Thursday 12 December 2013

DAY 2 @ KUCHING....

Hari ke-2.....
Bangun pagi..lepas solat je tengok Pakcik baru balik dari beli sarapan..Macam2 Pakcik beli...ada nasi lemak...tapai..cucur udang.. & ada kuih yang aku xtau nama dia...yang warna hijau & warna gelap tu xtau nama dia tapin buat dari pulut..yang belit2 panjang macam selinder tu mak aku kata namanya kuih celorot...dibungkus dengan pucuk nipah..tapai dia xde sapa makan sebab bukai tapai pulut..tapi tapai nasi..Mak aku selalu buat tapai nasi tu untuk buat kuih apom je...
.
 Close-up kuih celorot
Nasi lemak dia special...tranparent...bungkus kemas dengan plastik ...x macam selalu aku makan bungkus kertas minyak @ daun pisang...sedap nasi lemak ni..

Sudah sarapan...Achik suruh siap sbb pukul 9.00 mesti dh masuk Unser ...nak gi Culture Village a.k.a Kampung Budaya...Kampung Budaya ni kat Santubong...achik kata dia buka pukul 10.00 pagi....

Jauh juga kampung Budaya tu..pakcik kata 1 jam juga dari Kuching  nak gi sana..
Untuk hilangkan boring...dari dalam Unser tu kakak akupun amik la gambar
 dalam citer P.Ramlee...citer Bujang Lapuk..Sudin ada cakap ada rumah sewa yang x pyh bayar...5x2 kaki...(itu...kuburrr..!!!) hahaha...
Ni kawasan Perkuburan Islam Samariang..cantik kawasan kubur dia...
Kawasan kampungggg...
Jambatan apa ntah...tu yang nampak tu mak aku kata..tu la Puncak Gunung Santubong diselaputi awan...Kampung Budaya tu kat kaki Gunung Santubung la...
Gunung Santubung mak aku kata ni ada cerita lagenda ..Kisah 2 orang puteri bernama Santubung & Sejinjang yang sentiasa bergaduh.. Akhirnya disumpah menjadi gunung..tapi tu cerita legenda je...
Mak aku kata kalau dah nampak laut tu dh nak sampai la tu...
Masa nak cari jalan tu abang ada taip Santubung Inn kt GPS tapi GPS bg arahan ke Kuching..Pakcik kata mungkin Santubung Inn tu dh pindah kat Kuching..abang kata taip kampung Budaya x kuar...So,pakcik suruh abang taip Kampung Santubung...haaa..baru betul...
 Nampak pantai...

Da campai Kampung Budaya...Budak Montel..Aqil suka sangat..dapat jalan..xnak bila aku nak  pegang tangan dia.. Sampai parking..jalan nak masuk...lagi 1 minit Kampung Budaya tu nak buka...timing cantik!!!
Dah sampai Kampung Budaya Sarawak... tak banyak beza sangat dengan 4 tahun yang lalu....
Panjang la plak citer..sama panjang ngan jalan nak gi Kampung Budaya tu la...kena rehat jap..nanti sambung lagi sebab dalam Kampung Budaya tu lagi banyak nak citer..Sebab mak aku kata kalau melawat kampung budaya ni ibarat melawat satu Sarawak la..sebabnya jenis2  rumah-rumah suku kaum kat Sarawak ni semua  ada dalam tu...diulangi..bukan semua rumah ye..tapi semua jenis rumah...heee

No comments:

Post a Comment