Monday, 25 July 2016

SAMBAL DAGING

Lemang Cicah Sambal Daging..
Minggu lepas nyer  ..
Nak cakp lunch ..makan waktu dah nak malam..
Nak cakap dinner belum malam..

Mak aku nak sangat makan lemang ni...
Nampak ada orang jual tepi jalan tu..
Mak aku suruh aku turun beli...
Aku memang malas dah nak turun...tapi sebab lesian kat mak aku...aku turun la jugak..
Mak aku dah pesan ..suruh aku bagitau abng yang jual lemang tu suruh dia belah lemang tu siap-siap sebab kat umah mana ada pisau besar nak belah buluh lemang tu...
Tapi abang jual lemang tu terlebih peramah plak angan aku..
Siap tanya aku suka makan lemang ke tak..
Mmm aku jawab jer lah suka..
Sebenarnya aku x suka pun makan lemang..
Aku lagi suka ketupat palas nenek..
Pastu abang tu siap tanya...datang ngan sapa...
Abang tu x nampak sebab mak aku parking keta terlindung dengan kedai..
Aku cakap jer datang ngan bapak aku..
Hahahaha.....bukan aku nak tipu..
Tapi aku takut kalau cakap datang ngan mak kang...ntah dia niat x baik ke...
Dia kata x nampak pun...
Aku cakap bapak aku dalam kereta...parking jauh..
Hmmmmm...susah juga kalau orang banyak tanya  ni...
Banyak pulak aku nak kena fikir..
Kena cakap bohong sunat la bagai...
Bila citer kat mak aku..mak aku kata ok jer..
Bukan nak cakap bohong..
Tapi x bercakap yang sebenarnya jer..
xkan aku nak citer macam telenovela plak kat abang tu..
Aku bukan kenal dia pun...
Aku cuma nak beli lemang jer..
Tu pun sebab mak aku yang nak makan..
Huhuhuhuhu...berleter plak si Mak Jah ni..hihihihi


Ni Sambal Daging..
Mak aku masak nak makan ngan lemang tu..
Tapi aku banyak meratah jer daging tu sebab sedappppppppppp

SAMBAL DAGING ..mak aku
1/2 kg daging
1/2 cawan minyak
sikit garam & sikit gula
1 asam keping

Bahan Blend:
10 cili merah
1 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskan minyak tumis bahan blend hingga garing
2. Masukkan daging & kacau hingga daging berubah warna
3. Masukkan air hingga daging tenggelam.
4. Biar mendidih hingga kering & daging empuk.
5. Jika daging masih belum empuk tambah air panas & biar mendidih lagi hingga daging lembut.
6. Masukkan asam keping,garam & sikit gula
7. Biar pekat & siap....

3 comments: