Tuesday, 26 July 2016

MEE GORENG & JERUK CILI PADI....

Mee Goreng ..
Ni untuk iftar puasa 6 hari Selasa tu...
Mak aku cakap ..mee tu mak Ismail yang bagi..
Tapi bagi mee yang belum masak la...hahaha
Kat umah aku memang mak aku jarang sesangat beli mee kuning..
Aku,abang & kakak memang lagi suka rasa pasta tu dari rasa mee kuning...
Nenek lagi la...
Nenek memang x boleh makan mee kuning ..elergi
Kat umah nenek aku di kampung tu memang ada banyak stok spagetti..
Buat stok ganti mee kuning...
So..kira nenek aku ni kalau dok kat Italy memang ngam la..
Hihihihi....
Sebab tu kalau buat mee kari ke....mee goreng ke..mee sup ke..mak aku akan guna pasta vermicelli..
Ala..yang macam spagetti tu ..tapi kecik sikit...
Cemaner aku tau..
Haaa...sebab aku kan tukang tolak trolly kalau mak aku gi beli barang dapur..


Mee Goreng ni mak aku kata mee goreng bodo jer sebab hanya ada daging & daun sup jer..
xde udang..xde sotong,xde telur..xde taugeh...xde sawi..xde kobis..hee sajer jer nak cakap banyak..
Walaupun xde itu & xde ini ..
Tapiiiiii....sedapppppppp
Sebab mak aku yang masak...& waktu buka puasa semua sedap....
Mak aku juga buatkan Puding Sagu Meleleh dalam gelas tu....sorang segelas jer....jangan bazir,,,hahaha
Air Teh O Ais...tuuuuu... gelap la plak gambar sebab aku amik gambar ni kat kabinet dapur jer..memang gelap arrr...

MEE GORENG ..mak aku 
1 paket mee kuning- basuh & tapis
1 ketul kecik daging- potong & rebus empuk
2 bawang putih-ketuk
2 sudu minyak masak
2sudu kicap manis
sikit garam halus

Bahan blend:
2 cili merah
1/2 bawang besar

1. Panaskan minyak & tumis bawang putih.
2. Masukkan bahan blend biar hingga naik minyak
3. Masukkan daging berserta air rebus daging.
4.Biar mendidih.Masukkan mee yang sudah dibasuh.
5. Masukkan garam & kicap manis & kacau hinga mee lembut & tanur daun sup.
Siappppppp....makan ngan jeruk cili padi..
Tu mak aku la...aku x suka jeruk cili padi

Jeruk Cili Padi
Stok mak aku nih...
Mak aku kata baru buat 3 hari yang lepas..
Camaner nak buat Jeruk Cili Padi..???


CARA BUAT JERUK CILI PADI ..mak aku
1mangkuk cili padi...(untuk dapat dalam  1 botol jem/botol sos spagetti)
2 sudu kecil garam halus
1 sudu makan gula pasir
3/4 cawan air panas mendidih
1/4 cawan cuka makan

1. Buang tangkai cili & basuh bersih
2. Masukkan cili padi dalam botol kosong.
3. Tuangkan air panas mendidih agak-agak 3/4 penuh.
4. Tambah garam & gula.
5. Penuhkan lruang kosong 1/4 tu dengan cuka.
6. Biar beberapa hari supaya semua rasa masam,masin & manis diserap oleh cili

Tapi aku hanya suka


Jeruk Cili Kicap yang mak aku selalu buat untuk makan ngan kuey teow goreng macam kat sini...



JERUK CILI KICAP ...owesome...!!!!
5 biji cili merah...kalau cili yang kecut lagi bagus
1/2 cawan kicap manis
1 sudu makan cuka

1. Hiris cili nipis2...kalau yang kecut senang ...gunting kan sahaja...x perlu buang bijinya.
2. Tuangkan kicap manis & cuka..
3. Biarkan seketika supaya rasanya mesra..lagi baik disediakan sehari sebelumnya...simpan dalam bekas bertutup...sedap dimakan bersama kuay teow..mee & nasi goreng..

2 comments:

  1. nanti nak buat cili jeruk nie ;)
    terkeliuq plak

    ReplyDelete
  2. Mak kata lagi lama lagi sedap...tapi saya lagi suka jeruk cili merah kicap..hee

    ReplyDelete