Sunday 10 July 2016

KAMBING ROSEMARY BERSAMA KENTANG....PUDING HONEYDEW...AIR TEMBIKAI..IFTAR HARI KE-18

Biarlah dah raya pun....nak juga habiskan stok dalam folder Ramadhan 2016 ni....heee


Kambing Rosemary Bersama Kentang...Puding Honeydew...Air Tembikai..
Sama macam tajuknya....
Ni aku nyer....
Sama je macam mak aku nyer ..

KAMBING PANGGANG 

500 gm kambing slice
2 bawang putih
1 sudu rosemary
1/2 cawan sos tomato
1/2 sudu garam
1/2 sudu lada hitam (Aji Shio)-untuk gravy
Minyak Olive
1 sudu teh tepung gandum- untuk gravy

1. Tumbuk bawang putih,,garam,rosmary & gaul dengan kambing..
2. Perap beberapa jam
3. Renjis olive oil & panggang hingga masak

Kentang:
5 biji kentang
1 sudu teh rosemary
2 bawang putih
secubit garam
1/4 cawan minyak zaitun


Gravy :

 1. Sisa panggang kambing (minyak lemak & kerak panggang) di campur 1/4 cawan air 1 sudu teh tepung gandum & aji shio lada hitam & masak sampai pekat

MAK AKU KATA SAMER JER MACAM SINI...




Kambing Slice...siap dah basuh dengan tepung gandum..
Kambing tau...
Lamb....bukan mutton..
 Dah siap gaul dengan bahan marinate....
Cuma yang ni mak aku kata tambah 1/2 cawan sos tomato...nak kasi melekit..
mmmm...lagi sedap la...

Perapkan  beberapa jam atau sebaiknya semalaman...
Tapi yang ni mak aku kata perap dalam 1 jam jer

Masukkan dalam dulang & bakar hingga masak...
Kentang dimasukkan kemudian agak2kambing dah masak kerana kentang dah direbus 1/2 masak


Kentang  dipotong wedges & rebus 1/2 masak...



Gaul dengan rosemary,bawang putih ,garam Yang dah ditumbuk & renjiskan dengan minyak zaitun..
Kalau xde olive oil...minyak biasa pun boleh...tapi lagi sedap minyak olive la..


Pastu masukkan  dalam dulang daging kambing & bakar sampai nampak garing..


Mak aku juga tambah dengan sayur brocolli  yang telah direbus dengan sikit garam & sesudu minyak.

Sebenarnya kambing tu ada 6 slices.....Aku makan 3...mak aku pun makan 3...
Malam tu aku ngan mak aku tidur dalam kepanasan kerana overdose...
Hahahahahaha....


Puding Tembikai Susu a.k.a honeydew...
Mak aku kata guna Jelli Kristal Nona je...
1 kotak tu memang ngam2 dapat 3 gelas yang x penuh ni...
Kalau buat jeli atau puding mak aku akan masukkan dalam gelas jer sebab aku suka nampak cantik..
Lagi pun mak aku kata lagi senang nk badget untuk 2 orang je...
xkan nak bubuh dalam loyang besar plak nak makan berdua jer..
Kalau kakak & abang balik pun mak aku kata lagi senang buat dalam gelas...
Boleh amik sorang satu..


Aie Tembikai lagiiiii...
Air Wajib Bulan Puasa nih...
Jarang sangat kehabisan stock..
Sebab kalau habis mak aku akan beli lagiiiii

Se

No comments:

Post a Comment