Saturday, 18 October 2014

LEPAT LIAT.....MACAM DODOL .....SEDAP LA....


Minggu lepas nyer citer.....
Hari Sabtu pagi...
11 Oktober 2014.....


Nampak mak aku  tengah siapkan mende semua ni......
Mesti ada la projek buat kuih tu....
Jeng...jeng....jeng...!!!!
Kan dah kata......

 Nampak macam nak buat Cucur Jawa je....
Mak aku selalu tau buat Cucur Jawa...
Macam ni la rupa tepung nak buat Cucur Jawa tu....
Tapi kenapa da daun pisang...?
Bila tanya ....mak aku kata nak buat Lepat Liat....
Lepat Liat....
Kenapa mesti ada liat....Lepat saja x boleh ke..?
Tak boleh....!!!!!!
Namanya Lepat Liat...!!!!
Kata mak aku ...ni antara kuih peberet mak aku masa dolu2...
Mak aku kata nenek selalu buat masa bulan puasa...
Mak aku kata dah lama x buat...
Kata mak aku lagi Lepat Liat ni sedap sangat....rasa macam dodol sebab dibuat dari bahan yang sama macam nak buat dodol jugak.....tepung pulut ...santan...gula merah...& garam....
Haaaaa....kalau sedap macam dodol...mesti la aku suka....


LEPAT LIAT...mak aku
Bahanya x banyak pun
2 cawan tepung pulut
1 cawan gula merah( dark brown sugar) masak dengan 1/2 cawan air & tapis
sikit garam
santan pekat
daun pisang
sikit minyak masak- untuk sapu pada daun pisanng...
inti kelapa putih + sikit garam...kalau suka..

1. Bancuh tepung pulut dengan  santan pekat...air gula merah & sikit garam..Agak2 jangan terlalu cair nanti susah nak bungkus...Kalau keras sangat macam nak buat buah melaka memang senang nak bungkus tapi nanti bila dah masak x berapa sedap sebab kurang liat...so..agak-agak la..

 2. Ambil sekeping daun pisang yang sudah dilayur & sapu sikit minyak masak...Jika x sapu minyak bila kuih dah masak kuih akan lekat pada daum pisang,so....sapu minyak dulu..sikit je minyaknya
3. Cedok tepung pulut yang dah bancuh tadi & tuang atas daun pisang anggran 1 sudu besar...Kalau guna inti kelapa bergaram letakkan je di atasnya,,Bila bungkus nanti inti akan sendirinyya berada ditengah.Tapi yang ni x letak inti pun
Memang nampak macam nak meleleh je,,,tapi jangan risau...
 4. Bungkus dengan cara menggulung daun pisang tu & cepat2 dirikan sambil lipat bawahnya supaya tepung tidak meleleh ...Lipat  pula sebelah atas & susun elok2 dalam kukusan..Kukus selama 20 minit...
 Siap...untuk uji sudah masak atau belum...ambil satu kuih & buka...jika berkilat & tiada tompok tepung kira dah masak la tu...
 Kata mak aku kuih ni memang liat2 macam dodol....Masa panas agak lembik sikit tapi memang boleh tari macam cewing gum pun ada...hehehehe
Mula makan masa panas tu x rasa sangat kedodolan kuih ni.....
 Tapi bila kuih dah sejuk baru rasa dodol tu...Memang sedap sangattttttt....
Mula aku makan 1 je...pastu 1 lagi..pastu 1 lagi...hehehehe
Mak aku kata tunggu kuih sejuk baru sedap nak makan ..Tapi dah panas2 pun sedap ...buat apa nak tunggu sejuk...hahahaha

Lagi lama...masa petang bila kuih dah betul2 sejuk lagi terasa sedapnya....
Rasa kenyal....liat-liat...lemak...manis...senang cakap macam dodol la...tapi ada bau daun pisang tu lagi la feel.....
.Lagi satu...rasa dia makin sedap sebab dah nak habis....hahahaha
Tapi jujurnya....
Jujurnyaaaa......
I likeeeeeee....!!!!!!

9 comments:

  1. Wahhh sdpnya. Kita amik resipi na. Kuih fav ni

    ReplyDelete
  2. amik la...
    amik resipi jer tau..jangan amik kuih...kuih tu kita nak makan..heeee

    ReplyDelete
  3. tak dak inti kelapa ..tak rock .. tak original.. hihi

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. Hahaha...kuih pun nak rock yer..Kuih Blues...Jazz x nak ke...heee...tq baca & komen

    ReplyDelete
  6. Boleh tahu tak.. berapa sukatan tuk santan ye?? Agak2 je ke?

    ReplyDelete
  7. Boleh tahu tak.. berapa sukatan tuk santan ye?? Agak2 je ke?

    ReplyDelete
  8. dah tanya mak ...mak kta lembik dari buat melaka...
    Nanti kalau mak kiter buat lagi kita suruh mak akiter detail kan sikit...

    ReplyDelete
  9. santan dan air gula merah tu jadikan 1 cawan..
    RATIO 2:1
    Maksudnya 2 bahagian tepung : 1 bahagian cecair
    So..santan dan air gula dicampur supaya dapat ratio yang betul

    ReplyDelete