Monday, 25 July 2016

SIRA LABU....

Sira Labu...
Sedappppppppppppp oooooo..
Tapi memang manis giler arrrrrr...
Mak aku la  paling suka sira labu ni...
Aku..???
Suka juga...
Tapi x boleh nak makan banyak-banyak sebab manisssssssss....
Mak aku ...aku tengok boleh je makan macam xde aper2 jer....
Mak aku kata sedap...
Memang la sedap..
Tapi manisssssss sangatttttttt...

SIra Labu yang sama tapi nytah camaner lain la plak warna ngan gambar yang atas tu...
Agaknya yang atas tu sebab letak tepi tingkap..
cerah sikit....

SIRA LABU...mak aku
1/ biji labu ( potong ikut garisan labu) - tak perlu buang kulit
1/2 sudu kapur sireh
1 cawan gula pasir
sikit garam
2 daun pandan
5 bunga cengkih
beberapa titis pewarna kuning telur

1. Bancuh kapur sirih dengan 4 cawan air & rendam labu yang dh potong besar tu selama 1/2 jam
2. Buang air kapur & cuci labu bersih-bersih.
3. Dalam periuk,masak gula,garam,pandan,cengkih & sikit warna kuning telur bersama labu yang sudah dicuci. Jangnan kacau..
4. Air hendaklah tenggelam labu.
5. Masak api perlahan hingga air gula jadi  sedikit pekat & labu empuk & berkilat.
6. Hati-hati sendukkan dalam mangkuk supaya labu yang lembut tidak hancur.


Jap..jap...
Ada apa lagi...??
Ada pesanan mak aku nih.....


**** Air kapur digunakan supaya labu tidak hancur & kekal bentuknya & terbentuk 1 lapisan nipis yang menjaga labu supaya tidak hancur walaupun isi dalamnya sudah lembut

******** Kulit labu juga akan jadi empuk dan sedap

3 comments:

  1. Tapi manisssss sangatttt....eiii...xtauuuu lar camaner mak kiter boleh sukerrr sangatttt...mmm

    ReplyDelete