Monday, 27 October 2014

AYAM HUTAN & AYAM SELASIH.....KAHWIN CAMPUR...!!!!

 Pasangan Ayam Hutan & Ayam Selasih sedang makan jagung di kampung nenek....
Dah 2x balik kampung dalam bulan Oktober ni....
Balik 3Oktober sebab nak sambut Raya Haji kat kampung...
Gambar ayam ni masa balik kampung Raya Haji...2 minggu lepas
Balik lagi 22 Oktober sebab cuti Deepavali dari hari Rabu hingga Ahad...
 Yang  jantan tu Ayam Hutan...

Aku dah pernah tulis dalam entri bulan Jun 2013
Masa ni Ayam Hutan tu kena tambat kakinya sebab dia suka bertandang ke rumah orang...
 Nenek kata Ayam Hutan tu Pak Long bagi 2 ekor,,,jantan & betina...
Ayam Hutan yang betina dah lari...hahaha
Tinggal Ayam Hutan jantan ni je..

Tapi sekarang Ayam Hutan tu dah ok dah..
Dia dah x bertandang rumah orang lagi dah sejak ada Ayam Selasih tu...heeee
Ayam Selasih ni pun aku dah pernah cerita dalam entri bulan February 2014...awal tahun hari tu..
Masa tu Ayam Selasih tu x la besar macam sekarang...
Haaaa yang gelap tu la Ayam Selasih
Yang putih tu plak dah mati ...Pak Njang kata yang putih tu mati dimakan Jebon...!!!
Haaa..jangan x tau..kat kampung nenek memang ada Jebon tau..!!!
Aku belum pernah tengok,tapi mak aku kata Jebon tu rupa dia macam memerang yang makan ikan tu...Jebon ni ,sangat garang..& sangat suka makan ayam macam musang...

Baru beberapa bulan ja Ayam Selasih tu dah jadi gedabak...macam obesiti pun ya..hahahaha
Walaupun ayam ni adalah Ayam Selasih yang hitam dari bulu hingga kakinya & kata nenek dagingnya juga warna hitam...xde siapa yang terliur nak makan.....
Tapi Ayam Selasih ni sudah banyak menghasilkan telur...
Kata mak aku....telur ayam ni unik sebab...
Ianya hasil kacukan Ayam Hutan & Ayam Selasih
Hmmm...kira kahwin campur la tu...!!!!

Ni yang nenek bagi pada kami masa balik Raya Haji hari tu...ada 11 biji...
Kata nenek lagi sejak Bulan Syawal masa raya hari tu sampai Bulan Zulhijjah Raya Haji & sampai minggu lepas dah masuk bulan Muharram...
Syawal...Zulkaedah...Zulhijjah.
Hmm...dah 3 bulan..
Ayam Selasih tu bertelur hampir setiap hari
Kata nenek,kalau dihitung...dah lebih 60 biji dia bertelur..


Ni la sarang Ayam Selasih tu bertelur...
Setiap hari nenek akan kutip telur tu & simpan dalam peti ais..
Tapi nenek kata jangan ambil semuanya.... kena tinggalkan beberapa biji supaya Ayam tu terus bertelur..
Nenek kata pernah sekali nenek ambil semuanya..terus ayam tu merajuk x nak bertelur beberapa hari...
Hahahahaa...ingatkan aku je tau merajuk...
Ayam pun pandai merajuk...!!!
Hahahahahaaa...
Pernah beberapa kali mak aku rebus telur ayam selasih ni...
Hmmm sedap daripada telur ayam biasa
Mak aku kata telur ayam ni kalau ada jual pun memang mahal sebab selain unik...Ayam Selasih & Ayam Hutan tu x makan benda yang pelik2...x injeck bahan kimia & lepas bebas...
Kira Ayam Organic la...
Hmmm....organic tu apa plak....
Malas la nak tanya mak aku....
Nanti panjang berjela mak aku citer....
Hahahaha....syyyyy....!!!!
Pagi Ahad baru ni mak aku suruh aku makan telur Ayam Selasih tu dengan madu lebah...
Ingatkan telur 1/2 masak....
Rupanya mak aku suruh makan mentah2 dengan madu lebah sebab aku dah beberapa hari demam..
Mak aku kata untuk bagi tenaga..
Hahahaha....jadi popeye la aku...!!!!
Telur ayam ni saiz dia kecik dari telur ayam biasa yang beli kat kedai tu..
Yang coklat tu telur ayam beli..
Yang putih tu la telur ayam selasih tu..
Kulitnya putih macam telur itik
Nasib baik x hitam macam ayam selasih tu...
Kalau yang hitam tu...telur masin..!!!!!!
Hahahahaha

Tapi mak aku kata hanya makan telur kuning nya je...
Tapi makan mentah tu do...!!!
 


Sebab xnak jadi anak derhaka....akupun  dengan terpaksanya......
Amik telur kuning tu & + dengan 1 sudu madu lebah..
Dah tu ada pantang larang pulakkkkkkkkk!!!!
Kata mak aku jangan cedok madu lebah dengan sudu besi nanti hilang khasiat madu lebah...!!!
Hmmmm...yo lah....guna sudu plastik..
Tuang madu dalam telur kuing & kacau...
Magicccc...!!!!!
Tetiba je telur kining tu jadi beku berketul-ketul macam telur 1/2 masak...
Bila bagitau mak aku...mak aku kata xyah nak terkejut..
Memang sifat madu lebah tu panas & ia akan memasakkan telur tu...
&kata mak aku lagi madu lebah+ telur ni la yang selalu dimakan oleh petani & ibu-ibu yang baru bersalin pada masa dulu untuk memberi tenaga...
Waaaaaaaaa......
Dah penat la tulis.....hahahahahaha



1 comment:

  1. salam...masih ada ke telur ayam selasih?saya betul2 nk beli kalau ada..plss...0127063949

    ReplyDelete