenusu
Sebab negaranya berada dibawah paras laut dan sesuai untuk pertanian dan penternakan..
Sebab tu ada Bawang Holland yang kuning tu
Ada susu Dutch Lady..Susu Perempuan Belanda..hahahaha
Mmmm...bab ni aku malas nak debat ngan mak aku
Sebab aku xkan menang
Mak aku kalau pasal makanan...pasal Geo aku memang xleh lawan..
Agaknya mak aku ni dolu-dolu nak jadi Cikgu Geografi kot
Hahaha...
Mak ak cakap masa sekolah mak aku memang suka subjek Gografi dan Sejarah..
Oooooo... patut la..!!!


Tunggu mak aku nyer resipi lambat sangat...
Aku C&P jer kat post sebelum ni yang 2015 tu..
Hahaha...sebab mak aku cakap lebih kurang jer
Cuma hari ni nyer mak aku kata buat 2x ganda adunannya sebab TAMAK...
Hahahaha....


TELUR GABUS CHEESE
resep asalnya di sini..

Bahan:
200gr tepung sagu tani - tepung ubi kayu
100 gram keju parut - 1/2 ketul keju cheddar
2 butir telur
1sdt garam
2sdm margarin
lada bubuk secukupnya (resep asli ngga ada)..serbuk lada sulah
kaldu bubuk secukupnya (optional, resep asli ngga ada)- serbuk perasa -macam kiub ikan bilis la kot..
Minyak untuk merendam dan menggoreng

1.Capur semua bahan kecuali minyak dalam bekas...gaul rata
2. Pecahkan telur & uli hingga agak kental...jika terkeras tambah sikit telur..jika lembik tambah sikit tepung ubi

3. Masukkan minyak dalam kuali( jangan buka api dulu)..Minyaknya harus dingin ya ..bukan minyak panas...
Ambil secubit dough & gentelkan memanjang runcing.Masukkan dalam minyak tanpa membuka apinya..

4. Bila dah agak banyak..letak kuali atas dapur & hidupkan api yang kecil...Perlahan-lahan kuih ini akan mengembang & timbul dipermukaan minyak....
5.  Angkat & toskan atas kitchen towel.


Bahan nak buat Telur Gabus Cheese


Tepung Ubi..
Mak aku selalu simpan stok tepung ubi kat dapur
Mak aku cakap untuk buat Homemade Chickenball
Buat Kuih2  yang dikukus pun mak au cakap banyak campur tepung ubi..contohnyabKuih Lapis..Kuih Kawsi..Kuih Lompang...Kuih Talam
Bubur Gunting...& ni Telur Gabus Cheese


Cheese sekarang dah mahal..
Mak aku cakap kalau ada offer baru beli..
Tu pun bukan la murah
Cuma kurang sikit jer dari harga normal
Tak de lah selalu beli..
Kadang2 jer beli cheese


Tepung Ubi..cheese..marjerin..garam


Gaul ramas sampai jadi macam bread crumb
Pastu masukkan telur sebiji demi sebiji sambil diuli hingga cukup lembut.
Untuk yang ni nyer mak aku cakap guna 5 biji telur sebab guna 1/2 kg tepung ubi



Adunannya macam nak buat biskut raya lak..
Hee


Ambil secubit  kecil jer.
Mak aku cakapx bokeh besar nanti bila goreng dia akan kembang lagi besar


Sebab xde sarung tangan..just guna plastik barang sebagai sarungvtangan kiri..
Gentel adunan sebesar cili padi saiz kecil.
Mak aku cakap kalau kecik nampak comel.
Kalau gentel besar takut nanti x rangup



Gentel dan masukkan dalam.minyak.
Minyak ni dalam kuali
Tapi bukan atas dapur..
Kena masukkan dalam minyak yang belum panas..


Dah agak banyak gentel...baru angkatbkuali berisi telur gabus tersebut dan letak atas dapur.
Baru dihidupkan apinya..
Masa baru pasang api...kuih tu tenggelam dalam minyak...



Bila minyak dah mula panas..perlahan2 kuih akan mengembang dan timbul dipermukaan minyak


Goreng dengan api perlahan dan bila buih makin kurang maknanya kuih sudah garing.


Tip :
*** Jangan terlalu byk kerana bila digoreng nanti dough akan kembang hampir sekali ganda...
       Saiz juga kena pandai agak...hanya besar sikit je dari tepung bubur caca sebab nanti akan kembang..



Bila kuih sudah garing angkat dan toskan..
Biar minyak kembali sejuk atau biar agak2 suam baru boleh digentel semula adunan dan dimasukkan dalam minyak yang x panas serta ulangi semula proses hingga adunan habis...



**** Setiap kali habis goreng...minyaknya harus dibiar sejuk dahulu barulah ulang semula proses menggentel dough & masukkan dalam minyak yang dah sejuk barulah dipanaskan atas api.

AWAS:
JANGAN MASUKKAN/ GORANG KUIH DALAM MINYAK YANG PANAS..


Ini hasil Goreng Dalam Minyak Panas.
Selain rupanya yang tidak cantik kerana menggerutu..
Menggoreng kuih ini dalam minyak panas akan menyebabkan kuih ini MELETOP2..
Haaa...sebab mak aku nak buat experiment...goreng juga segenggam kuih dalam minyak panas...
Haaaa...nak tahu apa jadi..????
Jenuh mop lantai sebab berminyak kesan kuih2 tu meletup..Dah tutup dengan tudung periuk pun dia nyer meletop2 memang MENGERIKAN..
kalah bunyi pop corn..
Huhuhu...so...jangan cobain ya bunda..
Hahaha...speaking Indon skit sebab lidah dah keindonan kerana banyak makan Telur Gabus Cheese...
Heee....


Bila dah banyak kali guna minyak yang sama
Bila goreng kali yang akhir2 tu minyaknya akan berbuih macam goreng telur lak...


Makbaku cakap xper..
Teruskan goreng..
Lama kelamaan buih akan berkurangan..
& bila kuih garinv buih pun akan hilanv



     Biar hingga sejuk & simpan dalam bekas kedap udara agar sentiasa renyah...
    Renyah tu mak aku kata kalau kat Indon maksudnya rangup...Kalau kat Malaysia Renyah tu kira macam prose yang agak leceh @ macam banyak songeh la proses nak buat sesuatu...
   Tapi mak aku kata memang nak buat Telur gabus Keju ni agak banyak songeh jugak la sebab ada proses tertentu..

Tapi bila makan sekejapan ajer kok...!!
Hahaha

No comments:

Post a Comment