Monday 10 November 2014

HOMEMADE PANCAKE.....FOR WEEKEND BREAKFAST...!!!!

Weekend nyer sarapan...sebab sarapan ala English kan....
So skeeping english la sikit
Ops...speaking..!!!!
Semalam nyer sarapan daaaa...
Hot Cake with honey & Strawberry jam.....& hot tea...
Sekarang ni kan boikot Mc D....
So, makan homemade pancake la...
Ala......macam la selalu breakfast kat Mc D tu...hehehehe
Kalau nak makan pancake ...aku x mkn kat Mc D pun....
Minta je mak aku buat...boleh makan puas2...makan banyak2...

Mak aku nyer....butter & strawberry jam...Mak aku suka pancake yang garing & gelap warnanya..
Aku nyer....bubuh honey banyak2....yummy..!!!!!

Aku suka pancake yang warna dia cerah kuning2 je..susun beberapa keping...tuang honey...
Potong........
&.....
Makannnn........!!!!!!!
Kasihan dengan lebah....penat kumpul madu....manusia yang makan....!!!
Aku suka madu lebah...
Sedap...
Kalau makan ngan pancake ni lagi la suka...
Kat luar hujan lebat laktu...
Hot cake...Hot tea...
Mmmmmm...heaven...!!!


Bangun tidur semalam tengok mak aku pakai telekung lagi...sah la mak aku belum masak sarapan...
Bila tanya sarapan apa...mak aku boleh tanya aku balik...nak makan apa...
Yessssssss...
Pancake....!!!!!
Mak aku kata ok je sebab tengah xde idea nak masak sarapan...
Jeng3.....!!!!
Hehehehe...
Terus ikut mak aku gi dapur...
Sebab takut mak aku bertukar fikiran plaks...
Kang dimasaknya Nasi Goreng dabai ke...hmmm kuciwa oooo...heee

Nampak mak aku dah kuarkan barang2 nak buat pancake tu baru rasa lega....hehehehe

Awal2 lagi akku dah pesan kat mak aku suruh buat banyak2 sebab dah lama x buat...
Aku nak makan banyak2...

Masa tengok mak aku buat semalam....xde sukat...xde timbang2 pun..
Mak aku kata sebab dah selalu masak...main belasah je...
xkan tiap kali nak masak..nak sukat...tapi kena la juga pandai agak..
Kalau dah selalu masak boleh agak2 je..

Sebab aku payah nak tulis agak2 tu.... aku copy paste resipi ni dari entri aku yang lepas..

HOME MADE PANCAKE ...mak aku
2 cawan tepung + 1camt baking powder
2 sudu gula
1/4 camt garam halus
1 cawan susu
2 biji telur
2 sudu butter

1. Ramas2kan butter dengan tepung.Rupa dia macam breadcrumb
2. Bubuh gula,garam & gaul.
3. Buat lubang pada tepung tu & pecahkan telur.
4. Tambah susu & kacau rata2..Kalau terlalu pekat tambah lagi sikit susu

1. Mula2 gaul tepung dengan butter..semalam mak aku kata pakai marjerin pelangi je...Pastu sebab xde susu cair..susu segar pun habis..mak aku kata ganti je dengan 1/2 cawan susu tepung & gaul dalam tepung.Masa yang sepatutnya masukkan susu segar tu..gantikan dengan air.
 2. Ramas sampai jadi macam breadcrumb...bubuh gula & garam
3. Buat lubang & pecahkan telur...kacau & sambil tambah air sebab susu tepung tu dah gaul ngan tepung.
4. Dah sedia untuk dimasak..Mak aku kata kena pekat baru cantik.Lagi pekat dari tepung pisang goreng.Tapi bukan la sampai macam cekodok..Biarkan dalam 15 minit supaya tepung kembang & pancake akan jadi gebu

 Masa mak aku masak pancake ni aku tengah mandi...so aku copy paste step mask dari entry yang lepas la jugak...ala..mak aku kata 10x buat pun,cara dia sama juga...hee

Panaskan pan yang kecik..xyah sapu minyak...bila dah panas tuangkan 1 senduk better tu & biar kejap..
Bila buih-buih dia dh pecah & nampak kering kira masak la tu...(macam buat kuih serabai kan..?)
Terbalikkan kejap je & angkat..Kalau tengok mak aku buat..Wow...!! dia lambung2 macam chef ..hehehe
 ********Pesan mak aku..pan tu jangn sapu minyak...Kalau sapu minyak nanti pancake x cantik...Ni contoh pancake kalau sapu minyak pada pan..Akan jadi panau..di ulangi..jadi PANAU..hahaha...Aku tanya mak aku...Kalau dah tersapu minyak..?
...Laaaa..angkat pan tu basuh ngan sabun la....tu pun nak bagi tau... 
Kalau pan terlalu panas pun nanti cake tu x cantik gak..So,kalau pan dh terlalu panas...?
Laaaa..tutup la api dapur tu dulu..biar kejap..pastu pasang balik...api kecik tau..heee


 Masa aku baru sudah mandi, nampak dah siap 3 keping....Pastu bila aku dah siap gi pakai baju..kuar tengok semua dah siap....tinggal nak ngap jew..
Begitulah ceritanya pasal pancake ni.....
Wassalamu....macam baca ikra' lak...hehehehe




No comments:

Post a Comment