Thursday 18 July 2013

RESPI DURIAN CREPE ....DIA PUNYER CITER...

Hsri ni dh pun 9 Ramadhan..Dh 9 hari la kita puasa...Smalam memang aku teringin yang amat nak makan durian crepe..Puncanya Danish kawan aku tu la..Malam sebelum tu dia call aku & dengan vangganya bgtau dia tgh makan durian crepe...hadoi...sepanjang malam & sampai skolah aku dok terbayang durian crepe tu...Mak aku pernah buat masa musim durian hari tu...mmg sedap giloss la...Smalam aku request la mak aku nk durian crepe tu masa buka puasa....Mak aku ckp kalau ada durian ok..kalau xde camana nak buat..Alaa..selalunya kt sungai besi tu melambak org jual durian..sepohinggit siap dapat 4 paket lagi....

Tapiiiiiiii...bila kami gi cari kt sungai besi & yang sewaktu dengannya...boleh x hada sorangpun jual..hadoiiiii..aku  xkira..aku nk juga durian crepe tu...huhuhu...Lastly nasib baik juga la jumpa 1 tempat tu...mahal boleh tahan la..kalau hari tu 4 pkt =RM10.00...Hari ni nyer 4 pkt = RM 60...huhuhuhu...Apapun beli juga la sepeket sbb aku dh nak sangat....
Ni la durian tu...hmm boleh la...Petang tu maka burdurian crepe la mak haku kat dapo...heheheh
Mak aku tgh buat durian crepe tu...letak cream..durian & cream lagi...
Semua skali dapat la 16 ketul....hmmm masa ni mmg x sabar nk tgg waktu berbuka...
Aku pilih yang gemuk2...(hee..semua gemuk pun ) sbb nak makan puas2...amik 3 ketul jew bubuh dalam piring sbb nnt nk makan banyak2 masa lepas makan nasi.
Tu bukan tangan aku tu..tu tangan mak aku...aku suker sangat cream tu bila campur durian yang lemak merdu tu....mmmmmmmmmmmmm

Resipi xtau mak aku amik kat mana...biasnya benda2 cenggini amik kt internet la kot..xpun kawan dia ke....:

DURIAN CREPE
1 cwn tepung gandum
1 cwn tepung ubi
1/2 cwn tpg kastad
1 cecair (susu cair + air = 1 liter)
4 sudu gula
sikit garam
3 sudu minyak jagung
2 biji telur

inti:
2 kotak non dairy cream @ whipping cream
2 sudu gula

1. Campur semua bahan & kacau ngan garfu.pastu tapis.
2.  Guna kuali pan x melekat & lenggangkan. adunan sesenduk2..
3. Inti : cream msti kena sejuk dalam peti ais.
4. + gula & putar cream hingga pekat & keras x menitik..
5. Mak aku cakap dia buat separuh je dari resipi sbb durian sikit...dapat 16 ketul...




No comments:

Post a Comment