Tuesday, 11 November 2014

KUIH CARA INTI KAYA....

Kuih Cara Inti Kaya...
Haaa...bukan inti Fakir...
Bukan juga inti Miskin.....
Hehehehehe
Bukan la aku yang buat...
Ni mak aku yang buat hari Sabtu....
Tapi aku tengok tau...
Kalau x tengok camaner nak amik gambar kan...heee
Aku suka Kuih Cara Inti Kaya ni sebab rasa dia macam Kayya Ball ....sedap..
Lama juga dah mak aku x buat kuih ni...Yang aku ingat...kalau dulu mak aku selalu buat...
Bau dia wangi....bau daun pandan...
Rasa dia lemak dan manis kaya...

Kata mak aku Kuih Cara ni kalau yang manis biasanya inti gula macam Kuih Cek Mek Molek....
Kalau yang pedas intinya daginga atau udang & biasanya yang pedas warnanya kuning...
Kuih Cek Mek Molek tu aku tau sebab mak aku pernah buat & pernah beli...buat dari keledek ..dalamnya ada inti gula cair-cair tu...manis...!

KUIH CARA INTI KAYA
2cawan tepung gandum
4cawan santan-kurangkan atau tambah ikut pekat
1 telur ayam
1/2 sudu teh garam




sikit pewarna hijau
sikit minyak untuk sapu


Inti:
Kaya @ kastad
Mak aku guna Kaya Makcik Rossei ni...hehehe
Kaya Auntie Rossei's brand Gardenia...


1. Mak aku blend santan yang dah beku dengan daun pandan..kata mak aku nanti agak2 la santan tu sebab x boleh nak sukat pasal beku macam ais..hahahaha

2. Santan yang beku dah jadi macam ais blended je....
3. Sebab santan tu sejuk beku ..mak aku + air panas baru dia cair & tapis buangkan hampas pandan.
Pastu blend sekali lagi santan tu campur bersama tepung,telur,garam & blend sampai pekat..agak2 macam tepung untuk kuih ketayap atau roti jala
4.Sapu minyak pada setiap lubang Kuih Cara ni ...Acuan kuih Cara ni mak aku kata adalah Acuan Kuih Baulu...sapu minyak biar banyak kerana kalau sapi sikit nanti kuih melekat susah nak tanggalkan

5. Letak atas dapur guna api yang kecik hingga acuan tu panas...
6. Tuangkan tepung cair tu...Lebih cantik kalau isikan separuh sahaja..Lepas isi kaya nantu baru tuang lagi hingga penuh barulah kaya tenggelam
7. Bubuh pula inti kaya ditengahnya....
8. Kalau kaya tu x tenggelam...tuangkan sikit lagi tepung cair tu hingga kaya tertutup atau tenggelam..Tutup sekejap dengan tudung periuk hingga kuih masak.
9. Bila dah nampak kering atasnya..pelan-pelan cungkil tepinya & angkat kuih...Ulang la proses ni hingga semua siap...Setiap kali nak isikan tepung dalam lubang tu pastikan disapu minyak.Boleh guna daun pandan yang dikoyak2 atau tissu paper yang dah gumpal..
 Jangan tiru aksi mak aku yang telah menyapu minyak guna berus kuih...sekali habis bulu2 berus tu cair sebab panas..hahahaha
Kena banyak sabar tau sebab mak aku kata panas juga tau tunggu tepi dapur tu kalau nak buat kuih ni banyak2..hehehee





 


No comments:

Post a Comment