Sunday, 5 July 2015

NASI AYAM PANGGANG ROSEMARY....IFTAR KE-8 RAMADHAN 2015

Ayam Panggang Rosemarry....
Untuk dimakan bersama NAsi Ayam..

Ni ayam yang dah siap perap..tunggu masa nak masuk oven...

YAng kuing tu gravy dari Ayam Panggang Rosmary tu
Yang putih tu sambal Halia...
YAng merah tu guna Tahi Chilly Sos jer..
YAng hitan tu kicapnya...


NASI AYAM ROSMARY..... MAK AKU

Ayam Panggang
1/2 ekor ayam = 2 peha ayam
sikit garam
sikit kunyit
1 sudu rosemary kering
sikit lada hitam serbuk
3 sudu minyak olive
sikit tepung gsndum

1. Ayam hendaklah dimasukkan dalam kuah sup & rebus 1/2 masa.
2. Angkat & perap dengan rosemary,kunyit ,garam & lada hitam yang ditumbuk halus
3. Resjis minyakm olive & perap
4. Panggang sampai masak
5. Sisa-sisa dari bekas panggang ayam ditambah sedikit air & sikit tepung gandum & panaskan semula hingga pekat.Curahkan keatas ayam...















Nasi :
2 cawan beras wangi
2 cawan sup ayam
2 daun pandan
1/2 sudu butter
sikit sebuk kunyit

1. Cuci beras & masukkan semua bahan & masak dalam rice cooker seperti nasi biasa




SUP:
2 bawang putih
2 bawang merah
sikit halia
1 sup bunjut
garam
lada hitam
sikit minyak
5 cawan air
1. Panaskan minyak & tumis bawang putih,bawang merah & halia
2. Masukkan ayam (1/2 ekor ayam untuk ayam rosemary)& biar ayam kecut
3. Masukkan air,sup bunjut,garam & lada hitam...
4. Bila kuah mendidih,keluarkan ayam & pera ayam dengan rosemary.
6. Kuah yang ada digunakan 2 cawan untk masak nasi & selebinya untuk sup.


SAMBAL HALIA 
1ketul besar halia
3 ulas bawang putih
1 sudu cuka
1 sudu gula
sikit garam..
1. Tumbuk halia & garlic hingga halus.
2. Tambah gula,garam & cuka

Jus TEmbikai...
Minuman wajib sepanjang puasa....
Nenek yang akan pesan suruh mak aku selalu buat Air TEmbikai supaya aku minum air banyak-banyak..hehehe

3 pinggan Nasi Ayam...sebab hari ni kakak balik..
Sepanjang puasa memang kakak akan balik setiap minggu...
Hanya 3 tau...
Kenapa bukan 4...

Sebab mak aku tengah on deit xnak makan nasi..
Mak aku hanya ratah2 ayam jer...
Hahahaha....
Aku...?
Minta hampun la..
Kalau x makan nasi aku boleh demam oooo...
Hahahahaha...

5 comments:

  1. Bestnya dik.. terliur akak.. hehe..

    ReplyDelete
  2. Bestnya dik.. terliur akak.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe...buat la..nampak mak saya buat macam senang je...mak la buat,,bukan saya..hee

      Delete
  3. Replies
    1. Betui..memang sedap...sebab mak yang masak..hehehe

      Delete