Sunday, 2 November 2014

WAJIK....AKU PUN DAH BOLEH MASAK...!!

Wajik dan dodol jangan lupakan....
Peninggalan nenek zaman berzaman..
Asyik bersembang..pakcik dan makcik..
Hai duit raya lupa nak diberi....
Tetiba plaks teringat lagu raya nyanyian Anuar Zain & Elina..
Bayangakan lagu tu masa Anuar Zain zaman kanak-kanak lagi///lama giler lagu tu
Tapi kata mak aku lama lagi kuih wajik ni..
Kuih wajik ni kata mak aku antara kuih tradisional Melayu yang terkenal terutama hari raya & najlis perkahwinan..
Mengikut kata mak aku lagi....
Kuih wajik ni kalau sebelah utara seperti Kedah & Penang..lebih dikenali sebagai Pulut Kacau..
Bukan kacau daun tau...kacau tu ialah teknik masak iaitu mengacau atau menggaul pulut tu dalam kuali...
Kalau sebelah Kelantan ada juga yang panggil Nasi Manis atau Pulut Manis..
Lojik la kalau panggil Pulut Manis tu sebab memang rasa wajik ni manis yang amat...
Kalau semut tengok ni mau nagis semut-semut semua sebab manusia nyer makanan lagi manis...hahahaha
Mak aku kata kena betul2 manis baru namanya wajik..Lagipun tujuan guna gula yang banyak tu adalah sebagai pengawet supaya kuih tahan lama..Jika penggunaa gula sekadar manis sahaja kuih akan mudah rosak & bercendawan....
Ala..kiranya kalau yang jaga badan...jaga kesihatan tu...makan je la kuih lain..
Mak aku kata kuih ni x sesuai untuk mereka...hahahaha

Habis tu kenapa orang dulu-dulu makan ok je..
Mak aku kata sebab orang2 dulu makan kuih2 manis ni masa hari raya & majlis kahwin je..
Bukan melantak bagai macam zaman sekarang ni...

Haaaaa...padan muka aku...siapa suruh tanya...hahahahaha

 Jangan x caya yang Wajik ni aku yang masak....!!!!!
Naper....?
X percaya....!!!
Percaya atau tidak memang aku yang masak wajik ni sampai siap...!!!
Tapi dengan bantuan mak aku la....hehehehe
Pulut ni asalnya lebihan pulut kukus yang mak aku buat Lepat Pulut semalam tu...
Sebab ada lagi pulut kukus tu...mak aku kata nak ajar aku buat kuih wajik...
Kerja mengacau wajik ni memang aku buat dari awal hingga masak....
Tapi mak aku yang tolong masukkan santan,gula  & pulutnya..
Aku tolong kacau gula & santan yang dimasak hingga pekat.Kemudian bila mak aku masukkan pulut aku juga yang terus kacau hinggalah pulut tu dimasukkan dalam acuannya..
Pergh....penat..lenguh tangan aku...!!


Mak aku asyik pesan je supaya hati-hati sebab kata mak aku gula yang pans menggelegak tu kalau terkena kulit memang masak la...boleh tanggal kulit nampak isi ooooo.....
Baru aku tau nak buat wajik ni kena banyak bersabar
Mak aku kata ni hanya sikit pulutnya..Kalau buat untuk raya @ kenduri lagi banyak pulut lagi penat mengacaunya kerana kacau pulut yang sikit ringan je..kalau pulut banyak memang rasa berat & lenguh tangan...
Tapi rasa bangga sangat sebab aku berjaya masak kuih tradisional ni...

WAJIK...
1 cawan beras pulut -anggaran 2 cawan pulut yang dah masak sebab guna pulut lebihan
1 keping gula nnisey klantan (gula keping)
1/2 cawan gula pasir
1 daun pandan
sikit garam
1 cawan santan pekat

1. Rendam pulut semalaman & kukus hingga masak.Sejukkan
2.  Masak santan pekat bersama gula pasir,garam,pandan & gula nnisey klantan
3,Teruskan kacau hingga mendidih & gula menjadi seperti caremel pekat.
4.Sentiasa kacau atas api kecil kerana caremel gula kan mudah meruap..Meruap tu kiranya macam mendidh tetapi mudah melimpah jika tidak dikacau.
5. Bila gula pekat bertali bolehlah dimasukkan pulut kukus yang telah sejuk.
** untuk menguji kepekatan...titiskan sedikit caremel gula tu pada piring yang kering.jika ia disengetkan piring gula tersebut tidak meleleh kira sudah sudah cukup pekat,Jika masih meleleh perlu terus masak lagi hingga betul-betul pekat.
6. Kacau pulut dalam caremel gula hingga rata.
** Semasa dimasukkan pulut,caremel akan mencair.Jangan risau.Teruskan mengacau hingga kembali pekat.
7. Bila sudah pekat dan kental tuangkan dalam loyang yang sudah dialas daun pisang & biarkan sejuk barulah dipotong serong.

Oleh kerana wajik ni hanya sikit je.makanya mak aku masukkan dalam acuan muffin ni dapatlah 6 biji.Kata mak aku lagi banyak ni sesuai la sekadar nak makan lepaskan gian atau teringin..Lagipun kalau buat banyak-banyak pun siapa yang nak makan kan.......
Yang 6 ni pun aku hanya makan 1 je sebab manis sangat..
Tapi masa lepas masak wajik ni aku dah makan yang melekat pada kuali & pada sudip yang diguna untuk kacau wajik...ngeeeeeeee..!!!

*** Camaner la aku boleh x perasan salah setting date kat camera...2011 plak jadinya sedangkan yang betulnya 2014







No comments:

Post a Comment